۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

پیش بینی خرید ۸میلیون تن گندم از کشاورزان

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۴۱
کد خبر: 522079
پیش بینی خرید ۸میلیون تن گندم از کشاورزان

وزیر جهاد کشاورزی امروز با پیش‌بینی تولید 12 میلیون تن گندم گفت:‌ نرخ تضمینی 5 هزار تومان عامل تشویق گندم‌کاران برای کشت پاییزه خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی امروز در نشست با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی که میزان تولید گندم امسال را چقدر پیش‌بینی می‌کنید، گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود تولید گندم 12 میلیون تن باشد و 8 میلیون تن از کشاورزان خرید تضمینی کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا این میزان تولید نسبت به سال گذشته کاهش دارد، گفت: سال گذشته پیش‌بینی تولید حدود 13 تا 13.5 میلیون تن بود اما تولید نهایی محصول فکر می‌کنم روی 13 میلیون تن تنظیم شده بود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: سال گذشته خرید تضمینی 8 میلیون و 250 هزار تن بود که پیش‌بینی ما این است، امسال نیز خرید تضمینی در همین حدود باشد.

وی ادامه داد: سالانه حدود یک‌میلیون و 150 هزار تن به عنوان بذر، بخشی به عنوان خوراک دام مصرف می‌شود و بخشی هم از مرزها قاچاق می‌شود و یا در سایر صنوف استفاده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال میزان بارش 43 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، گفت: 4 میلیون از 6 میلیون هکتار دیم‌کاری کشور مربوط به گندم است و میزان بارش نقش بسیار زیادی در تولید دارد.

خاوازی در پاسخ به سؤال دیگری که گفته می‌شود ذخایر آرد و گندم در استان‌ها کمتر شده به طوری که در برخی استانهای شمالی سهمیه برخی نانوایی‌ها به نصف رسیده است، گفت: شرکت بازرگانی دولتی مسئول آمارهای مربوط به آرد و گندم است و فعلا این شرکت زیر نظر ما نیست و از آقای سیف مدیرعامل شرکت بارزگانی دولتی در زمینه آمار ذخایر استعلام کرده‌ام، هنوز اعلام نکرده است و فعلاً آماری در این زمینه در اختیار ندارم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌امروز قیمت خرید تضمینی گندم یک‌هزار تومان اضافه شد که این اتفاق بسیار بزرگی برای بخش کشاورزی است. 800 هزار نفر در دیم‌کاری گندم مشغول هستند که این خبر آنها را خوشحال خواهد کرد و آنها را برای کشت بعدی بیشتر ترغیب می‌کند.

خاوازی اظهار داشت: قیمت 5 هزار تومان همان قیمتی است که بنیاد گندمکاران طبق آنالیزها اعلام کرده بود و در این زمینه کسی کوچکترین مخالفتی نکرد.

وی افزود: 80 درصد کشت دیم گندم است و 40 درصد سطح کشت آبی کشور هم گندم حساب می‌شود و این محصول استراتژیک 42 درصد پروتئین کشور را تأمین می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: در سال 98 حدود 850 هزار تن از گندم کشور خوراک دام‌ها شد وی وجود قاچاق گندم را هم تایید کرد.