۰ نفر

زعفران و احتمال گرانی بیشتر

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰
کد خبر: 521967
زعفران و احتمال گرانی بیشتر

زعفران خیلی وقت است که مثل گذشته‌ها جای ثابتی در سبدهای خرید ندارد. پلوهای زعفرانی خوش عطر حالا در سفره بیشتر اقشار جامعه رنگ سفید گرفته و گرانی، دست خیلی از مردم را از این ادویه خوش رنگ و بو کوتاه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ زعفران البته یک سال گذشته را با افت و خیز قیمت زیادی پشت سر گذاشت و کاهش صادرات این محصول کاملا ایرانی، قیمت را در بازار داخلی کاهش داد، اما همان زمان هم گرانی دیگر اقلام ضروری و کالاهای اساسی، جایی برای غیرضروری‌ها در فهرست اولویت‌های خرید باقی نگذاشت. 

حالا به لطف افزایش صادرات، قیمت هم بالاتر رفته و هر کیلو زعفران که پارسال تا 6میلیون تومان هم پایین آمده بود، امروز حداقل 8میلیون و 400هزار تومان معامله می‌شود. سر و کار مردم عادی البته با کیلوگرم و میلیون تومان نیست؛ بسته بندی‌های مثقالی و گرمی زعفران در بازار خرده فروشی، قیمت‌ها را در محدوده 100هزار تومان و کمی بیشتر یا کمتر نگه داشته است. قیمت هر مثقال زعفران در سوپرمارکت‌ها و خواربارفروشی‌ها هم‌اکنون بسته به کیفیت بین 75تا 130هزار تومان متغیر است، اما ممکن است به‌زودی این محدوده قیمتی، کمی به سمت بالاتر تغییر مکان دهد. وزن زعفران روی بسته بندی‌های آن با واحد گرم یا مثقال مشخص می‌شود.

هر مثقال زعفران معادل 4.608گرم است که در جدول راهنمای قیمت این مطلب به‌صورت 4.6گرمی آمده است. بهترین بخش گیاه زعفران هم سرگل آن است که قیمت آن از دیگر بخش‌ها بالاتر است. در‌ماه رمضان و مناسبت‌های مذهبی معمولا تقاضا برای خرید زعفران افزایش می‌یابد و امسال هم به‌گفته فروشندگان بازار خرده فروشی، این محصول با شروع‌ ماه رمضان کمی تکان خورده و تقاضا به‌ویژه نسبت به سال گذشته که تمام رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی تعطیل بودند افزایش یافته است، اما در مقایسه با سال‌های قبل تقاضا به کمتر از نصف رسیده است. بالا بودن قیمت زعفران باعث شده محصولات جدیدی مثل اسپری زعفران هم به سوپرمارکت‌ها راه پیدا کند که قیمت بسیار کمتری نسبت به زعفران خالص رشته‌ای دارند، اما به‌گفته سوپرمارکت داران، این محصولات هم مشتری چندانی ندارند و مصرف‌کنندگان اغلب ترجیح می‌دهند زعفران جامد را خریداری کنند. 

معمولا بیشتر محصول زعفران کشور یعنی چیزی در حدود 80درصد آن صادر می‌شود، اما افت شدید تقاضای داخلی باعث شده تا تولیدکنندگان و تجار زعفران به کلی از بازار داخلی ناامید شوند و حالا به‌گفته مسئولان صنفی، بازار داخلی از زعفران خالی است؛ شرایطی که می‌تواند به افزایش قیمت این کالا منجر شود.