۰ نفر

رییس اتاق ایران هشدار داد؛

احتمال بروز بحران در بازار گندم

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۲۱:۱۰
کد خبر: 521561
احتمال بروز بحران در بازار گندم

رییس اتاق ایران با اشاره به حواشی خرید تضمینی گندم و وضعیت آبی کشور، در خصوص احتمال بروز بحران در بازار گندم و تولیدات وابسته به آن و شکل‌گیری بازار سیاه و قاچاق هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به وضعیت آبی کشور و خشک‌سالی پیش رو گفت: به نظر می‌رسد موضوع کم‌آبی و احتمال بروز خشک‌سالی در سال جاری، هنوز از جانب دستگاه‌های متولی و بخش‌های اثرگذار جدی تلقی نشده و به‌مثابه دیگر امور، باید در این بحث نیز به مرز بحران برسیم تا موضوع برای متولیان امر اولویت یافته و برای آن چاره‌جویی صورت بگیرد.

غلامحسین شافعی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، عنوان کرد: از استاندار خراسان رضوی تقاضا داریم تا در این رابطه اقدامی صورت دهد و با مأمور کردن شورای گفت‌وگو به بررسی راهکارهای مقابله با پدیده خشک‌سالی در استان، نظرات و پیشنهادات متولیان امر و نخبگان این حوزه را اخذ و ارائه کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه از اثرات خشک‌سالی بر تولیدات کشاورزی و به‌ویژه گندم سخن به میان آورد و توضیح داد: در خصوص نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورزان متأسفانه با شرایط ناگواری مواجهیم. بهای اولیه‌ای که دولت در سال گذشته تعیین کرد، مناسب نبود و باوجوداینکه تغییراتی در نرخ‌ها اعمال شد؛ هنوز نرخ مذکور عادلانه نیست.

شافعی ادامه داد: اگر این تجربه دوباره تکرار شود و برای نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورز، قیمت عادلانه‌ای اعلام نشود، همین مقدار تولید کم که به‌واسطه کم‌آبی سال جاری، تأمین کننده نیازها نخواهد بود؛ یا از مرزها خارج می‌شود و یا برای آن بازار سیاهی شکل می‌گیرد. نتیجه آن خواهد شد که دولت در ماه‌های آتی با قیمت بالاتری محصول را از دیگر کشورها خریداری و وارد کند.

وی تأکید کرد: این جنس مسایل قابل بررسی، چاره‌جویی و پیشگیری است و از این منظر، باید امروز دولت برای آن اقدام کند تا فردا بحران و چالشی در بازار و در بخش تقاضا رخ ندهد.

شافعی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به مشکلات کارخانه‌های آرد استان خراسان رضوی، ظرفیت خالی آن‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که در معرض تهدید هستند، گفت: بازار خوبی برای آرد ایران در افغانستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس فراهم است و ازآنجایی‌که کارخانه‌های آرد خراسان دارای ظرفیت خالی هستند، می‌توان با وارد کردن بخشی از گندم مورد نیاز این کارخانه‌ها، آرد تولیدی را به این کشورها صادر کرد و بهره‌وری اقتصادی را رقم زد.

به عقیده وی، این اقدام از نظر اقتصادی نیز تأثیر مهمی در پویاسازی صنایع داخلی خواهد داشت.