۰ نفر

تغییرات قیمت اقلام خوراکی در آستانه ماه رمضان

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۶:۴۰
کد خبر: 520360
تغییرات قیمت اقلام خوراکی در آستانه ماه رمضان

ماه رمضان امسال قیمت اقلام اساسی به طور متوسط نسبت به رمضان گذشته بالای ۵۰ درصد رشد داشته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  البته با کم‌شدن اختلاف قیمت برخی اقلام ایرانی و خارجی کالای ایرانی توفیق تازه‌ای در سفره ایرانیان پیدا کرده اما کاهش روزافزون توان خرید مردم باعث شده این توفیق فعلا بالقوه بماند. نگاه اجمالی به چند کالای مهم ماه رمضان می‌اندازیم.

کاهش اختلاف برنج ایرانی و خارجی

برنج ایرانی رمضان سال گذشته کیلویی ۲۵ هزار تومان و برنج خارجی ۱۲ هزار تومان فروخته شد. تابستان سال گذشته که دولت واردات برنج خارجی را با هدف حمایت از شالی‌کاران شمالی ممنوع کرد ناظران بازار بابت افزایش قیمت هشدار دادند. این درحالی بود که به سبب قیمت پایین‌تر و همین‌طور توان خرید مردم، برنج خارجی تقاضای بیشتری نسبت به کالای ایرانی داشت.

ماه رمضان امسال اما اختلاف کیفیت کمتری دارند. برنج ایرانی به طور متوسط ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد و به ۳۵ هزار تومان رسیده و برنج خارجی به ۳۰ هزار تومان نزدیک شده است. کاهش اختلاف قیمت این قلم مهم از سفره ایرانیان می‌تواند فرصت سوق تقاضای بازار به سمت برنج پرکیفیت ایرانی را افزایش دهد. البته میزان تولید برنج در کشور به اندازه مصرف نیست. مصرف ایرانیان در سال حدود ۳میلیون تن تن برنج است و سال گذشته زمین‌های شالی‌کار شده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول روانه بازار کردند.

با توجه به کمتر بودن تولید نسبت به مصرف و همین‌طور کاهش اختلاف قیمت برنج ایرانی و خارجی به نظر می‌رسد ایرانیان در ماه رمضان امسال برنجی گران‌تر اما باکیفیت‌تر خریداری کنند. در بخش حبوبات هم عدس در ماه رمضان سال گذشته ۲۰ هزار تومان و لوبیا چیتی ۲۴ هزار تومان فروخته شد. با شیوع کرونا و بسته‌شدن مرزها در اوایل سال گذشته بخش عمده‌ای عرضه بازار که توسط واردات تامین می‌شد قطع شد و قیمت این اقلام جهش پیدا کرد. هم‌اکنون عدس کیلویی ۳۰ هزار تومان و لوبیا چیتی ۳۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

گوشت گوسفندی ۱۶۰ هزار تومان

بازار گوشت قرمز که از سه سال پیش بی‌سروصدا و بدون نوسان مانده بود اسفند ۹۹ دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. گوشت گوسفندی در اردیبهشت سال گذشته که ماه رمضان شروع شد کیلویی ۹۸ هزار تومان فروخته شد و گوشت گوساله ۸۳ هزار تومان. گوشت سه سال پیش اولین قلمی بود که از کیلویی ۵۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان رسید و پس از توزیع‌های دولتی و افزایش نرخ مصوب به ۹۰ هزار تومان، در فروشگاه‌های سطح شهر تهران بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان فروخته شد.

گوشت گوساله نیز در این مدت به ۸۰ هزار تومان رسیده بود تا اسفند سال گذشته که ۱۲۰ هزار تومان نرخ خورد. درست در آستانه شروع سال جدید قیمت گوشت قرمز نزدیک به ۲۰ درصد گران‌تر شد. گوشت گوسفندی در فروشگاه‌های سطح شهر به ۱۵۰ هزار تومان و گوشت گوساله به ۱۲۰ هزار تومان رسید. اطلاعات مرکز آمار ایران می‌گوید به طور متوسط قیمت گوشت قرمز در اسفند ماه برای گوشت گوسفندی ۱۶۰ هزار تومان و برای گوشت گوساله ۱۲۰ هزار تومان بوده و تاکنون تغییری نکرده‌است.

اما مرغ کالای پر سروصدای این روزها است. قیمت این کالا از فروردین سال گذشته تا کنون تنها در نرخ مصوب دوبرابر شده است. افزایش قیمت نهاده‌های دامی باعث شد هزینه تولید افزایش قابل‌توجهی یابد طوری‌که مرغ‌داران می‌گویند در سال گذشته بنا بر شرایط محصول خود را زیر قیمت تمام شده می‌فروختند.

با کاهش تولید و همچنین امتناع مرغداران از فروش مرغ به قیمت دولتی بازار آشفته شد و در فروشگاه‌های سطح شهر قیمت این کالا به بالای ۳۰ هزار تومان رسید درصورتی‌که نرخ مصوب آن ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده بود. دولت با عرضه مرغ دولتی قیمت را پایین کشید و از طرفی نرخ مصوب را به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش داد که بخشی از ضرر مرغ‌داران جبران شود. البته تولیدکنندگان می‌گویند گره این بازار با آزادسازی قیمت‌ها حل می‌شود و تمامی این سیاست‌های  دولت موقتی است.

اکنون مرغ فقط با نرخ مصوب فروخته می‌شود و فروش مرغ به نرخ آزاد و مرغ قطعه‌شده ممنوع اعلام شده است. همین طور در حالی که روند واردات مرغ از کشورهای دیگر کلید خورده مسوولان نسبت به تامین مرغ موردنیاز خانوارها در ماه رمضان اطمینان خاطر داده‌اند.  البته رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید اقلامی با قیمت پایین‌تر در اختیار خانوارها قرار خواهد گرفت. به گفته عباس تابش ۳۰ هزار تن برنج هندی و تایلندی به ترتیب با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان روانه بازار خواهد شد. همچنین ۳۰ هزار تن شکر با نرخ هر کیلو ۸ هزار و ۷۰۰ تومان، ۳ هزار تن گوشت قرمز منجمد با قیمت ۸۰ هزار تومان و حدود ۱۸۰ هزار تن روغن با نرخ مصوب به عنوان سهمیه ماه رمضان به بازار عرضه می‌شود.