۰ نفر

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران:

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم منتفی است

۱۸ فروردین ۱۴۰۰، ۸:۴۵
کد خبر: 518505
افزایش قیمت خرید تضمینی گندم منتفی است

«یزدان سیف» گفت: خرید تضمینی گندم از هفته گذشته با قیمت چهار هزار تومان به طور قطعی آغاز شده است و افزایشی در این قیمت نخواهیم داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «یزدان سیف»، با بیان اینکه ۲ هزار تن خرید تضمینی گندم تاکنون انجام شده است، اظهار داشت: در سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس، تحویل محصولات کشاورزان به شرکت بازرگانی دولتی آغاز شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه شایعه افزایش نرخ گندم موجب اختلال در بازار می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش ۴۸ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت در مهرماه سال ۹۹ هیچ برنامه ای برای افزایش دوباره وجود ندارد و در این بازار ثبات خواهد بود.
وی در خصوص بازار جو و گندم نیز تصریح کرد: مجوزی از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شده تا بخشی از جو مورد نیاز دامداران از ذخایر راهبردی کشور تامین شود تا آسیبی به خرید تضمینی گندم وارد نشود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درخصوص پرداخت وجه گندم خریداری شده نیز تصریح کرد: دوره انتظار پرداخت وجه به کشاورزان در سال ۹۸ حدود ۲۸ روز بود که در سال گذشته به ۲۳ روز رسید و در حال حاضر نیز طی کمتر از ۲ هفته نقد خواهد شد.

طی روزهای گذشته در اطلاعیه ای از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام شد: به دنبال آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در استان‌های جنوبی کشور، ۱۰۳ تُن گندم در سال جاری از استان کرمان خریداری و اطلاعات ریالی آن، به بانک عامل ارسال و نخستین پول گندم در فصل خرید جاری به حساب گندم‌کاران این استان واریز شد و تاکنون مقدار ۳۰۰ تُن گندم از شهرستان‌های مهر و لامرد در استان فارس خریداری شده است و بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه، خرید گندم در این استان ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تُن برآورد شده است.

در همین راستا، اولین محموله گندم در شهرستان پیشین استان سیستان و بلوچستان به وزن هشت هزار و ۸۵۰ کیلوگرم تحویل مرکز خرید شد و برای تسریع و تسهیل در روند خرید گندم، تعداد ۱۴ مرکز خرید گندم و دانه های روغنی در این استان پیش بینی شده است و برای استان بوشهر نیز ۱۲ مرکز خرید درنظر گرفته شده است که با توجه به گفته‌های مقامات استانی، خرید ۶۶ هزار تُن گندم نیز در این استان پیش‌بینی شده است.

طی سال‌های اخیر به دلیل خودکفایی در تولید گندم و خرید از کشاورزان داخلی، ورود این محصول به کشور ممنوع بوده و به غیر از تکمیل ذخایر کشور در برخی مواقع توسط شرکت بازرگانی دولتی، مجوزی برای واردات گندم برای بخش خصوصی صادر نشده است.