۰ نفر

عید متفاوت میوه‌فروش‌ها

۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۶:۴۲
کد خبر: 517849
عید متفاوت میوه‌فروش‌ها

بازار میوه در روزهای تعطیل عید نوسان چندانی نداشته است. البته موز که میوه پرسروصدای سال گذشته بود در میادین میوه‌وتره‌بار به ۲۵ هزار تومان هم رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در این باره میوه‌فروش‌ها می‌گویند هیچ کمبودی در بازار وجود نداشته؛ «همه چیز دست بارفروشان است. همان زمان که موز به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسید هم کمبودی وجود نداشت. فقط التهاب بازار شب عید بود.» موز پس از کاهشی که تا ۲۰ هزار تومان داشت دوباره به کیلویی ۳۰ هزار تومان برگشت. با اینکه از فصل مرکبات عبور کردیم اما قیمت مرکبات تغییر چندانی نکرده و کم‌کم از سبد میوه‌فروشی‌ها در حال حذف شدن است.

 یک فروشنده میدان میوه‌وتره‌‌بار خیابان جمهوری می‌گوید میوه‌هایی که بیشترین فروش را داشته‌اند علاوه بر مرکبات، کیوی و سیب بوده که به ترتیب در میادین میوه و تره‌بار کیلویی ۱۵ و ۱۴ هزار تومان فروخته می‌شوند. بازار صیفی‌ها اما متفاوت است. با وجود عدم‌کاهش تولید در بخش صیفی‌ها افزایش قیمت این اقلام به نظر غیرمنطقی می‌رسد چراکه درست در پاییز و زمستان سال گذشته کشاورزان جنوبی در اعتراض به قیمت پایین خرید خیار محصولات خود را وسط جاده رها کردند.

خیاری که در میادین میوه‌وتره‌بار تهران کیلویی ۷ هزار تومان و در فروشگاه‌های سطح شهر تا ۱۵ هزار تومان هم فروخته می‌شود. دقیقا موضوعی که اعتراض کشاورزان جنوبی را هم برانگیخت. نرخ خرید گوجه‌فرنگی سر زمین در مزارع جنوب کشور در حالی کیلویی ۱۵۰۰ تومان بود که در میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهران به ۲۰ هزار تومان هم رسید، مساله‌ای که ناظران بازار گفتند به سبب صادرات بی‌رویه این محصول اتفاق افتاده است.  موضوع قابل‌توجه بازار میوه در ایام عید اما فروش بیشتر میوه‌فروش‌هاست. به نظر می‌رسد بیشتر مردم تهران عید امسال را در خانه‌ها سر کردند.

یکی از میوه‌فروش‌های خیابان کارگر شمالی می‌گوید فروش دو هفته ابتدایی امسال ۴۰ درصد بیشتر از سه سال پیش بود که دخل منطقی داشتیم.  به گفته این فروشنده، فروش میوه در روزهای تعطیل عید امسال ۶۰ درصد کمتر از روزهای کاری و عادی سال گذشته و ۴۰ درصد بیشتر از روزهای تعطیل عید سال‌های پیش بوده است. رقمی که نشان می‌دهد کرونا مسافرت‌ها را به حداقل رسانده و مردم این ایام تعطیل را در خانه سپری کرده‌اند.