۰ نفر

پیش‌بینی آینده گندم؛

خطر قاچاق گندم به کشورهای همسایه وجود دارد

۲۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۰۶
کد خبر: 514782
خطر قاچاق گندم به کشورهای همسایه وجود دارد

تنها چند روز تا برداشت گندم باقی مانده، اما هنوز قیمت خرید تضمینی آن مشخص نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، دلیل تاخیر در اعلام قیمت، توقف شورای تعیین قیمت با اعتراض رییس جمهور به قیمت‌های تعیین شده برای برخی از محصولات است. کارشناسان معتقدند تاخیر در اعلام محصول استراتژیک گندم می‌تواند منجر به انحراف محصول از مسیر خرید دولتی و ورود به بازار دلالی، قاچاق و تبدیل شدن گندم به خوراک دام شود.

در ابتدای مهرماه سالجاری قانون خرید تضمینی اصلاح شد. بر اساس اصلاح صورت گرفته، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در شورای 10 نفره متشکل از مسئولان دولت، نمایندگان مجلس و کشاورزان خبره تعیین می‌شود. طی هفته‌های گذشته شورای تعیین قیمت تشکیل جلسه داد و برای محصولاتی مانند چغندر قند و دانه روغنی کلزا قیمت‌های خرید تضمینی را مصوب کرد.

گندم محصول بعدی بود که قرار شد در جلسه آتی شورای تعیین قیمت شود، اما شورا دیگر تشکل جلسه نداد. دلیل توقف تشکیل شورا اعتراض رییس جمهور به قیمت‌های تعیین شده برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی عنوان می‌شود.

کارشناسان معتقدند نتایج توقف تشکیل این شورای آن هم در زمانی که به آغاز برداشت محصول استراژیک گندم نزدیک می‌شویم، می‌تواند خطرات جبران ناپذیری بر تداوم ولید این محصول و تامین ذخایر استراتژیک آن به دنبال داشته باشد.

 علیقلی ایمانی در اینباره گفت: بر اساس اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی تعیین قیمت‌های خرید بر عهده شورای گذاشته شده است.

وی ادامه داد: این شورا موظف است قیمت های خرید محصولات را نحوی تعیین کنند که علاوه بر تامین هزینه و سود کشاورزان تضمینی برای بقای تولید محصولات و حفظ امنیت غدایی باشد.

ایمانی با تاکید بر اهمیت تعیین به موقع و مناسب قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تعیین به موقع و مناسب قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی علاوه بر تداوم تولید، از خروج محصول از مسیر درست آن جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به توقف تشکیل شورای تعیین خرید تضمینی محصولات کشاورزی نسبت به تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم هشدار داد.

ایمانی با بیان اینکه تا چند روز دیگر برداشت گندم در کشور آغاز می شود، اظهار کرد: آغاز برداشت گندم سالجاری نزدیک است، اما هنوز قیمت آن تعیین تکلیف نشده است و این موضوع می‌تواند خطر خروج گندم از مسیر خرید تضمینی و عدم تامین ذخایر استراژیک را به همراه داشته باشد.

وی پیش بینی کرد با توجه به قیمت بالای گندم در بازار آزاد، قیمت بالای سبوس و کاه گندم این محصول سر از بازار دلالی درآورد.

ایمانی یادآور شد: قیمت هر کیلوگرم گندم در بازار آزاد 5 هزار تومان، هر کیلوگرم سبوس گندم 5 هزار تومان و هر کیلوگرم کاه گندم 2 هزار و 500 تومان است در حالی که دولت قبل از اصلاح قانون خرید تضمینی در مهرماه سالجاری قیمت خرید هر کیلوگرم گندم از کشاورزان را 4 هزارتومان اعلام کرد.

به گفته وی؛ همچنین خطر قاچاق گندم با توجه به قیمت بالای آن در کشورهای همسایه محتمل است.

ایمانی تبدیل شدن گندم به گزینه‌ای برای خوراک دام را از دیگر خطرناک قابل پیش‌بینی برای گندم سالجاری برشمرد.

ایمانی عدم تعیین نوع ارز برای واردات نهاده‌های دام برای 6 ماهه دوم سال 1400 را زمینه ساز نگرانی دامداران از آینده بازار نهاده و سوق آن ها به مصرف گندم برای خوراک دام عنوان کرد.

وی اظهار کرد: آنچه گفته شد می‌تواند زمینه ساز تمایل کشاورزان و دلالان برای احتکار گندم به امید افزایش قیمت بیشتر باشد.

ایمانی خواستار تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر قیمت خرید تضمینی گندم برای جلوگیری از بخشی از پیش بینی‌ها شد.