۰ نفر

امید شیرینی‌فروشان به شب عید

۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۵۹
کد خبر: 514137
امید شیرینی‌فروشان به شب عید

قیمت شیرینی‌های پرتقاضا برای عید، افزایش نخواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مغازه‌های شیرینی فروشی هنوز چندان شلوغ نشده ولی کم کم رنگ و بوی عید از آنها به مشام می‌رسد. از شیرینی‌های مخصوص، عید آنهایی که ماندگارترند و برای نگهداری نیاز به یخچال ندارند روی هم چیده شده‌اند و حجم آجیل و شکلات‌های خشک و آبنباتی موجود در مغازه‌ها هم بیشتر شده، اما یخچال‌ها هنوز پر از شیرینی های دانمارکی ، کیک و شیرینی‌تر است. دیر هم نیست البته؛ خود شیرینی فروش‌ها می‌گویند: فروش بازار شب عید، دو، سه شب آخر است و شیرینی‌های پرمشتری در آن زمان به ویترین‌ها می‌آیند. تا آن زمان به فروش روزمره شیرینی‌های غیرعیدانه و البته آجیل دلخوش هستیم. یک سال پیش در چنین روزهایی مردم کمتر جرأت خرید مواد غذایی را داشتند، اما حالا یکسال بعد از کرونا گرچه بازار شیرینی به رونق عید هرسال نیست، اما امید به چهره فروشنده‌ها بازگشته است و خوش‌بینند که بازار شب عیدشان «خوب» باشد.

افزایش قیمت 15تا 50درصدی شیرینی

شیرینی هم مثل همه کالاهای دیگر نسبت به پارسال گران‌تر شده اما میزان این گرانی محل تردید است. بعضی از قنادی‌ها می‌گویند: با اینکه قیمت مواداولیه به‌ویژه روغن و شکر بیش از 100درصد افزایش یافته، آنها قیمت محصولات شان را بیش از 15درصد افزایش نداده‌اند تا بتوانند مشتری خود را حفظ کنند، اما مشاهدات نشان می‌دهد در برخی از مناطق تهران قیمت شیرینی بیش از 60درصد افزایش داشته و این جدای از شیرینی فروشی‌های لاکچری است که محصولات خاص و قیمت‌های نجومی دارند. البته برخی از اقلام پرتقاضای شیرینی قیمت مصوب دارند، اما همین اقلام نیز بسته به کیفیت مواد اولیه مصرفی در قنادی‌های مختلف قیمت متفاوت دارند. آخرین بار 3‌ماه پیش قیمت مصوب شیرینی‌های پرمصرف از سوی اتحادیه قنادی، شیرینی و کافه قنادی تهران اعلام شد و به‌گفته رئیس این اتحادیه، با وجود رشد سرسام آور هزینه تولید قیمت شیرینی برای عید تغییر نکرده و همان قیمت‌های مصوب است.

شیرینی‌های پرتقاضا کدامند؟

شاید در روزهای عادی سال، شیرینی های دانمارکی ، نان خامه‌ای و لطیفه پرطرفدارترین‌ها باشند اما روزهای عید شیرینی‌های ماندگارتری می‌خواهد. بهزاد تقی لو، شیرینی فروشی که سال‌ها در این زمینه فعالیت داشته می‌گوید: برای عید معمولا یخچال‌ها را با شیرینی‌های ماندگاری مثل زبان و پاپیونی، شیرینی‌های مربایی و باقلوایی پر می‌کنیم که ماندگاری بالاتری در منازل مردم دارند. شیرینی‌های کوچک آرد نخودچی هم که در صدر فروش قرار دارند. در مغازه او بسته‌های 800گرمی شیرینی نخودچی 42هزار تومان قیمت دارند که نسبت به پارسال تنها 2هزار تومان گران شده است. هر کیلو شیرینی باقلوایی 65هزار تومان، شیرینی مربایی هر کیلو 55هزار تومان و شیرینی‌ها کره‌ای مثل زبان و پاپیونی کیلویی 50هزار تومان قیمت خورده‌اند. قیمتی که برای منطقه‌ای متوسط از لحاظ اقتصادی تعیین شده و در بعضی از مناطق تهران شیرینی‌ها 2برابر قیمت دارند. قیمت مصوب انواع پرتقاضای شیرینی در واحدهای درجه یک نیز به این شرح تعیین شده است: هرکیلو شیرینی زبان، پاپیونی و گل محمدی ۵۰ هزارتومان، کیک یزدی ۳۸ هزارتومان و شیرینی‌تر کیلویی ۶۰‌هزارتومان.

کاهش شدید تقاضا طی امسال

تنها کرونا نبود که طی یکسال گذشته بازار شیرینی را خراب کرد. مردم سالی پر از گرانی را پشت سر گذاشتند که سفره هایشان را کوچک و لیست‌های خریدشان را به اقلام اساسی محدود کرد؛ آن هم به سختی. شیرینی، کالای اساسی نیست و طبیعی است که خیلی‌ها خریدش را محدود به مناسبت‌های خاص کرده باشند. به‌گفته رئیس اتحادیه قنادان تهران، فروش شیرینی امسال در مقایسه با سال‌های قبل 60تا 70درصد کمتر شده و بسیاری از شیرینی فروشی‌ها تعطیل یا ناچار به تعدیل نیرو شدند. علی بهرمند درباره شرایط کنونی بازار شیرینی می‌گوید: شرایط نسبت به شب عید سال گذشته بسیار بهتر است، اما در مجموع رضایت بخش نیست. با این حال او به بازار شب عید امیدوار است. به‌گفته او، با اینکه شرایط اقتصادی، قدرت خرید مردم را کاهش داده و تقاضا را پایین آورده است اما وضعیت امروز بازار ملاک شب عید نیست؛ چون شیرینی کالایی است که مردم در 2 شب پایانی سال تهیه می‌کنند. بهرمند با اشاره به اینکه احتمالا در روزهای آینده تقاضای خرید شیرینی بیشتر می‌شود، گفت: تمام پروتکل‌های بهداشتی در تهیه شیرینی در واحدهای صنفی رعایت می‌شود و نظارت کامل و دقیق نیز بر فعالیت این واحدهای صنفی وجود دارد.

   افزایش شدید قیمت مواد اولیه

افزایش قیمت مواداولیه هزینه تولید شیرینی را به‌ویژه در نیمه دوم سال بالا برده است. آشفتگی بازار روغن و افزایش قیمت شکر 2 عاملی بود که بر افزایش قیمت شیرینی تأثیر مستقیمی داشته است. به‌گفته شیرینی فروشان، روغن در بازار آزاد به فراوانی ولی با قیمت‌های 3برابری موجود است؛ درحالی‌که کارخانه‌ها از عرضه مستقیم روغن به تولیدکنندگان خودداری می‌کنند. قیمت روغن 150هزار تومان در بازار آزاد 450تا 500هزار تومان است و قنادی‌ها برای اینکه تولیدشان متوقف نشود ناچار به خرید از بازار آزاد هستند. قیمت شکر هم مخصوصا در یک‌ماه اخیر 100درصد بالا رفته و هر کیلو گرم شکر از 8هزا رو 900تومان ابتدا به 12هزار و 500و اخیرا به 15هزار تومان رسیده و این اتفاق در فصلی که اوج تولید شیرینی است هزینه تولید را در قنادی‌ها به‌شدت افزایش داده است. با این حال نبود کشش در بازار، اجازه افزایش قیمت به این میزان را به شیرینی‌فروشی‌ها نمی‌دهد. آنها می‌گویند «مشتری هست، ولی خرید کم شده» این جمله نشان می‌دهد مردم برای تهیه اقلام مورد نیازشان حساب و کتاب‌های دقیقی دارند تا بتوانند زیر بار یک سال گرانی و فشار اقتصادی کمر خود را راست نگه دارند و سفره‌ای هرچند کوچک برای حفظ سنت‌ها و شادی‌های کوچک‌شان پهن کنند.