۰ نفر

افزایش ۵۰درصدی قیمت مربا

۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۳۹
کد خبر: 514134
افزایش ۵۰درصدی قیمت مربا

مربا از جمله محصولاتی است که اگرچه در طول امسال رشد قیمت زیادی داشته اما گرانی‌اش هیچ‌گاه پر سروصدا نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شاید به این دلیل که با همه بزرگی بازار هدف و پرمشتری بودن، جزو اقلام اساسی سبد خرید خانوار محسوب نمی‌شود یا اینکه هنوز خیلی از مردم آن را کم یا زیاد در منزل تهیه می‌کنند. هرچه که هست، از آخرین باری که آبان‌ماه سراغ قیمت مربا رفتیم، تا امروز قیمت‌ها خیلی تغییر کرده و در بعضی برندها تا 50درصد بالا رفته است. 

در همین یک‌ماه اخیر مربای بالنگ 300گرمی بدر با 6هزار تومان افزایش قیمت از 13هزار و 500تومان به 19هزار و 500تومان رسیده و چاشنی هم همین مربا را با همین وزن، 3هزار تومان گران کرده است. مربای بالنگ چاشنی از 8هزار و 500تومان در 2ماه اخیر به 11هزار و 500تومان رسیده و حالا در بعضی از سوپرمارکت‌ها این مربا را با هردو قیمت می‌توان دید که البته تاریخ تولید متفاوتی دارند. رشد قیمت در دیگر برندها هم دیده می‌شود و به‌طور مثال مرباهای موسوی به‌گفته فروشنده‌ها در یک‌ماه اخیر 2هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند. نکته جالب دیگر در زمینه قیمت مرباها تفاوت نرخ بین محصولات مشابه برندهای مختلف است.

البته همیشه این اختلاف قیمت به اندازه مثال بالا زیاد و در حد 8هزار تومان نیست اما به‌عنوان مثال مربای هویج با وزنی حدود 300گرم در برندهای مختلف بازه قیمتی بین 8تا 15هزار تومان دارد. مرباهای بدون قند کامور هم به‌دلیل رژیمی بودن به‌طور کلی قیمت بالاتری از دیگر برندها دارند. رقابت در بازار محصولات غذایی در چندسال اخیر بسیار تنگاتنگ شده و مربا هم از این قاعده مستثنا نیست. 

در سوپرمارکت‌ها نزدیک به 20برند مختلف مربا دیده می‌شود که البته سهم متفاوتی از بازار مصرف دارند. برندهای قدیمی و پرتنوع مثل مهرام، موسوی، چاشنی، بدر و مجید از تنوع بیشتری برخوردارند و مشتری بیشتری هم دارند اما برندهای جدید مثل میکس لندو شانا نیز با ایجاد تنوع در ظرف مشتری‌پسندی بالای دارند. مرباهای طلقی و کوچک موسوی نیز به‌دلیل حجم کم برای سفر گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند و طرفداران خودشان را دارند.