۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

کلاف سردرگم خرید تضمینی گندم/ قیمت باید تا قبل از سال جدید اعلام شود

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۵۸
کد خبر: 513870
کلاف سردرگم خرید تضمینی گندم/ قیمت باید تا قبل از سال جدید اعلام شود

رییس بنیاد ملی گندمکاران گفت: در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است؛ اما سعی ما بر این است که قیمت تا پایان هفته مشخص شود.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ خرید با قیمت تضمینی، یکی از سیاست‌های دولت‌ها برای به ثبات رساندن بازار محصولات غذایی، حفظ امنیت غذایی و حمایت از کشاورزان است. در ایران نیز این قانون برای حمایت از تولیدکننده در سال 1368 در کشور تصویب شد و از آن سال دولت خرید گندم کشاورزان با قیمت مشخص را تضمین می‌کند.

تا سال گذشته سازوکار تعیین قیمت خرید تضمینی به گونه‌ای بود که کشاورزان در تعیین قیمت نقشی نداشتند؛ از این رو مجلس در سال جاری طرحی را ارایه کرد که براساس آن کشاورزان نیز در تعیین قیمت نقش داشته باشند. 

قیمت تضمینی خرید گندم در سال جاری در حالی چهار هزار تومان تعیین شد که به گفته کشاورزان این رقم نمی‌توانست منافع آن‌ها را تأمین کند  و در نتیجه به کاهش تولید و به خطر افتادم امنیت غذایی خواهد انجامید؛ به همین سبب مقرر شد تا قیمت امسال نیز با نقش آفرینی کشاورزان در تعیین قیمت تغییر یابد.

اکنون حدود 6 ماه است که از این طرح می‌گذرد؛ اما هنوز قیمت خرید تضمینی نهایی نشده است؛ اقتصادآنلاین در این خصوص به گفت‌وگو با عطالله هاشمی، رییس بنیاد ملی گندمکاران پرداخته است.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که قیمت نهایی خرید تضمینی گندم به کجا رسید، گفت: قیمت خرید تضمینی چغندر قند و دانه‌های روغنی تعیین شده است؛ اما قیمت گندم هنوز مشخص نیست و در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی افزود: ما در خواست تشکیل جلسه‌ای جهت تعیین قیمت دادیم و این جلسه جهت پیش کارشناسی قیمت خرید تضمینی گندم تشکیل شد که هنوز قیمت خرید تضمینی گندم به نتیجه نرسیده است؛ باتوجه به بلاتکلیفی قیمت و تحت فشار بودن وزیر و نمایندگان، سعی ما بر این است که قیمت خرید تضمینی گندم تا پایان هفته جاری مشخص شود. 

رییس بنیاد ملی گندمکاران در پایان اظهار داشت: دولت باید منابع مالی خرید تضمینی گندم را مشخص کند تا گندم کشاورزان برای نهاده‌های دامی و... هرز نرود.