۰ نفر

علی‌رغم افزایش جوجه‌ریزی؛

چرا کمبود مرغ اتفاق افتاد؟

۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۰۷
کد خبر: 512749
چرا کمبود مرغ اتفاق افتاد؟

بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی برای تامین بازار مرغ 130 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده این میزان جوجه ریزی به معنی تولید 7 هزار و 500 تن مرغ در روز است که 1000 تن بیشتر از تولید روزانه در طول سال است, اما شرایط بازار نشان از کمبود این کالا دارد. کارشناسان معتقدند شرایط کنونی بازار نتیجه چند عامل مهم باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا؛ وزیر جهاد کشاورزی در بهمن ماه سالجاری اعلام کرد برای تامین مرغ مورد نیاز ایام نوروز 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که در اسفند ماه عرضه می‌شود. روز گذشته نیز در حاشیه بازدید از میادین اصلی میوه و تره بار از عرضه 2 هزار تن مرغ برای تنظیم بازار مرغ خبر داد.

میزان متوسط نیاز واقعی بازار روزانه مرغ در کشور 6 هزار و 500 تن است با جوجه ریزی 130میلیون قطعه در بهمن‌ماه میزان تولید روزانه مرغ دستکم باید به 7 هزار و 500 تن برسد که این به معنی افزایش عرضه 1000 تنی مرغ در روز است. با این میزان تولید انتظار می‌رفت نه تنها کمبودی در بازار مرغ نباشد بلکه شاهد تعدیل قیمت ها باشیم، اما رصد بازار نشان می‌دهد کمبود عرضه در برخی از استان‌ها و مناطق وجود دارد که عامل افزایش قیمت شده است.

اما دلیل کمبود عرضه به رغم افزایش جوجه‌ریزی چیست؟

حبیب اسدالله نژاد، نائب رییس کانون انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور، در پاسخ به این سوال سه دلیل احتمالی را برای کمبود مرغ در بازار را عنوان کرد.

وی اولین دلیل را عدم تطابق آمار اعلام شده با واقعیت جوجه‌ریزی دانست.

 اسدالله نژاد گفت: به نظر می‌رسد با توجه به آمار اعلام شده برای جوجه‌ریزی، حجم مرغ ورودی به بازار و پیش بینی تولید نیاز به راستی آزمایی دارد.

وی دلیل دوم، برای کمبود عرضه را انحراف مرغ در توزیع عنوان کرد.

به گفته اسدالله نژاد؛ احتمالا بخش عمده مرغ‌های که با نرخ مصوب از مرغداران خریداری می‌شود و باید با نرخ دولتی به دست مردم برسد از مسیر منحرف شده و سر از بازار سیاه در می‌آورد.

وی دلیل سوم را احتمال تلفات بالای گزارش نشده مرغ در مرغداری‌ها در اثر بیماری‌های آنفلوآنزا و نیوکاسل برشمرد.

اسدالله نژاد با رد ادعای عدم عرضه مرغ از سوی مرغداران، اظهار کرد: عدم عرضه مرغ از سوی مرغداران غیر ممکن است، چراکه دوره پرورش مرغ محدود بوده و پس از سن مشخصی نگهداری مرغ بدون افزایش وزن است و زیان تولیدکننده با توجه به قیمت بالای نهاده‌های دامی را به همراه دارد.

وی افزود: ضمن اینکه اگه مرغداران تولید خود را تحویل ندهند مجوز جوجه ریزی برای آن‌ها صادر نشده، نهاده دامی نیز به آن ها تحویل نمی‌شود و در گیر تعزیرات هم می‌شوند.

در ابتدای ماه جاری محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور، در گفت وگو با ایلنا از احتمال بحران در بازار نوروز خبر داد و گفت: مرغداران دان ندارند، نهاده نرسد جوجه ها تلف می شوند.

وی با بیان اینکه به شدت نگران ایجاد بحران در مرغداری‌ها به دلیل عدم تامین به موقع نهاده‌های دامی هستیم، اظهار کرد: برای تامین بازار نوروز وزارت جهاد کشاورزی و صمت به مرغداران دستور افزایش جوجه ریزی تا 130 میلیون قطعه دادند، اما حالا واردکنندگان از عدم تخصیص ارز برای تامین به موقع نهاده‌های دامی و تاخیر 20 روز تا 10 ماهه برای تحویل خبر می‌دهند.  

کمالی سروستانی ادامه داد: برای تنظیم بازار نوروز علاوه بر افزایش جوجه ریزی وزارتخانه‌های مذکور تصمیم گرفتند، سهمیه نهاده‌های دامی ذرت و کنجاله سویا دولتی مرغداران در سامانه بازرگاه از 4 کیلوگرم به 4.908 کیلوگرم و دوره پرورش از 40 به 45 روز افزایش دهند.

به گفته وی؛ این تصمیمات قاعدتا باید به افزایش تولید و حجم عرضه مرغ به بازار منتج شود، اما مشکل جدی در تامین نهاده‌های دامی به وجود آمده است که بدون شک موجب بحران در بازار مرغ ایام نوروز خواهد شد.

کمالی سروستانی این مشکل را عدم تامین نهاده‌های دامی از سوی واردکنندگان و تامین کنندگان عنوان کرد.

وی افزود: به رغم آنکه در سامانه بازرگاه به مرغدارانی که برای تامین بازار ایام نوروز جوجه ریزی کردند سهمیه نهاده اعلام شده، اما واردکنندگان نهاده‌های دامی به بهانه عدم تخصیص ارز از تحویل آن‌ها سر باز می‌زنند.

کمالی سروستانی تصریح کرد: واردکنندگان نهاده‌های دام به مرغداران اعلام کرده‌اند که اگر ارز به آن تخصص داده نشود نهاده‌ها را 20 روز تا یک ماه آینده تحویل می‌دهند.

وی تاکید کرد: اعلام تاخیر در تحویل به موقع نهاده‌های دامی در حالی که مرغداری‌های کشور به دستور وزارت جهاد کشاورزی و صمت مملو از جوجه هستند، به معنی کمبود نهاده در بازار، گرانی و تلف شدن تعداد قابل توجهی از جوجه‌هاست.

کمالی سروستانی زمان تصمیم برای حل این مشکل و تخیص ارز برای نهاده‌های دامی را همین امروز دانست.

وی از بانک مرکزی و وزارت صمت خواست بهانه عدم تخصیص ارز را از واردکنندگان بگیرند چراکه از دست دادن حتی یک روز در شرایطی که مرغداری‌های کشور مملول از جوجه هستند می‌تواند بحران را نزدیک‌تر کند.

مشاور عالی هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور تاکید کرد: در صورت عدم تامین به موقع نهاده‌های دامی برای مرغداران قیمت مرغ در نوروز رکورد جدیدی خواهد زد.

هر کدام از عوامل عنوان شده از سوی کارشناسان دلیل شرایط کنونی بازار مرغ باشد قابل پیشگیری بود و وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صمت می توانستند با مدیریت دقیق و درست از آن ها جلوگیری کند، اما مانند چند ماه گذشته تنها به پاسکاری وظایف به یگدیگر قناعت می کنند.