۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول؛

مشکل بازار روغن خوراکی کی حل می‌شود؟

۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۵۶
کد خبر: 511704
مشکل بازار روغن خوراکی کی حل می‌شود؟

دبیر ستاد تنظیم بازار از تعیین ۸۰ نقطه در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران و شهرستان‌های اطراف به عنوان غرفه عرضه مستقیم میوه و همچنین افزایش خروجی سردخانه‌ها طی ۱۰ روز آینده خبر داد و درباره وضعیت بازار روغن گفت: مشکلی در تامین و توزیع روغن وجود ندارد، اما زمان می‌برد تا به فراوانی در توزیع روغن برسیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، عباس قبادی در جلسه هماهنگی بازار میوه در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مشکلات معیشتی مردم و قیمت میوه در بازار شب عید، از استفاده از شبکه منتخب توزیع در کنار نظام توزیع و عرضه سنتی خبر داد و گفت: یکی از مسائلی که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت ایجاد بستر مناسب برای باغداران و تولیدکنندگان در راستای عرضه مستقیم میوه و تولیدات خود به مصرف کننده بود، تا با حذف دلالان به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت، علاوه بر تعدیل قیمت ها در سطح عرضه، تولید کننده نیز منتفع شود.

به گفته وی ۸۰ نقطه در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران و شهرستان های اطراف به عنوان غرفه عرضه مستقیم میوه، به صورت رایگان در اختیار اتحادیه ها انجمن‌ها و باغداران قرار خواهد گرفت.  در این طرح غرفه‌های منتخب در میادین میوه و تره‌بار مشخص می‌شوند که سیب و پرتقال را بصورت مستقیم از تولیدکننده تهیه کرده و آن را در اختیار شبکه منتخب توزیع خرد و واحدهای صنفی در سطح شهر قرار می‌دهد تا علاوه بر تعدیل قیمت، دسترسی مردم برای تامین این کالاها نیز راحت‌تر باشد.

عرضه گسترده میوه از ۲۰ اسفند

قبادی با بیان اینکه تجربه نشان داده است که مداخله دولت در بازار می تواند نتیجه عکس داشته باشد، اظهار کرد: بنابراین ما تلاش کردیم تا با ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف تولید، توزیع و عرضه کالا و در کنار نظارت، حداقل مداخله را داشته باشیم و تنها در شرایط ضروری ورود کنیم.  سیاست ما در بخش میوه، تعدیل قیمت‌ها با کمک عرضه زیاد، گسترده و مستقیم است تا با حذف واسطه اضافه و ایجاد اتصال بین حلقه های تولید، توزیع و مصرف، حقوق تمام زنجیره را تامین کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت حقوق مصرف کننده و لزوم توجه به منافع تولیدکننده از آغاز توزیع میوه شب عید در سراسر کشور از ۲۰ اسفند خبر داد و درباره موجودی کالاها گفت: به جز کالاهای موجود در بازار بالغ بر ۵ میلیون تُن کالا در بنادر کشور و حدود ۵ میلیون تُن ذخیره استراتژیک داریم و علیرغم همه تلاش‌های دشمنان برای ایجاد مشکل و اختلال در این زمینه و با وجود فراز و نشیب‌هایی که ایجاد شد، اما خوشبختانه در بحث تامین کالا مشکلی وجود ندارد و با توجه به تذکرات ارزشمند مقام معظم رهبری، خودمان را مکلف می‌دانیم که برای رفع مشکلات موجود از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

افزایش خروجی سردخانه‌ها طی ۱۰ روز آینده

این مقام مسئول در حاشیه جلسه تنظیم بازار میوه نیز گفت: با توجه به حساسیت و تاریخ مصرف محدود میوه‌ها در این جلسه مقرر شد حجم خروجی میوه از سردخانه‌ها طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده افزایش پیدا کند تا هم تولیدکنندگان و هم افرادی که در سردخانه ها میوه دارند ضرر نکنند و با افزایش عرضه در سطح بازار شاهد تعدیل قیمت‌ها در بازار میوه شب عید باشیم.

وی همچنین درباره وضعیت بازار روغن ابراز امیدواری کرد که مشکل این بازار تا پایان سال برطرف شود و گفت: مشکلی در تامین و توزیع روغن وجود ندارد، اما زمان می‌برد تا به فراوانی در توزیع روغن برسیم و این محصول به راحتی همه جا در دسترس باشد.