۰ نفر

رکوردزنی تازه قیمت گوشت و مرغ

۱۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۰۴
کد خبر: 511016
رکوردزنی تازه قیمت گوشت و مرغ

قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی و گوساله به‌ترتیب به 170و 125هزار و هر کیلوگرم مرغ تازه به مرز 32هزار تومان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با وجود وعده مسئولان تنظیم بازار و تشکل‌های صنفی برای رشد عرضه، نرخ خرده فروشی در بازار گوشت قرمز و مرغ، همچنان از سیری صعودی برخوردار است. مشاهدات  از تندتر شدن تب افزایش قیمت انواع مشتقات گوشت قرمز و مرغ در بازار خرده فروشی در یک هفته گذشته حکایت دارد. قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه بدون دنبه گوسفندی که 10روز پیش در نقاط مختلف شهر تهران به نرخ 120تا 130هزار تومان عرضه می‌شد اکنون با افزایشی 20تا 40هزار تومانی در هرکیلوگرم، به رقم 140تا 160هزار تومان افزایش یافته است.

عبور مرغ از 32هزار تومان

حاکی از آن است که قیمت هرکیلوگرم گوشت مرغ تازه که تا 2 هفته پیش در واحدهای خرده فروشی سطح شهر تهران از 25تا 28هزار تومان در نوسان بود، این روزها از مرز 32هزار تومان عبور کرده است. دیروز مغازه‌های سطح شهر تهران هر کیلوگرم گوشت بوقلمون را به نرخ 45هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کردند. به‌نظر می‌رسد توزیع مرغ تنظیم بازاری با نرخ‌های متفاوت 20هزار و 400تومان در میادین میوه و تره بار و 24هزار تومان در برخی واحدهای صنفی خرده فروشی نیز به ساماندهی بازار و جلوگیری از افزایش قیمت منجر نشده است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران با اشاره به برنامه افزایش تعداد مراکز عرضه مرغ وعده داد: قیمت این محصول هفته آینده به نرخ مصوب می‌رسد. او گفت: تاکنون مرغ گرم تنها از طریق میدان بهمن بین خرده فروشی‌ها توزیع می‌شد، اما از 12اسفند‌ماه توزیع مرغ به خرده فروشی‌ها در میدان تره بار پیروزی آغاز شده و از دیروز در میدان تره‌بار تهرانپارس و از هفته آینده در سردخانه 8 شهریور واقع در غرب تهران، توزیع عمده مرغ بین خرده‌فروشی‌ها آغاز می‌شود. رضا سالمی، افزود: علاوه بر این، میزان توزیع مرغ گرم نیز از ۴۰۰ تن به ۸۰۰ تن در روز افزایش می‌یابد و روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن مرغ منجمد هم توزیع خواهد شد. برای تامین نیاز مرغ در تهران هم ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن مرغ از سایر استان‌ها وارد و از طریق کشتارگاه‌ها بین مراکز عرضه توزیع می‌شود. به‌گفته او، از 12اسفند‌ماه جاری، همزمان با افزایش عرضه مرغ، نظارت بر مراکز عرضه مخصوصا خرده فروشی‌ها نیز افزایش یافته است.

ران گوسفندی 170هزار تومان 

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که خیز تازه قیمت انواع گوشت قرمز در بازار خرده فروشی آغاز شده است. دیروز قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی به 140هزار، ران گوسفندی به 170هزار، راسته گوسفندی به 145هزار، سردست به 140هزار و نرخ هر کیلوگرم گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفندی و گوساله بنابر میزان چربی به 125تا 135هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوساله به 135هزار و سردست گوساله به 145هزار تومان افزایش یافت. البته قیمت فروش انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در برخی مراکز عرضه مستقیم میادین میوه و تره بار و واحدهای صنفی منتخب بنابر نوع و کیفیت گوشت 15تا 20هزار تومان کمتر از قصابی‌های سطح شهر بود.

برای خرید گوشت عجله نکنید

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران گفت: در هفته‌های اخیر مردم با دریافت عیدی و با توجه به نزدیک شدن شب عید به خرید شتاب‌زده گوشت قرمز اقدام کرده‌اند که این امر در افزایش قیمت مؤثر بوده است. علی اصغر ملکی افزود: با توجه به شرایط تولید و عرضه گوشت گوسفندی، به‌نظر می‌رسد اگر شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر خود را عرضه نکند، قیمت‌ها برای شب عید و ایام نوروز به همین شکل باقی خواهد ماند. او قیمت کنونی هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی را بین ۵۵ هزار تا ۶۰هزار تومان، نرخ عمده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت شقه گوشت گوسفندی با دنبه را بین ۱۲۵هزار تا ۱۳۰ هزار و نرخ فروش هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی، با احتساب سود 10تا 12درصدی قصابی‌ها را ۱۴۰هزار تومان اعلام کرد.

مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور نیز از افزایش قیمت دام زنده در بازار خبر داده و گفت: قیمت هر کیلو دام زنده سبک در بازار۵۰ تا ۵۵ هزار تومان و دام‌سنگین ۴۱ تا ۴۵هزار تومان است که نسبت به هفته گذشته ۵هزار تومان افزایش یافته است. قیمت کنونی هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی در کشتارگاه ۱۰۵هزار تومان و لاشه گوساله ۸۵هزار تومان است. به‌گفته او، گوشت گوساله و گوسفند باید با احتساب حداکثر ۱۰درصد سود به‌دست مصرف‌کننده ، اما متأسفانه اختلاف قیمت بسیار چشمگیر است. رییس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز گفت: قرار است به‌زودی گوشت مخلوط گوساله با قیمت هر کیلو ۱۲۰هزار تومان در برخی از میادین میوه و تره بار توزیع شود. احمد مقدسی افزود: قیمت دام افزایش نیافته و به‌نظر می‌رسد علت گرانی گوشت فاصله زیاد تولید تا مصرف آن باشد. به‌گفته او، طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار شرکت پشتیبانی امور دام می‌بایست گوشت گوساله را کیلویی۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان به‌صورت ۵ تیکه کارتنی بخرد اما فروش با این قیمت به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود، زیرا قیمت گوشت بیش از مقدار برای تولید‌کننده تمام می‌شود. مقرر شده تا در این هفته سازمان میادین میوه و تره بار برای عرضه گوشت در چندین میدان ازجمله بهمن، پیروزی و آزادی اقدام کند. به‌گفته او، در این میدان‌ها، گوشت گوساله مخلوط با قیمت هر کیلو ۱۲۰هزار تومان عرضه خواهد شد که ۱۰هزارتومان نسبت به سطح شهر ارزان‌تر خواهد بود.