۰ نفر

زعفران گران می‌شود؟

۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۰۲
کد خبر: 508362
زعفران گران می‌شود؟

زعفران را باید جزو معدود محصولاتی دانست که در طول امسال و با وجود افزایش قیمت شدید دیگر کالاها، بازار آرامی داشت و افزایش قیمت محسوسی را تجربه نکرد. امسال به‌طور کلی سال خیلی خوبی برای زعفران‌کاران نبود زیرا محدودیت‌های کرونایی صادرات زعفران را نسبت به سال‌های گذشته کاهش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در بازار داخلی نیز از آنجایی که زعفران کالای لوکسی محسوب می‌شود در هیاهوی گرانی کالاهای اساسی، جای خود را در سبد خرید بسیاری از خانوارها از دست داد. البته محدودیت‌های قرنطینه‌ای و تعطیلی بسیار طولانی رستوران‌ها و سالن‌های پذیرایی هم نقش بسیار مهمی در افت تقاضا برای زعفران داشت. اما حالا با نزدیک شدن به عید و افزایش مصرف و همچنین ادامه فعالیت سالن‌ها، رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا قیمت زعفران هم در سوپرمارکت‌ها افزایش یافته است. نگاهی به قیمت انواع زعفران در سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد 10هزار تومان به قیمت درج شده روی بسته‌بندی بعضی از برندها اضافه شده است. به‌طور مثال قیمت بسته یک مثقالی برند نوین‌زعفران که از برندهای مطرح موجود در بازار است 9هزار تومان گران‌تر شده و از 77.500تومان به 86.500تومان رسیده است. مقایسه قیمت کنونی و نرخ قبلی بعضی از انواع زعفران نشان می‌دهد بعضی از برندها کاهش قیمت هم داشته‌اند. 

زعفران یک مثقالی سحرخیز که تا 2ماه پیش 84هزارتومان فروخته می‌شد الان 70هزار تومان قیمت خورده است. مشخص نیست این تفاوت قیمت در برندهای مختلف به چه دلیلی است اما تجربه بازار نشان می‌دهد گران شدن یک برند، افزایش قیمت دیگر برندها را هم به‌دنبال خواهد داشت.