۰ نفر

پاستیل ایرانی گران‌تر است یا خارجی؟

۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۲۵
کد خبر: 506211
پاستیل ایرانی گران‌تر است یا خارجی؟

محبوبیت پاستیل‌ها فراتر از سن و سال است و کودک و بزرگسال نمی‌شناسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، طعم و رنگ و مدل این خوراکی دوست داشتنی آنقدر تنوع دارد که برای هر ذائقه‌ای هرچند سخت پسند بالاخره یک طعم محبوب رو کرده است، اما با این حال تردیدی نیست که بچه‌ها سفت و سخت‌تر از بزرگسال‌ها طرفدار پاستیل هستند و از خوردن آن لذت می‌برند. یکی از دلایل این جذابیت پاستیل برای بچه‌ها غیر از شکل و رنگ اولیه، حس خوبی است که از نرمی و ژله‌ای بودن آن می‌گیرند. 

بحث‌های زیادی بر سر مفید بودن یا نبودن پاستیل مطرح است که بیشتر به روش تهیه آن و افزودنی‌هایی برمی‌گردد که برای زیبایی و طعم بهتر و متفاوت‌تر به آن اضافه می‌شود اما بعد از گذشتن از «بخریم یا نخریم؟» باید ببینیم کدام یکی را بخریم، یا درواقع خرید کدام پاستیل به صرفه‌تر است. چرا که مثل تمام اقلام خوراکی و غیرخوراکی قیمت پاستیل‌ها هم چند برابر شده است. در یک قلم قیمت هر 100گرم پاستیل مدل بستنی در پاییز امسال یکباره 2برابر شده و از5 هزار تومان به 10هزار تومان رسید. در سوپرمارکت با وجود ممنوعیت واردات، پاستیل‌های خارجی هم دیده می‌شود، اما بیشتر سهم بازار در بیشتر مغازه‌ها در اختیار برندهای ایرانی است. شیبا، آیدین، دکتر بُن و جلی فان که محصول شرکت شیرین عسل است، برندهای ایرانی پاستیل هستند و بیشتر خارجی‌ها هم از برند هاریبو و ببتو که قیمت‌های بالایی دارند اما نکته جالبی که با مقایسه قیمت خارجی‌ها و ایرانی‌ها به‌دست می‌آید این است که خارجی‌ها در بسیاری موارد ارزان‌تر و خرید آنها به صرفه‌تر است. البته قیمت پاستیل‌ها تا حدی به شکل و قالب آن و تا حدودی هم به افزودنی‌های آنها برمی‌گردد اما صرف‌نظر از این موارد، بعضی از انواع ایرانی قیمتی بسیار بالاتر از 100هزار تومان در هر کیلو دارند. به‌عنوان مثال، یک بسته 90گرمی پاستیل شیبا طرح یامی هم‌اکنون 10هزار تومان است و یک بسته 85گرمی پاستیل میوه‌ای دکتر بن هم 10هزار تومان قیمت خورده، درحالی‌که یک بسته یک کیلویی پاستیل بستنی قیفی برند ببتو 100هزار تومان قیمت دارد که هر 100گرم آن می‌شود 10هزار تومان. این در حالی است که خارجی‌ها به‌دلیل ممنوعیت واردات همگی قاچاق محسوب می‌شوند و گرانی دلار هم هزینه واردات غیرقانونی آنها را بیشتر کرده است. البته برند هاریبو گران‌تر است و یک بسته 200گرمی نوشابه‌ای این برند 51هزار تومان قیمت دارد. 

طبیعتا اینکه یکباره برای خرید یک بسته پاستیل 100هزار تومان بپردازید از لحاظ روانی آزاردهنده‌تر از پرداخت 10تا 15هزار تومان برای یک بسته 100تا 200گرمی است، مخصوصا اینکه بچه‌ها معمولا ته پاکت را هر حجمی که داشته باشد نیم ساعته در می‌آورند، ولی اگر کمی حساب کتاب کنید خرید خارجی‌ها به صرفه‌تر است و این باید یک زنگ خطر برای تولیدکننده‌های داخلی باشد.