۰ نفر

وقتی علوفه گوشت را گران می‌کند

۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۴۹
کد خبر: 501968
وقتی علوفه گوشت را گران می‌کند

عبور قیمت هر کیلوگرم جو از مرز 5هزار تومان و گرانی علوفه، ازجمله کاه و یونجه، زمینه افزایش دوباره قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در خرده‌فروشی‌های مناطق مختلف شهر تهران را فراهم آورد.

به‌گزارa اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با فراررسیدن فصل سرد سال، مشکلات تامین و افزایش قیمت نهاده‌های دامی موجب کاهش عرضه دام زنده، افزایش قیمت و عرضه چندنرخی انواع گوشت قرمز شده است. تازه‌ترین آمارهای رسمی هم از سیر نزولی سرانه مصرف این ماده پروتئینی به‌دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها به‌خصوص اقشار کم‌درآمد حکایت دارد.

قیمت گوشت قرمز که در فصل تابستان با تنگ‌تر شدن حلقه قاچاق دام زنده، افزایش پرواربندی و دپوی دام سبک و سنگین سیر نزولی به‌خود گرفته بود این روزها به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و کاهش عرضه دام به بازار، بار دیگر افزایش یافته است. اگرچه مسئولان اتحادیه‌های صنفی و تولید‌کنندگان روایت‌های مختلفی از علت و میزان افزایش قیمت گوشت قرمز دارند اما بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت گوساله و گوسفندی در فروشگاه‌های سطح شهر تهران بیانگر افزایش فاصله قیمت و عرضه چندنرخی این فرآورده در نقاط مختلف پایتخت است البته اختلاف قیمت در شهرهای کوچک به‌مراتب کمتر از کلانشهر‌هاست.

گرم‌تر شدن بازار عرضه چندنرخی گوشت

گزارش میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران حاکی از افزایش 15درصدی قیمت‌ها، گرم‌تر شدن بازار عرضه چندنرخی و افزایش فاصله قیمتی این فرآورده در مناطق مختلف است.

به‌عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز شقه گوسفندی در منطقه تهرانسر تهران از 110 تا 115هزار، ران‌گوسفندی 135 تا 138هزار، سردست گوسفندی 110 تا 115هزار و چرخکرده مخلوط 120 تا 122هزار و هر کیلوگرم گوشت ران گوساله به نرخ 120 تا 123 و مخلوط گوساله 102 تا 105هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. در مقابل هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در شهرک آپادانا واقع در غرب تهران، به نرخ 125هزار، ران گوسفندی 155هزار، سردست با دنده 128هزار، سردست بدون دنده 135هزار، چرخکرده کم‌چرب به قیمت 125هزار، ران گوساله 133هزار و مخلوط گوساله 112هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در میادین میوه و تره‌بار از ۱۰۸ تا 110هزار، و گوشت مخلوط گوساله از 110 تا 112هزار تومان در نوسان است.

افزایش قیمت گوشت برای توجیه واردات

با وجود آنکه شواهد از افزایش نسبی نرخ گوشت در سطح خرده‌فروشی‌ها حکایت دارد، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام، رشد دوباره قیمت‌ گوشت گوسفند و گوساله را واقعی نمی‌داند. منصور پوریان با تأکید بر اینکه افزایش قیمت گوشت قابل پذیرش نیست، گفت: عده‌ای درحال بر هم زدن آرامش بازار برای اهداف خاص مانند فراهم کردن بستر واردات گوشت هستند.

پوریان با بیان اینکه افزایش قاچاق دام زنده نمی‌تواند دلیل گرانی گوشت قرمز باشد، گفت: با توجه به کاهش نرخ دلار و اعمال کنترل‌های شدید در مرزبانی‌ها، قاچاق دام حتی اگر وجود داشته باشد نیز بسیار محدود است. او با اشاره به وضعیت تولید گوشت قرمز و انباشت دام، گفت: عمده دامداران ناله می‌کنند که دام روی دستشان مانده و همه می‌گویند که بازار اشباع شده است. او با اشاره به کاهش مصرف گوشت قرمز، افزود: به‌دلیل شیوع کرونا و کاهش قدرت خرید، مصرف گوشت قرمز ۴۰درصد کاهش یافته است. پوریان افزود: در چنین شرایطی پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها را داشتیم اما در کمال ناباوری قیمت‌ها به‌شدت افزایش یافته است. او تأکید کرد: افزایش قیمت گوشت در حالی اتفاق افتاده که در همین چند‌ماه اخیر ۵۰هزار تن گوشت گوسفند و گوساله در کشور تولید شده و با توجه به شرایط تولید و بازار داخل و همچنین ممنوع بودن صادرات، افزایش قیمت غیرمنطقی و غیرقابل پذیرش است. او همچنین از قیمت‌گذاری 120هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت گوساله وارداتی انتقاد کرد و افزود: این اقدام نیز در افزایش نرخ گوشت بی‌تأثیر نبوده و مشخص نیست چرا ستاد تنظیم بازار چنین کاری کرده است.

گوشت گوسفندی در مسیر گرانی 

اما در مقابل رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تأیید افزایش 10هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی گفت: به‌نظر می‌رسد بازار گوشت قرمز در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته است. علی اصغر ملکی قیمت هر کیلوگرم گوشت لاشه (شقه)گوسفندی در مراکز عرضه را 115هزار تومان اعلام کرد و افزود: تا 2هفته قبل متوسط قیمت فروش هر کیلوگرم گوشت گوسفندی به مراکز عرضه 105هزار تومان بود.

او توضیح داد: قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی بدون دنبه برای مصرف‌کننده 10درصد بیشتر از قیمت مراکز عرضه است. او اعلام کرد: کاهش عرضه و افزایش قیمت نهاده‌های دامی، به‌خصوص جو، از دلایل عمده افزایش ناگهانی قیمت گوشت گوسفندی بوده است. ملکی با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال دامداران برای بهره‌مندی از بازار گرم نوروز میزان عرضه خود را کاهش می‌دهند، گفت: با افزایش تولید و گرانی نهاده انتظار این است که افزایش عرضه داشته باشیم، اما دامداران امیدوارند در ایام نوروز بازار بد ماه‌های اخیر را جبران کنند. هرسال نیز دامداران در ماه‌های پایانی سال بازار دام را با کاهش عرضه گرم می‌کنند تا درآمد بیشتری در این ایام داشته باشند.