۰ نفر

بی‌نظمی در بازار ‌میوه

۶ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۴۱
کد خبر: 500644
بی‌نظمی در بازار ‌میوه

سه نرخ از پرتقال شمال در ۵۰۰ متر؛ یکی از میوه‌فروشی‌های خیابان فاطمی درحالی نارنگی را ۳۵ هزار تومان می‌فروشد که در میادین میوه‌وتره‌بار ۱۱هزارتومان نرخ خورده است و درست سر خیابان کناری میوه‌فروشی یک وانت همان نارنگی را ۱۰ هزار تومان می‌فروشد. این تصویر کلی بازار میوه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ فروشنده میدان میوه‌وتره‌بار خیابان جمهوری می‌گوید «میدان میوه‌وتره‌بار هیچ حساب و کتابی ندارد.» این فروشنده که مرد میانسالی است با موهایی ریخته و جثه‌ای درشت می‌گوید: «قیمت ما با قیمت میدان مرکزی یکی است اما بالاخره با آنها سروکار داریم. بعضی از فروشنده‌ها که در اصل دلال هستند تمام بار یک میوه را می‌خرند و هرجور که بخواهند به بازار روانه می‌کنند.»

او موز را مثال می‌زند: «۱۰‌روز نرخ میدان میوه‌وتره‌بار موز کیلویی ۲۲ هزار تومان بود اما الان رسیده به ۴۰ هزار تومان.» در این میدان میوه‌و‌تره‌بار، نارنگی کیلویی ۱۱ هزارتومان و کیوی‌۱۰‌هزار تومان فروخته می‌شود اما درست ۵۰ قدم رو به شمال روبه‌روی این میدان میوه‌فروشی همان نارنگی را کیلویی ۲۱ هزار تومان و کیوی را کیلویی ۱۹‌هزار تومان می‌فروشند.

فروشنده درباره بارفروشان میدان میوه‌وتره‌بار می‌گوید: «هفتگی قیمت‌ها را تغییر می‌دهند. میوه‌ای مثل موز را که تا هفته گذشته کیلویی ۴۰ هزار تومان به مردم می‌فروختیم الان باید ۵۰ هزار تومان بخریم. کسی نمی‌خرد.»

این فروشنده می‌گوید «خبر دارم که میوه‌ها را صادر می‌کنند. واسطه‌ها و دلال‌های میوه حتی اگر شده پول یک نارنگی را به دلار در‌بیاورند این کار را می‌کنند. دلشان برای من میوه‌فروش و شمای مصرف‌کننده نسوخته است.» تابستان امسال بود که به دلیل صادرات بی‌رویه گوجه قیمت این صیفی ۲۰هزار تومان را رد کرد آن‌هم درحالی‌که کشاورزان می‌گویند قیمت سر زمین ۲ هزار تومان بوده است. حتی وقتی کامیون‌های گوجه از لب مرز برگشت خوردند و محصول وسط بیابان و جاده رها شد هم قیمت آن پایین نیامد.

حال این فروشنده می‌گوید: «پیاز هم صادر می‌کنند. پیاز قرمز کیلویی ۱۴‌هزار تومان است در صورتی‌که تابستان ۸ هزار تومان بود.»

این فروشنده درباره تاثیر فصل روی نرخ محصولاتی مثل پیاز و گوجه می‌گوید: «کلی از کشاورزان جنوب فقط صیفی می‌کارند و به‌جرات می‌توان گفت در تمام فصول از مناطق مختلف کشور برداشت داریم؛ اما واسطه‌ها بازار را‌ می‌گردانند.» پیگیری‌های خبرنگاران نشان می‌دهد پرتقالی که در میادین میوه‌وتره‌بار ۱۰هزار تومان و در فروشگاه‌های مرکز شهر ۱۹هزار تومان فروخته می‌شود از باغداران جنوب کیلویی ۴ هزار تومان خریداری می‌شود؛ یعنی واسطه‌ها نزدیک به ۴۰۰درصد روی نرخ مبدا می‌کشند. این درحالی است که با احتساب هزینه کارگر و سبد و حمل‌ونقل پرتقال کیلویی ۵ هزار تومان خریداری شده باید ۸ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده برسد.

 ضعف نظارت

میوه‌فروش دیگری در خیابان فاطمی پرتقال را کیلویی ۲۰ هزار تومان، کیوی را ۲۱ هزارتومان و نارنگی را ۳۵‌هزار تومان می‌فروشد. این میوه‌فروش به خبرنگار ما می‌گوید: «معمولا برای مشتری من افزایش قیمت ۴ و ۵ هزار تومانی ملموس نیست اما قیمت موز به‌قدری بالا رفته که همگی تعجب می‌کنند. در همین مدت یک هفته که موز به‌۵۰هزار تومان رسیده حجم خرید مشتری‌ها کاهش پیدا کرده است.»

میوه‌فروشی دیگری در خیابان میرزای‌شیرازی که تابلوی قیمت‌ها را برداشته، موز را ۴۸ هزار تومان، سیب را ۲۲ هزار تومان، کیوی را ۲۲هزار تومان، نارنگی را ۳۰ هزار تومان و پرتقال را ۲۴ هزار تومان می‌فروشد که به‌طور متوسط ۴۰ درصد بیشتر از میدان میوه‌وتره‌بار است.‌ از ۵‌فروشنده‌ای که  با آنها صحبت کرده؛ ۴ نفر صادرات میوه را یکی از دلایل آشفتگی بازار میوه می‌دانند.

یکی از این فروشنده‌ها می‌گوید: «این صادرات کمبودی در بازار ایجاد نمی‌کند؛ شکر خدا همه مملکت زیر کشت است و کمبودی نداریم، اما واسطه‌ها با قرق بازار و عرضه دل‌به‌خواهی قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. برای من میوه‌فروش محرز است که موز به اندازه کافی در بازار وجود دارد اما بنکداران هوس سود بیشتر کرده‌اند.»

اختلاف قیمت و نرخ انواع میوه و سبزی به‌گونه‌ای است که در دو مغازه با فاصله ۳۰۰متری از هم یک قیمت ثابت وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد جای خالی نظارت در بازار میوه بیش از پیش حس می‌شود چراکه عرضه میادین میوه‌وتره‌بار قیمت‌ها را نمی‌شکند که یک علت اصلی دارد؛ همه مردم به میادین میوه‌وتره‌بار دسترسی آسان ندارند و تعداد میادین هم پاسخگوی نیاز شهر تهران نیست.