۰ نفر

خطر حذف تخم مرغ از سبد خانوار؛

قاچاق تخم مرغ به افغانستان و عراق عامل گرانی است؟

۲۷ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۱۱
کد خبر: 498533
قاچاق تخم مرغ به افغانستان و عراق عامل گرانی است؟

مدیرعامل این اتحادیه با بیان اینکه براساس اخبار رسیده تخم مرغ ایران به کشورهای افغانستان و عراق قاچاق می شود، گفت: جو روانی ایجاد شده ناشی از قاچاق، بازار تخم مرغ را در داخل کشور بهم ریخته و لازم است دستگاه های امنیتی به این موضوع ورود کنند و جلوی قاچاق تخم مرغ گرفته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، چند هفته ای می شود که تخم مرغ در بازار با افزایش قیمت چشم گیری مواجه شده است؛ به طوری که هرشانه ۳۰ عددی تخم مرغ در خرده فروشی ها تا ۵۰ هزارتومان هم رسیده و بعضا در بازار مشاهده می شود که تخم مرغ های بسته بندی برخی برندها حتی با قیمت های بالاتری هم به مصرف کنندگان عرضه می شود. افزایش قیمتی که خطر حذف این کالای پروتئینی پرمصرف را از سبد خانوار ایرانی افزایش می دهد و به نظر می رسد دستگاه های مربوطه هنوز اقدامی در راستای کنترل قیمت ها در بازار انجام نداده اند.

البته عرضه تخم مرغ تنظیم بازاری با قیمت هرکیلو۱۶ هزارو۹۰۰ تومان و هرشانه حدود ۳۲ هزارتومان در میادین توانسته تا حدی از فشار وارد شده بر توان خرید مردم بکاهد اما مساله اینجاست که چرا باید بین تخم مرغ های تنظیم بازاری و تخم مرغ های عرضه شده در خرده فروشی ها تا به این حد اختلاف وجود داشته باشد؛ اختلاف قیمتی  که بنابر گفته برخی ازمسئولان مربوطه راه را برای سوداگری باز کرده و باعث نشت تخم مرغ های تنظیم بازاری به بازار آزاد شده است.

اگرچه بی برنامگی وزارت جهاد و وزارت صمت برای ساماندهی بازار تخم مرغ، دلال بازی، تامین بخشی از نهاده های مورد نیاز واحدهای تولیدی از بازار آزاد، افزایش قیمت نهاده ها و به طور کل افزایش هزینه های تولید علت اصلی افزایش قیمت تخم مرغ عنوان شده است اما گفته می شود موضوع دیگری چون قاچاق تخم مرغ به کشورهای همسایه هم  بر بازار داخلی اثرگذاشته است.

در این راستا و در پاسخ به این سوال که آیا تخم مرغ به کشورهای دیگر قاچاق می شود، هدایت اصغری _مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر قاچاق تخم مرغ به کشورهای افغانستان و عراق  به دست ما رسیده است و در حال حاضر هر شانه تخم مرغ تولید شده در ایران با قیمت بیش از ۶۰ هزار تومان در افغانستان فروخته می شود.

وی ادامه داد: برخی افراد سودجو و فرصت طلب به دلیل اختلاف قیمت تخم مرغ در داخل و خارج کشور اقدام به قاچاق آن می کنند و هر تریلی تخم مرغی که از کشور به صورت قاچاق خارج می شود برای آنها سود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی دارد و بنابراین لازم است که دستگاه های نظارتی وامنیتی به این موضوع ورود کنند وجلوی قاچاق تخم مرغ گرفته شود.

اصغری تصریح کرد: شاید مقدار قاچاق زیاد نباشد اما جو روانی ایجاد شده ناشی از آن بازار داخلی را بهم می ریزد و باعث نابسامانی در بازار می شود.

وی با اشاره براینکه چرا باید تخم مرغ در بازار با قیمت بالا عرضه شود در حالی که اعلام کردیم می توانیم تخم مرغ بسته بندی شده را با قیمت ۳۶ هزارتومان به بازار عرضه کنیم، گفت: تخم مرغ ارزانترین کالای پروتئینی است و بخش زیادی از نیاز مردم به پروتئین با تخم مرغ جبران می شود. اگر افزایش قیمت باعث حذف آن از سبد خانوار شود آن وقت باید در بخش های درمانی هزینه بیشتری کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در پایان گفت: منتظر این هستیم تا ستاد تنظیم بازار قیمت تخم مرغ بسته بندی شده را به صورت کشوری اعلام و ابلاغ کند تا توزیع گسترده تخم مرغ بسته بندی شده با قیمت مشخص شده انجام شود.