۰ نفر

خرید حمایتی و اقساطی از زعفران‌کاران

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۱۳
کد خبر: 480250
خرید حمایتی و اقساطی از زعفران‌کاران

فصل برداشت زعفران در خطه خراسان آغاز شده و هزینه‌های آن به هزار و یک دلیل افزایش یافته است؛ هزینه‌هایی که قرار بود با نرخ جدید اعلام‌شده از سوی شورای ملی زعفران جفت‌و‌جور شود، اما کشاورزان از لحاظ‌نشدن این قیمت‌ها در خرید محصولاتشان می‌گویند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  قیمت زعفران، مهر گذشته از سوی شورای ملی زعفران تعیین شد و قرار بود هر کیلوگرم گل زعفران حداقل 150هزار تومان، پوشال زعفران 16میلیون تومان و نگین زعفران 20میلیون تومان خریداری شود. اما زعفران‌کاران خراسانات می‌گویند که هیچ‌کدام از این قیمت‌ها لحاظ نمی‌شود و در اوج برداشت محصول دوباره قیمت‌ها سقوط کرده است. به گفته آنها در ابتدای برداشت هر کیلوگرم زعفران تا 300هزار تومان معامله می‌شد، اما اکنون قیمت به 50هزار تومان رسیده است. قیمت نگین زغفران هم از کیلویی 24میلیون به زیر 10میلیون تومان رسیده است. مدیرکل جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی اما از خرید حمایتی زعفران خبر می‌دهد و  می‌گوید: «امسال با هدف حمایت از کشاورزان و جلوگیری از افت قیمت، خرید حمایتی زعفران از سوی دولت آغاز شده و تا پایان آذر ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود امسال تولید زعفران در استان نسبت به سال گذشته 3.5درصد افزایش داشته باشد و پیشنهاد تمدید مهلت خرید تا 30دی‌ماه داده شده است.»

غلامرضا قوسی با اشاره به تعیین 4مرکز خرید حمایتی زعفران در بیرجند، قاین و سرایان و فردوس اظهار می‌کند: «کشاورزان با مراجعه به مراکز خرید و با معرفی‌ جهادکشاورزی، زعفران را در اختیار مراکز قرار می‌‌دهند. کارشناسان این مرکز از نظر ظاهری زعفران را بررسی خواهند کرد.» این مسئول با تأکید بر اینکه اولویت خرید با زعفران‌کاران استان است و سقف خرید از هر کشاورز ۱۰کیلوگرم تعیین شده، بیان می‌کند:‌ «هر کیلوگرم نگین ۱۳میلیون تومان و پوشال مرغوب ۱۱میلیون تومان خریداری خواهد شد. ۳۰درصد قیمت به‌صورت نقد و بقیه هم پس از اعلام نتایج آزمایشگاهی طی مدت 3‌ماه پرداخت می‌شود.»  عضو هیأت‌رئیسه شورای ملی زعفران هم با بیان اینکه خرید حمایتی طرح بسیار خوبی است و نرخ پیشنهادی دولت به واقعیت نزدیک است، می‌گوید: «بهتر بود نحوه پرداخت تغییر می‌کرد و کشاورزان در ابتدا ۷۰درصد پول خود را دریافت می‌کردند و ۳۰درصد باقی به ماه‌های بعد موکول می‌شد، زیرا کشاورزان نیازمند نقدینگی بیشتر هستند و باید به تقویت بنیه مالی آنها توجه شود.»

علی حسینی با تأکید بر اینکه دولت باید از زعفران‌کاران واقعی خرید حمایتی داشته باشد، عنوان می‌کند: «کشاورز خرده‌ مالک گل را می‌چیند، زعفران را جدا می‌کند و سپس می‌فروشد، اما افرادی که کشت انبوه دارند روزی چند تن مازاد گل زعفران به بازار عرضه می‌کنند و دلالان با قیمت‌های پایین آنها را خریداری می‌کنند و با قیمت‌های بالاتری می‌فروشند.»