۰ نفر

خبری از اعتبار هزار میلیارد تومانی برای زعفران نیست

ماجرای تأخیر در معرفی خریداران گل زعفران به بانک‌ها

۴ آبان ۱۳۹۹، ۲۲:۲۹
کد خبر: 476557
ماجرای تأخیر در معرفی خریداران گل زعفران به بانک‌ها

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه نامه سازمان جهاد کشاورزی در خصوص معرفی خریداران گل زعفران به بانکها جهت دریافت تسهیلات چهارشنبه واصل شده است گفت: متقاضیان فردا معرفی خواهند شد؛ ضمن اینکه با بررسی که انجام دادیم اصلاً اعتباری در بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روز گذشته حسین زینعلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد شورای ملی زعفران مسئولیت خود را برای معرفی خریداران گل زعفران به بانک‌های مربوطه به درستی اجرا نمی‌کند و همین مسئله باعث شده قیمت گل زعفران از کیلویی 250 هزار تومان به کیلویی 50 هزار تومان کاهش یابد.

وی این را هم گفت که امسال پس از انتقادهای شورای ملی زعفران از ورود سازمان تعاون روستایی به خرید توافقی، قرار شده است در سال جاری شورای ملی زعفران خرید بازار را تنظیم کند. به همین منظور هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین شده و در اختیار بانکها قرار گرفته و با نرخ 15 درصد به خریداران گل زعفران با معرفی شورای ملی زعفران داده خواهد شد، اما این شورا در کار خود اهمال می‌کند.

 برای بررسی بیشتر موضوع گفت‌وگویی با غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران انجام شد تا ابعاد بیشتری از این موضوع مشخص شود.

وی در پاسخ به سؤالی که به رغم قبول مسئولیت تنظیم خرید گل زعفران، چرا در معرفی خریداران به بانک‌ها اقدامی نکرده‌اید، گفت: روز چهارشنبه نامه سازمان جهاد کشاورزی به دست ما رسید و نوشته بودند که خریداران گل زعفران را به آنها معرفی کنیم و من هم اعلام کردم که خریداران متقاضی تسهیلات تا آخر روز شنبه اعلام کنند و با توجه به اینکه امروز تعطیل است، اسامی آنها تا آخر وقت اداری فردا به سازمان جهاد کشاورزی معرفی خواهد شد.

میری این را هم گفت که شورای ملی زعفران مستقیماً افراد را به بانک‌ها معرفی نمی‌کند، بلکه متقاضیان تسهیلات را به سازمان جهاد کشاورزی معرفی می‌کنند تا از طریق آنها به بانک‌های مربوطه معرفی شوند.

* خبری از بودجه 1000 میلیاردی نیست

وی عنوان کرد: اصلاً اعتبار 1000 میلیارد تومانی در بانکها وجود ندارد به طوری که همکاران ما با بانک‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید عاملیت پرداخت این تسهیلات را دارند مراجعه کرده‌اند اما آنها گفته‌اند که چنین اعتباری وجود ندارد.

مجری طرح گیاهان دارویی روز گذشته  گفت: بانک کشاورزی 500 میلیارد تومان و بانک‌های توسعه صادرات و کارآفرینی امید هرکدام 250 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به خریداران گل زعفران اعتبار گرفته‌اند.

میری در پاسخ به اینکه گفته می‌شود با توجه به اینکه در بدنه این شورا صادرکنندگان وجود دارند آنها عمداً به دنبال این هستند که قیمت‌ها پایین‌تر باشد تا سود بیشتری بکنند، گفت: اصلا این حرف درستی نیست. در بدنه شورا علاوه بر صادرکنندگان، اتحادیه‌های مختلف تولیدکننده هم وجود دارند و آنها هم از حق و حقوق خودشان دفاع می‌کنند.

وی اضافه کرد: مشکل این است که ما به حد کافی نقدینگی نداریم که در برابر افراد دلالی که خون تولیدکنندگان و کشاورزان را در شیشه می‌کنند بایستیم، بنابراین تعدادی افراد هستند که به هر قیمتی که دلشان می‌خواهد محصول کشاورز را خریداری می‌کنند.

میری درباره بانکها هم گفت که مشکلاتی زیادی درباره گرفتن تسهیلات وجود داشته است؛ برخی اینگونه تصور نکنند امروز اگر متقاضیان تسهیلات به بانک معرفی شوند بلافاصله به آنها تسهیلات خواهند داد. فرایند گرفتن تسهیلات در بانکها همواره زمانبر بوده و وثیقه‌های مختلفی را طلب می‌کنند و از سوی دیگر چون این وام‌ها در سقف بالاتری است بعضا از تهران هم استعلام مجوز می‌کنند و همه اینها فرایند گرفتن تسهیلات را بیشتر می‌کند و حداقل کمتر از دو ماه نیست.

* دلایل کاهش قیمت گل زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران در پاسخ به اینکه مسئولان وزارت جهاد می‌گویند قیمت گل زعفران به یک‌پنجم کاهش یافته است دلیل آن چیست؟ گفت: اکنون فصل برداشت گل زعفران است. مدت ماندگاری این گل پس از برداشت بیست و چهار ساعت است. اگر کشاورز در طول این مدت نتواند آن را به زعفران تبدیل کند و یا بفروشد، در دستش می‌ماند و خراب می‌شود. بنابراین دلالان هم از این فرصت استفاده کرده و گل زعفران را به حداقل قیمت می‌خرند.

میری گفت: یک کشاورز در طول روز بیش از 3 یا 4 کیلو گل زعفران را نمی‌تواند به زعفران تبدیل کند بنابراین اگر برداشت بیشتری داشته باشد مجبور است بفروشد.

این مسئول توضیح داد: متأسفانه دستگاه‌های جداسازی کلاله وجود ندارد بنابراین زمانی که تولید گل بیشتر می‌شود کشاورز هیچ کاری نمی‌تواند بکند مگر اینکه به قیمت بسیار پایین به دلال بفروشد.

میری گفت: در طی بیست روزی که از برداشت زعفران گذشته این معضل اصلی بوده و به همین دلیل قیمت گل زعفران پایین آمده است.

به گفته این مسئول، همه این دلالان کارهای دیگری دارند و در این فصل دو ماه در مزارع زعفران می‌چرخند و کار دلالی می‌کند و با قیمت پایین از کشاورزان خریداری می‌کنند اما پس از دو ماه بازار به دست این کشاورزان می‌افتد و صادرکنندگان با این کشاورزان مواجه خواهند شد.

وی تأکید کرد که صادرکنندگان امروز هیچ نقشی در پایین آوردن قیمت بازار ندارند و همین دلالان به قیمت پایین می‌خرند و با گرفتن حاشیه سود مناسب به صادرکنندگان می‌فروشند.