۰ نفر

هشدار فائو درباره تأثیرات مخرب بیماری ویروس کرونا؛

کرونا ۱۳۲میلیون نفر دیگر را دچار کمبود تغذیه می‌کند

۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۹
کد خبر: 473973
کرونا ۱۳۲میلیون نفر دیگر را دچار کمبود تغذیه می‌کند

برآوردهای اخیر فائو نشان می‌دهند که همه‌گیری بیماری ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن می‌تواند ۸۳ تا ۱۳۲ میلیون نفر دیگر را در سال جاری میلادی به جمعیت دچار کمبود تغذیه در جهان اضافه کند؛ همچنین، وضعیت تغذیه اکثر گروه‌ها و جمعیت‌های آسیب‌پذیر به علت تأثیرات بهداشتی و اقتصادی-اجتماعی بیماری ویروس کرونا، احتمالا وخیم‌تر خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، روز جهانی غذا در سال ۱۳۹۹ که برابر با ۷۵‌مین سالگرد تأسیس فائو است، در شرایطی استثنایی فرا می‌رسد که کشورهای سراسر جهان با تأثیرات گسترده همه‌گیری جهانی بیماری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. اکنون زمان اندیشیدن درباره آینده‌ای است که قرار است شانه به شانه یکدیگر آن را بسازیم. 

 در این خصوص،‌ فائو از تمامی دست‌اندرکاران در سراسر جهان می‌خواهد تا به مناسب روز جهانی غذا، دست در دست هم دهند تا به صورت فوری به شکاف‌ها و نقصان‌های تغذیه‌ای و معیشتی که در میانه همه‌گیری بیماری ویروس کرونا آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را گرفتار کرده است، رسیدگی کنند.

با توجه به این شرایط، فائو از تمامی مقامات و نهادهای مسئول در سراسر کره خاکی می‌خواهد تا از طریق گسترش و بهبود برنامه‌های ارائه کمک‌های غذایی و حمایت اجتماعی، شامل کمک‌های نقدی و همچنین ایجاد شرایط ایمن و درآمد پایدار برای حمایت از معیشیت کشاورزان خرده‌مالک و کارگران زنجیره ارزش غذا، نیازهای فقیرترین و آسیب‌پذیرترین خانواده‌ها را در اولویت قرار دهند.

پاسخ کشورها به بیماری ویروس کرونا فرصتی است تا از طریق تاب‌آورتر کردن نظام‌های غذایی در برابر شوک‌ها و همچنین افزایش پایداری آن‌ها از طریق ترویج شیوه‌های کشاورزی سازگار با طبیعت،  شرایط را به‌گونه‌ای بهتر از گذشته بازسازی و احیا کنند.

به گزارش دفتر نمایندگی فائو در تهران، ترویج شیوه‌های کشاورزی دوستدار طبیعت و هوشمند به اقلیم،‌ همچون اگرواکولوژی که موجب حفظ منابع طبیعی زمین، سلامت ما و اقلیم می‌شود، می‌تواند فرآیند تخریب زیست‌گاه‌ها را – که در شیوع بیماری‌ها نقش‌آفرین است –  کندتر و آهسته کند.

فائو، همچنین به نهادهای تنظیم‌گر و سیاست‌گذار توصیه می‌کند تا در هنگام تلاش جهت غلبه بر بحران‌های سلامتی و اقتصادی، اقداماتی را اتخاذ کنند که از بی‌ثباتی قیمت‌ها جلوگیری کنند. علاوه بر آن، ضرورت دارد تا از طریق تقویت همکاری‌ها و تأمین مالی بین‌المللی، از تأثیرات مخرب این بحران‌ها بر کشاورزان خرده‌مالک در کشورهایی که منابع محدودی دارند، جلوگیری شود.

فائو به عنوان نهاد پیشروی سازمان ملل متحد در ترویج و ارتقای امنیت و ایمنی غذایی و تغذیه، با ارائه توان تخصصی خود به کشورهای عضو، از تلاش‌های آن‌ها برای اتخاذ سیاست‌ها و اقداماتی که تضمین‌کننده برقراری زنجیره تأمین غذا و دسترسی همگان به غذا است،‌ حمایت می‌کند. به یاد داشته باشیم که همه ما در تحقق دنیایی بدون گرسنگی و سوءتغدیه نقش‌آفرین هستیم.