۰ نفر

خاک وطن فروشی نیست

تکذیب قاچاق خاک از سیستان و بلوچستان

۱۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶
کد خبر: 471970
تکذیب  قاچاق خاک از سیستان و بلوچستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: هرگونه برداشت خاک و حمل غیرمجاز یا به عبارتی قاچاق خاک در استان تکذیب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، روز گذشته خبری با عنوان "هر کامیون خاک سیستان و بلوچستان 8 دلار به کشورهای حوزه خلیج فارس فروخته می‌شود" در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شد که در آن از قول کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست نقل شده بود "خاکی که از نوبندیان قاچاق می‌شود، خاک کشاورزی است و شنیده‌ام که هر کامیون آن 8 دلار فروخته می‌شود. با این کار خاک کشاورزی از بین می‌رود زیرا از روی زمین‌ها جمع‌آوری می‌شود و 30 تا 40 سانتیمتر از روی خاک را برداشت کرده و می‌فروشند. در نتیجه آنجا دیگر امکان کشاورزی در آینده نخواهد داشت و خساراتی هم به رودخانه‌های منطقه وارد خواهد شد."

در پی انتشار این مطلب روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از قول وحیدپورمردان مدیرکل این مجموعه اعلام کرد: ضمن احترام فراوان به آقای کهرم (مبنی بر مصاحبه و ادعای قاچاق خاک در سیستان و بلوچستان) به اطلاع همه دوستداران محیط زیست می‌رسانم که خاک استان طبق آخرین بررسی‌های انجام شده به خارج از کشور حمل نمی‌شودو همچنین با عنایت به اینکه در گزارش تهیه شده ایشان را به عنوان مشاور ریاست سازمان محیط زیست معرفی کرده‌اند به اطلاع می‌رساند طبق استعلام‌هایی که از سازمان حفاظت محیط زیست گرفته شده ایشان هیچ ارتباط سازمانی و کاری با این سازمان ندارد و این ادعا نیازمند ارائه مدارک و مستندات واقعی است که تاکنون مدرکی دال بر این موضوع ارائه نشده است.

پورمردان افزود: خاک وطن فروشی نیست و اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در پهنه استان با تمام توان در تمامی حوزه‌ها و فعالیت‌ها حضوری فعال دارد و در خصوص برداشت خاک و حمل غیرمجاز آن به خارج از کشور تاکنون به هیچ موردی برنخورده است.

وی توضیح داد: انتظار می‌رود انسان‌هایی که تجربه‌ای در حوزه محیط زیست دارند، مستند و پس از آگاهی از صحت یک خبر با رسانه‌ها مصاحبه کنند تا با انتشار اخباری اینچنین نگرانی دوستداران محیط زیست و هموطنان عزیز را شاهد نباشیم.