۰ نفر

جبران خسارت دامداران با خرید تضمینی؛

نرخ خرید تضمینی گوشت ۷۰هزار تومان است

۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۲
کد خبر: 455541
نرخ خرید تضمینی گوشت ۷۰هزار تومان است

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان مرکزی گفت: ادعای دامداران بر این است که با قیمت فعلی فروش دام زنده متحمل ضرر می‌شوند، بر این اساس، طرح خرید تضمینی برای جبران ضرر دامداران مطرح شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نادر مومنی اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار کشور به منظور تنظیم بازار گوشت داخلی و تامین ذخایر، خرید تضمینی پنج تکه گوشت بدون استخوان منجمد کارتنی از تولیدکنندگان را به قیمت کیلویی ۷۰ هزار تومان اعلام کرده است که این قیمت با قیمت فعلی بازار دام زنده تقریبا متناسب است.

وی افزود: این خرید تضمینی برای گوشت بدون استخوان لحاظ شده چراکه در هیچ جای دنیا خرید گوشت گوساله با استخوان مرسوم نیست.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان مرکزی تصریح کرد: این طرح از روزهای قبل قابل اجرا بوده است، اما چون تاکنون متقاضی برای فروش نبوده، این طرح در استان اجرایی نشده است. در صورتی که متقاضی برای فروش و عقد قرارداد  مراجعه کند، پشتیبانی امور دام آماده تنظیم قرارداد و خرید پنج تکه گوشت قرمز است.

مومنی اضافه کرد: ادعای دامداران بر این است که در صورت دام زنده با قیمت فعلی متحمل ضرر می‌شوند. بر این اساس طرح خرید تضمینی به جهت جبران ضرر دامداران مطرح شده است. در حال حاضر دام زنده در بازار کیلویی ۳۱ هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که آنها مدعی هستند که قیمت تمام شده برای آنها بیشتر از این قیمت است.

وی بیان کرد: دامداران یا تشکل ها و تعاونی های طرف قرارداد باید در یک کشتارگاه مجهز به بسته بندی، دام را کشتار کرده و تحت نظر کارشناسان گوشت را بسته بندی کرده و در نهایت تحویل دهند. در حال حاضر با توجه به خالی بودن ظرفیت ها، محدودیتی برای عقد قرارداد وجود ندارد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان مرکزی در خصوص توزیع نهاده در میان تولیدکنندگان ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام یکی از عوامل توزیع نهاده دولتی در استان در کنار سایر توزیع کنندگان است و نهاده ها از طریق سامانه بازرگاه بین تولیدکنندگان توزیع می‌شود که در این سامانه افرادی که مشمول دریافت نهاده می‌شوند، مشخص هستند.

مومنی بیان کرد: مدیریت و راهبری سامانه با وزارت جهادکشاورزی و در استان با تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی است و هیچگونه امکان رانت در این خصوص وجود ندارد و بر اساس میزان تولید سهمیه برای آنها مشخص می‌شود.