۰ نفر

در سه ماه صورت گرفت:

صادرات بیش از ۳۷تن زعفران

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۲
کد خبر: 454515
صادرات بیش از ۳۷تن زعفران

بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان می‌دهد در سه‌ماهه نخست سال۹۹ بیش از ۳۷تن زعفران ایرانی به کشورهای مختلف صادر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، کشورمان طی 3ماهه اول سال 99 علی‌رغم دشواریهای موجود در پی شیوع ویروس کرونا اقدام به صادرات 37 هزار و 645 کیلوگرم زعفران به بیش از 52 کشور کرده است.

ارزش این حجم صادرات زعفران بالغ بر 38 میلیون و 579 هزار و 816 دلار است.

اصلی‌ترین مقاصد صادرات زعفران کشور به‌ترتیب هنگ‌کنگ با 12 تن و 734 کیلوگرم و به‌ارزش 14میلیون و 403هزار و 355 دلار و اسپانیا با 9 تن و 198 کیلوگرم و امارات متحده عربی با 3 تن و 485 کیلوگرم هستند. وی در خصوص سایر مقاصد صادراتی گفت که آنها کشورهای ایتالیا، کره، آلمان، سوئد، فرانسه و چین هستند.

گفتنی است، سخنگوی گمرک ایران معتقد است از 122هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در دنیا 115هزار هکتار آن در ایران بوده و عملاً 94درصد زعفران دنیا در کشورمان تولید می‌شود. 

سال 98 حدود 500 تن زعفران در کشور تولید شده است و به‌طور معمول نزدیک به 80درصد این کالا صادر می‌شود، متأسفانه ویروس کرونا در سراسر دنیا بر تجارت خارجی اثر منفی گذاشته و زعفران یک کالای صادراتی بااهمیت است و عمده صادرات نیز از طریق حمل‌ونقل هوایی انجام می‌شود که کاهش یا توقف پروازهای خارجی در امر صادرات این محصول، تأثیر منفی داشته است.

سه ماده مؤثر زعفران، کروسین، پیکروکروسین و سافرونال هستند که دارای خواص دارویی بالایی هستند و در بسیاری از کشورها از آن دارو تولید می‌کنند مانند هنگ‌کنگ، اسپانیا و آلمان و در واقع می‌توان صادرات زعفران را صادرات یک کالای استراتژیک دانست.

با بازگشایی مسیرهای پروازی و مهار کرونا روند صادرات زعفران در سال جاری به‌میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.