۰ نفر

انباشت ذرت در جهان به بالاترین رقم از سال ۱۹۸۷ رسید

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۲
کد خبر: 440446
انباشت ذرت در جهان به بالاترین رقم از سال ۱۹۸۷ رسید

با افزایش تولید ذرت، میانگین انباشت این محصول در انبارها نسبت به سال گذشته ۳۰ میلیون تن رشد داشته و به بالاترین میزان ذخیره سازی از سال ۱۹۸۷ رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم ، هفته گذشته گزارشی تحت عنوان «تخمین عرضه و تقاضای جهانی کشاورزی» از وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) منتشر شد که حاوی اطلاعاتی بود که به نوعی چشم انداز بازار غلات دنیا را نشان می داد.

بازاری که بسیاری از صنایع تولیدی در کشورهای مختلف به نوعی به آن وابسته هستند و مقوله ی امنیت غذایی از مهمترین فاکتورهای موجود در این گزارش می باشد.

این آمار و ارقام ها برای بسیاری از کشورها نقش تعیین کننده در سیاستگذاری های آتی را در موارد مختلف دارند و میزان تولید و پرورش بسیاری از مزارع کشاورزی و پرورشی در دنیا با توجه به این آمارها برنامه های بلندمدت و میان مدت خود را تدوین می کنند.

همانطور که در چندماه گذشته شاهد بازار نابسامان پرورش طیور در کشورمان بودیم، بسیاری از معضلات پیش آمده در خصوص پرورش طیور که منجر به معدوم سازی جوجه های یکروزه گردید و موج تبلیغاتی نامناسبی را برای فعالان زحمت کش در این عرصه بوجود آورد که میتوان به جرات اعلام داشت منشا اصلی این بحران از کمبود ذرت دامی در کشور نشات می گرفت. در این مقاله جای ورود به مسایل حاشیه ای نیست.

بیشترین میزان واردات مواد اولیه در بخش کشاورزی ایران مربوط به نهاده های دامی به ویژه ذرت و سویا می باشد، نگرش در آمار میزان تولید جهانی این محصولات می تواند موجب برنامه ریزی های دقیق برای پرورش بلندمدت در ایران باشد تا در کوتاه مدت دیگر دچار کمبود این محصولات نشویم.

قاعدتا این گزارش چون توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده در بسیاری از موارد نقاط ضعف های صنعت کشاورزی در امریکا را به نوعی با ادبیات نرم تر و حسن تعبیر برای آنها بکار برده است ولی آنچه حایز اهمیت است نگاه دقیق به آمار و ارقام ارایه شده در این گزارش است.

بر اساس این گزارش محصول ذرت ایالات متحده آمریکا در سال زراعی 2020-21 در 30 سال اخیر در بالاترین سطح تولید خود قرار گرفته است . مرکز مستقل کشاورزی بریتانیا درباره این گزارش می گوید: «اطلاعات همه بازارها در گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده دیده می شد، اعداد بزرگی به چشم می خورد، اما توقع نداشتیم که بسیاری از آنها را ملاحظه کنیم. »

چشم انداز تولید دانه های علوفه ای ایالات متحده برای سال زراعی 2020-21 دستیابی یه رکورد تولید بالا و مصرف داخلی بیشتر، همچنین صادرات بیشتر و ذخیره بیشتر در انبارهای انتهای این سال زراعی است.

پیش بینی می شود که محصول ذرت ایالات متحده به رکورد تولید 406 میلیون تن (16 میلیارد بوشل) برسد که نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش راندمان تولید در مزارع و عملکرد خوب کشاورزان روند رو به رشدی داشته است. آمارها نشان دهنده رشد عملکرد در واحد سطح این محصول به 11.2 تن در هکتار (178.5 بوشل) می باشد و کل موجودی منابع ذرت این کشور به عدد 460 میلیون تن خواهد رسید.

در بازار مصرف داخلی ایالات متحده، کل ذرت خوراکی، بذر و کاربردهای صنعتی این محصول به میزان 167 میلیون تن (6.6 میلیارد بوشل) می رسد و ذرت مورد استفاده برای اتانول در دوران پساکرونا با افزایش دوباره مصرف بنزین در آمریکا مجددا افزایش خواهد داشت. مصرف ذرت دامی و پسماندهای آن بیشتر و قیمت آن پایین تر خواهد آمد.

همچنین تخمین زده می شود که صادرات ذرت ایالات متحده با افزایش  9.5 میلیون تنی به رقم 54.6  میلیون تن برسد که نشان دهنده رشد تجارت ذرت می باشد. آمارها نشان دهنده رشد سهم بازار ایالات متحده همچنان است اما این افزایش با شیب کم در پایین ترین سطح چند ساله اخیر خود بوده و همچنان پایین تر از متوسط ​​رقبای اصلی خود یعنی آرژانتین ، برزیل و اوکراین می باشد.

با افزایش تولید ذرت، میانگین انباشت این محصول در انبارها نسبت به سال گذشته 30 میلیون تن رشد داشته و به بالاترین میزان ذخیره سازی از سال 1987 رسیده است.

تولید جهانی ذرت با رکورد بسیار بالا و افزایش برای ایالات متحده ، برزیل ، اوکراین ، مکزیک و کانادا همراه است. پیش بینی می شود که مصرف جهانی ذرت 4 درصد رشد داشته باشند همچنین آمارها حاکی از افزایش واردات جهانی ذرت به میزان 4 درصد می باشد که اتحادیه اروپا ، مصر ، مکزیک، ایران ، مراکش و ویتنام کشورهای مقصد آن هستند.