۰ نفر

صرفه‌جویی ۵هزار میلیارد تومانی، حاصل یک مصوبه مرغی

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۵۷
کد خبر: 439206
صرفه‌جویی ۵هزار میلیارد تومانی، حاصل یک مصوبه مرغی

معاون امور تولیدات دامی وزیر ­جهاد کشاورزی گفت: اجرای طرح تولید مرغ سایز در صنعت طیور، حدود ­۵ هزار میلیارد تومان صرفه جویی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مرتضی رضایی افزود: قیمت‌گذاری مرغ براساس وزن استاندارد در کارگروه تنظیم بازار تصویب شده و اجرای آن به زودی عملیاتی می‌شود.

معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اجرای طرح تولید مرغ براساس وزن استاندارد (با وزن حدود 1500 تا 1600 گرم) علاوه بر بهبود 10 درصدی بهره وری غذایی، حداقل حدود 700 تا 800 هزارتن در واردات ذرت و سویا صرفه جویی شده و از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

رضایی افزود: اجرای طرح تولید مرغ براساس وزن استاندارد دوره پرورش را نیز کوتاه‌تر می‌کند که این موضوع احتمال ابتلا به بیماری در مرغداری‌ها را کاهش می‌دهد. کیفیت و سلامت گوشت مرغ تولیدی، طعم لذیذتر و پخت بهتر و در نهایت صرفه اقتصادی بیشتر از جمله مزایای این طرح برای خانواده‌ها است.

براساس مصوبه جدید کارگروه تنظیم بازار، شرکت پشتیبانی امور دام برای حمایت از مرغداران، تولید مازاد آنها را به قیمت هر کیلوگرم 14500 تومان با سقف وزنی هزار و 600 گرم لاشه و 12700 تومان در مورد بقیه اوزان در حجم روزانه 1500 تا 2000 تن  خریداری می کند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام هم در این زمینه گفت: به دلیل افزایش نرخ نهاده های دامی، قیمت مرغ هم افزایش خواهد یافت.

عباس معروفان گفت: تا زمانیکه در بازار مازاد وجود داشته باشد خرید تضمینی ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام خرید مرغ از کشتارگاه‌ها را 12 هزار و 900 تومان و با شرایطی ویژه (مرغ سایز) با نرخ 14 هزار و 500 تومان اعلام کرد.

بهمن محمدیاری مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی هم با بیان اینکه خرید مازاد مرغ در طول سال همواره وجود دارد، گفت: البته بخشی از خرید نیز به عنوان ذخایر استراتزیک بر اساس برنامه شرکت پشتیبانی امور دام وجود داشته است.

او گفت: برنامه تولید را در طول سال وزارت صمت و معاونت دام و طیور اعلام می‌کنند و بر اساس این برنامه مجوز‌های جوجه ریزی را صادر می‌کنیم.

محمدیاری ادامه داد: دراسفند گذشته 140 میلیون قطعه جوجه ریزی شد که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا با افت 30 درصدی تقاضا مواجه شدیم که کاهش قیمت‌ها را در پی داشت.

او با بیان اینکه این میزان انباشت گوشت مرغ پیش بینی نشده بود، گفت: برای تنظیم بازار و پیشگیری از ضرر و زیان مرغداران روزانه 1500 تا 2 هزار تن را خریداری کردیم.