۰ نفر

حال و هوای بهاری در بازار میوه

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱
کد خبر: 437145
حال و هوای بهاری در بازار میوه

پپس از آغاز عرضه نوبرانه گوجه سبز، توت­‌فرنگی، طالبی، شاه‌پسند و ملون فعالان بازار میوه می‌گویند تا ۱۰ روز آینده گیلاس، زردآلو و هلو هم به بازار می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بازار میوه رفته‌رفته رنگ بهاری به‌خود می‌گیرد. با پایان فصل عرضه مرکبات زمستانی فصل، میوه‌های تابستانی به آرامی جای خود را در میوه فروشی‌های سطح شهر پیدا می‌کنند. این روزها که نوبرانه‌هایی مانند چغاله بادام دیگر به آخر خط رسیده‌اند، عرضه گوجه سبز، توت فرنگی، طالبی و ملون، البته با قیمت‌های گزاف آغاز شده. حالا به گفته اکبر یاوری، عضو هیأت مدیره اتحادیه بارفروشان ظرف ۱۰ روز آینده گیلاس، زردآلو و هلو هم به بازار می‌رسند.

خبرنگارانی که به میدان مرکزی میوه و تره بار تهران و میوه‌فروشی‌های سطح شهر مراجعه‌ کرده‌اند می‌گویند اگر جیب پرپول ندارید سراغ خرید میوه نروید. زیرا در دوره فترت میان پایان فصل عرضه میوه‌های زمستانی و آغاز عرضه میوه‌های تابستانی، معدود سردرختی‌ها در بازار با قیمت‌های عجیب عرضه می‌شوند. فعالان بازار میوه می‌گویند این رسم هرسال است و در سیاه‌بهار وضع قیمت‌ها از این بهتر نمی‌شود؛ البته به‌نظر می‌رسد روند صعود قیمت میوه امسال از میانگین نرخ هر سال تا حد زیادی بالاتر است. اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران دلیل بالا ماندن نرخ عمده‌فروشی در میدان مرکزی میوه و تره بار را کاهش عرضه می‌داند و می‌گوید: قیمت انواع میوه‌های بهاری نسبت به یک ‌ماه گذشته سیر صعودی داشته، ضمن اینکه نرخ انواع مرکبات هم به‌دلیل کاهش عرضه تا 30درصدی افزایش یافته است. گزارش حاکی است در میادین میوه و تره‌بار فعلا هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال ۱۰هزار تومان، پرتقال رسمی جنوب ۸ هزار تومان و پرتقال توسرخ ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود. به گفته اسدالله کارگر افزایش قیمت‌ها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار دلیل بالا بودن نرخ میوه در مغازه‌های سطح شهر تهران است. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران می‌گوید: قیمت‌ها در میدان مرکزی میوه‌ و تره‌بار نوسان زیادی دارد و از صبح زود تا عصر، چندین نرخ مختلف کشف و اعلام می‌شود. به گفته کارگر میوه با قیمتی بالا به‌دست مغازه‌داران می‌رسد؛ وگرنه مغازه‌دار مجاز است، فقط تا 30درصد گران‌تر از فاکتور خرید، بفروشد. علی حاج‌ فتحعلی، نایب‌رئیس بارفروشان هم این نکته را تأیید می‌کند و می‌گوید:‌ همه نوع میوه‌ای از استان‌های مختلف به میدان مرکزی میوه و تره بار سرازیر می‌شود و برای همه میوه‌ها فاکتور صادر می‌شود. حتی در مبادی خروجی، فاکتورها را مسئولان حراست کنترل می‌کنند.

 افزایش فراینده قیمت میوه در شرایطی است که به گفته اکبر یاوری، عضو هیأت مدیره اتحادیه بارفروشان امسال تولید میوه شرایط خوبی دارد و اگر اتفاق خاصی از نظر آب و هوایی نیفتد با فراوانی روبه‌رو خواهیم بود. یاوری توضیح می‌دهد: امسال به‌دلیل سرد بودن هوا و عقب افتادن میوه‌های سردرختی، قیمت افزایش یافت. به گفته او پارسال در همین دوره زمانی، گیلاس، زردآلو و هلو به بازار آمده بود، اما امسال به‌دلیل سردی هوا هنوز این اتفاق نیفتاده است. اکبر یاوری در عین حال به این نکته اشاره می‌کند که جدا از بازار نوبرانه‌ها قیمت در بازار سایر اقلام ضروری خانوارها تا حد زیادی منطقی است زیرا به گفته او، در هفته‌های اخیر عرضه 4قلم اصلی از محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، پیاز، گوجه و خیار افزایش داشته؛ به‌طوری که هم‌اکنون هر کیلوگرم پیاز ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان، سیب زمینی ۲۰۰۰ تومان، خیار از ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان و گوجه فرنگی بوته‌ای نیز با قیمت ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد این روزها در جنوب کشور آن قدر خیار و پیاز تولید شده که برخی کشاورزان محصول خود را به رودخانه‌ها ریخته‌اند، گفته می‌شود پیازکاران محصول خود را با نرخی در حدود یک سوم قیمت تمام‌شده تولید می‌فروشند. موضوعی که احتمالا در ماه‌های آینده به معضلی در بازار این محصولات تبدیل شود.

    بازار داغ نوبرانه‌ها

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد نرخ عمده فروشی هر کیلوگرم گوجه سبز برغان در میدان مرکزی میوه و تره بار 20تا 45هزار تومان و گوجه سبز شمال 10تا 25هزار تومان بود، اما قیمت هر کیلوگرم گوجه‌سبز نوبرانه در میوه‌­فروشی‌های سطح شهر تا 80هزار تومان هم رسید. در کف قیمت گوجه سبزی که اغلب به‌نظر می‌رسد پادرختی است تا سردرختی 40هزار تومان عرضه می‌شود. البته به‌نظر می‌رسد تا 10روز آینده و ورود موج تازه میوه‌های نوبرانه، گوجه‌سبز از صدرنشینی در جدول قیمت‌های بازار میوه عقب بنشیند. از طرف دیگر با اینکه فصل عرضه چغاله بادام به انتها رسیده نرخ خرده فروش هر کیلوگرم چغاله بادام ممتاز هنوز در سطح 70هزار تومان باقی مانده؛ موضوعی که فعالان بازار ابراز امیدواری می‌کنند در بازار گوجه سبز تکرار نشود و به آرامی گوجه ‌سبز‌های ارزان قیمت‌تر هم از راه برسند. همزمان با گوجه سبز، توت فرنگی هم با وجود وسواس‌های خانوارها بابت شیوع کرونا، پرطرفدار است. عمده توت‌فرنگی‌های موجود در بازار فعلا یا محصول جیرفت هستند یا تولید حوالی کرج. قیمت توت فرنگی جیرفت اندکی ارزان‌تر است و بین 20تا 40هزار تومان در هر کیلوگرم فروخته می‌شود، اما قیمت توت فرنگی کرج بین 35تا 60هزار تومان در نوسان است. در بازار نوبرانه‌های خانواده طالبی هم علاوه بر خود طالبی، شاه‌پسند و ملون هم به بازار آمده‌اند که هر کیلوگرم طالبی 4 تا 12هزار تومان و ملون 3 تا 10هزار تومان قیمت دارد. شاه‌پسند هم با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود.