۰ نفر

ضرورت واگذاری کارخانه‌های پنبه به اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۵۱
کد خبر: 436292
 ضرورت واگذاری کارخانه‌های پنبه به اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌های روغنی

حسین شیرزاد ، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جمع فعالان اقتصادی و اعضای اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌‌های روغنی ، دستیابی به هدف جهش تولید را اجرای تمام عیار و کامل طرح پنبه، واگذاری هرچهار کارخانه موجود در کشور به اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه و دانه‌‌های روغنی، تزریق سرمایه وسرمایه پذیرکردن اتحادیه وتامین مالی به هنگام با انکشاف بازار‌های جدید دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین، شیرزاد گفت: موضوع ضرورت دلینتاسیون بذور پنبه تولید داخل و جایگزینی آن با بذور کرکدار همواره از اهمیت به سزایی برخوردار بوده که در حال حاضر تنها حدود 30 درصد بذور تولید داخل بصورت دلینته شده در اختیار پنبه کاران گذاشته میشود و 70 درصد دیگر که مورد کشت قرار می‌گیرد بعلت کرکدار بودن بذر بعنوان بذور استاندارد از سوی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال پذیرفته نمی‌شود.

امروزه تقریباً در تمام کشور‌های تولید کننده پنبه از بذور دلینته استفاده میشود چون استفاده از این نوع بذور نه تنها باعث 50 درصد کاهش مصرف بذر میشود از طرفی موجب کاهش هزینه تولید می‌گردد و با فراهم شدن امکان ضدعفونی و غنی سازی بذور ، موجبات افزایش عملکرد در و احد سطح نیز به مقدار قابل ملاحظه ای حدود 20 درصد می‌گردد این و ضعیت در شرایطی است که چهار کارخانه دلینته از 25 سال قبل در کشور احداث و آماده  بهره برداری قرار گرفته است که سالها بلااستفاده بوده که در حال حاضر دوکارخانه و اقع در شهرستان‌‌های کاشمر و گرگان که مدیریت آنها از سال گذشته به این شرکت و اگذار شده است ، درحال بهره برداری می‌باشند با این جهت می‌توان اذعان داشت دلیل عدم بهره برداری از این کارخانه ها درسنوات گذشته مسئله مدیریت و مالکیت دولتی آنها بوده که امکان بازسازی و بهره برداری صحیح از آنها را دچار مشکل ساخته است . اگرچه مدیریت دوکارخانه کاشمر و گرگان بطور موقت از طریق و زارت محترم جهاد کشاورزی به اتحادیه تعاونی‌های پنبه و اگذار شده است و شرکت علیرغم سرمایه گذاری ، بالغ بر 7 میلیارد ریال ، معذالک بعلت نیاز مبرم به بازسازی اساسی ، بهره برداری ازدوکارخانه یادشده با مشکلات زیاد همراه است . باعنایت به مراتب فوق بهره برداری از سه کارخانه کاشمر، گرگان و پارس آباد و دلینتاسیون تمام بذور تولید داخل ، مستلزم و اگذاری دائمی کارخانجات یاد شده از طریق و زارت محترم جهاد کشاورزی به اتحادیه تعاونی‌های پنبه بوده  تا به این صورت تا انجام بازسازی و نوسازی لازم امکان پذیر گردیده ، و درسالی که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) مزین به سال جهش تولید نامگذاری شده است شاهد دلینتاسیون 100 درصد بذور تولیدی پنبه باشیم که این عمل مصرف بذور را به حدود 50 درصد کاهش می‌یابد و علاوه برآن با فراهم شدن امکان ضدعفونی و غنی سازی بذور موجبات افزایش عملکرد درواحدسطح ، حداقل به میزان 20درصد نیز فراهم گردیده که خود انگیزه بسیار موثر در توسعه کشت و افزایش تولید پنبه و تامین نیاز داخل کشور خواهد بود .

ازسویی بهبود کیفیت بذر پنبه نیزفاکتور پراهمیت دیگری درتوسعه کشت پنبه به شمار میرود و دررابطه با افزایش کیفیت بذر پنبه که مهمترین فاکتور در دستیابی به عملکرد مطلوب محسوب می‌شود ، تهیه بذر پنبه  بدون کرک (دلینته) می‌باشد . درحال حاضر اتحادیه با مدیریت شرکت بین المللی کشاورزی و بازرگانی فجر سبزخاورمیانه (وابسته به اتحادیه ) ازچهارکارخانه موجود درکشور، مدیریت دوکارخانه کاشمروگرگان را دراختیار داشته و فعلا از کارخانه دلینته کاشمر بهره برداری می‌شود  و حدود یک سوم بذرمورد کشت درکشور در این کارخانه دلینته می‌شود بنابراین بازسازی این کارخانجات که نیازمند سرمایه گذاری زیاد می‌باشد تنها با تعیین تکلیف مالکیت آنها از طریق و اگذاری مالکیت آنها به بخش خصوصی با قیمت کارشناسی ، امکان پذیر بوده و انجام این امر از اقدامات مهم در جهت افزایش کیفیت بذر مورد کشت در کشور با انجام دلینتاسیون صددرصد بذور ، خواهد بود . اتحادیه طی دوسال گذشته سعی نمود تا با افزایش کیفیت الیاف تولیدی گام‌‌های استواری بردارد . چون موضوع بهبود کیفیت الیاف از دوجنبه قابل توجه است .

اول، تصفیه پنبه : در این ارتباط انجام تعمیرات سالیانه کارخانجات و نظارت برکارآنها از نظر چگونگی تصفیه و رعایت نکات فنی با توجه به کیفیت و ش ضروری  است .

دوم، نحوه برداشت پنبه: درحال حاضر به علت عدم رعایت اصول صحیح برداشت دستی توسط کارگر ، کیفیت برداشت مطلوب نبوده و درنتیجه الیاف استحصالی از کیفیت فیزیکی مطلوب صنایع نساجی برخوردار نمی‌باشد . بنابراین مکانیزه کردن برداشت پنبه نه تنها انگیزه ای برای توسعه کشت پنبه (با رفع مشکلات کارگری و کاهش هزینه برداشت) خواهد بود بلکه با انجام به موقع برداشت و با کیفیت مطلوب ، افزایش خواص فیزیکی الیاف همراه با توسعه کشت فراهم خواهد شد .