۰ نفر

هانتاویروس؛ سندرم ریوی ناقل از جوندگان به انسان‌ها

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴
کد خبر: 427593
هانتاویروس؛ سندرم ریوی ناقل از جوندگان به انسان‌ها

روابط عمومی دامپزشکی اعلام کرد: سندرم ریوی ناشی از هانتاویروس یک بیماری تنفسی شدید و گاهی کشنده در انسان است که در اثر عفونت با هانتاویروس ایجاد می‌شود و جوندگان به عنوان مخزن آن نقش مهمی در انتقال ویروس به انسان دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین ، پس از اینکه چند روز پیش رسانه‌های خبری با عنوان «مسافر چینی که در داخل اتوبوس جان باخت، نتیجه تست هانتاویروس او مثبت بود» منتشر کردند و این موضوع توجه جهانی را به خود جلب کرده است.

برخی نگرانی‌ها از شیوع یک ویروس جدید در گیرودار درگیری جامعه جهانی با اپیدمی کروناویروس ( کووید 19) رخ داد که جهت اطلاع بیشتر مردم از این ویروس اطلاعات زیر گردآوری شده است. اگر چه تاکنون اطلاعات بیشتری در رابطه با موضوع جدید رخ داده و نتایج آزمایش مسافران اتوبوسی که یکی از آنها به این بیماری مبتلا شده منتشر نشده است.

هانتاویروس چیست؟

سندرم ریوی ناشی از هانتاویروس یک بیماری تنفسی شدید و گاهی کشنده در انسان است که در اثر عفونت با هانتاویروس ایجاد می‌شود. این بیماری در سال 1995 جزو بیماری‌های اخطار کردنی در بعضی از کشورهای توسعه یافته بوده است.

هر فردی که با جوندگان حامل ویروس هانتایروس در تماس باشد، در معرض خطر ابتلا به سندرم ریوی ناشی از این ویروس خواهد بود. هانتاویروس برای نخستین بار در دهه 1950 در جنگ آمریکا و کره در کره (رودخانه Hantan) شناسایی شد.

مخزن ویروس:

جوندگان مخزن هانتاویروس بوده و نقش مهمی در انتقال ویروس به انسان دارند.

ابتلا انسان به سندرم ریوی ناشی از هانتاویروس

موارد انسانی عفونت هانتاویروس به طور انفرادی و معمولاًً در مناطق روستایی، جنگل‌ها و مزارع که زیستگاه مناسبی برای جوندگان هستند، اتفاق می‌افتد.

البته مناطقی در داخل و اطراف منازل مسکونی، انبارها و سایر مکان‌هایی که جوندگان ممکن است در آن زندگی کنند نیز مکان‌های بالقوه‌ای هستند که ممکن است افراد در معرض ویروس باشند.

روش انتقال هانتاویروس به انسان

 1- از طریق گازگرفتگی انسان توسط جوندگان آلوده ( این روش بسیار نادر است.

2- از طریق آلودگی دست افراد به ادرار، مدفوع یا بزاق جوندگان آلوده و سپس انتقال آن از طریق تماس دست آلوده به بینی یا دهان

3- مصرف غذای آلوده به ادرار، مدفوع و بزاق جوندگان آلوده

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌‎دهد که بسیاری از افراد پس از تماس مکرر با جوندگان و یا مدفوع آنها به سندرم تنفسی هانتاویروس مبتلا شده‌اند.

علائم بالینی بیماری

علائم بیماری به نظر می‌رسد بین 1 تا 8 هفته پس از قرار گرفتن در معرض ادرار تازه، مدفوع یا بزاق جوندگان آلوده ایجاد شود. علائم بالینی سندرم ناشی از هانتاویروس شبیه علائم بیماری کووید 19 ( تب، سرفه، تنگی‌نفس) است. علائم اولیه شامل خستگی، تب و دردهای عضلانی است.

میزان مرگ و میر در انسان

میزان مرگ و میر در انسان به علت بیماری ناشی از هانتاویروس در حدود 38 درصد است.

پیشگیری

حذف یا به حداقل رساندن جوندگان از طریق تله‌گذاری و پرکردن سوراخ‌ها و شکافهای محل زندگی و سایر اماکن مهمترین راه پیشگیری از این بیماری است.

هشدار ناشی از مرگ اخیر یک نفر در چین به دلیل ابتلا به هانتاویروس

رسانه‌های خبری اخیراً تیتر خبری تحت عنوان «مسافر چینی که در داخل اتوبوس جان باخت نتیجه تست هانتاویروس او مثبت بود» منتشر کردند که این موضوع توجه جهانی را به خود جلب کرد.

 بر اساس این خبر، مسافری که از یونان (Yunnan) چین با اتوبوس در حال سفر به استان شاندونگ برای رفتن به محل کارش بوده در داخل اتوبوس می‌میرد پس از آن تعداد 32 نفر دیگر نیز که مسافر این اتوبوس بوده‌اند مورد آزمایش  قرار می‌گیرند که البته تاکنون اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع و نتایج آزمایشات مسافران منتشر نشده است.

آیا این ویروس پتانسیل زئونوز بودن را دارد ؟

با توجه به اینکه جوندگان بعنوان مخزن این بیماری مطرح هستند، بنابراین بیماری مشترک تلقی می‌گردد. بر این اساس لازم است برنامه کنترل موش در اماکن خاص ( مرغداری ها، انبارها و ..) جدی گرفته شود.

ارزیابی مخاطره این ویروس برای کشور ایران

با توجه به سبک زندگی و سطح بهداشت مردم در ایران، مخاطره این ویروس برای مردم کشور ما بسیار پایین است و هیچ نگرانی در این زمینه نبایستی وجود داشته باشد، اما برای افرادی‌که در مکانهایی زندگی یا کار می‌کنند که ممکن است دارای جمعیت قابل توجه جونده باشد، رعایت معیارهای بهداشتی محافظتی بسیار ضروری است.