۰ نفر

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار:

عرضه گسترده تخم‌مرغ در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۴۷
کد خبر: 427421
عرضه گسترده تخم‌مرغ در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور با اشاره به وضعیت مطلوب تولید تخم مرغ در کشور گفت: عرضه گسترده تخم مرغ با قیمت های مصوب و توافقی به منظور تنظیم بازار در میادین میوه و تره بار تهران و فروشگاه های زنجیره ای در حال انجام است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، « رضا ترکاشوند» ، با تاکید براینکه کمبودی در تامین و عرضه تخم مرغ مورد نیاز کشور نداریم، افزود: تخم مرغ مورد نیاز کشور تامین است و مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

وی به افزایش غیرمنطقی قیمت تخم مرغ در طول دو هفته اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: با شایعه قرنطینه شدن برخی استان های کشور از ۲۵ اسفندماه ۹۸ و هجوم مردم برای خرید و افزایش تقاضا قیمت هر شانه ۳۰ تایی تخم مرغ به بالای ۲۵ هزارتومان رسید که موجب التهاب در بازار مصرف شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور تصریح کرد: برای تنظیم بازار این محصول طی توافقی با میادین میوه و تره بار و همچنین فروشگاه های زنجیره ای مقرر شد هر شانه ۳۰ تایی تخم مرغ در میادین میوه تره بار با قیمت مصوب ۱۷ هزارو ۸۰۰ تومان و فروشگاه های زنجیره ای ۱۹ هزارتومان به فروش برسد.

به گفته وی، در مدت مذکور قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری های کشور به بیش از ۱۰ هزارتومان رسیده بود، این درحالی است که در اسفندماه ما با قیمت نزولی تخم مرغ درب واحدهای تولیدی روبرو بودیم.

ترکاشوند گفت: اکنون با اقدامات صورت گرفته و برای رفاه حال شهروندان قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی بین ۸ هزار تا هشت هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد که قیمت مناسبی است.

وی افزود: وضعیت تولید تخم مرغ از شرایط مطلوبی برخوردار است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

توقف مقطعی صادرات تخم مرغ در سال ۹۹

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور از توقف مقطعی صادرات تخم مرغ به دلیل تنظیم بازار داخلی خبر داد و اظهار داشت: در ۱۰ ماهه سال گذشته بیش از ۴۰ هزارتن محصول تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شده است.

وی اظهارداشت: در حال حاضر به دلیل شرایط ویژه کشور در پی شیوع بیماری کووید - ۱۹ و با اولویت تامین بازار داخلی، صادرات تخم مرغ به طور موقتی متوقف شده است.

محدودیت جاده ای و تاثیر آن در سیستم حمل و نقل

این مقام صنفی به مشکل وضعیت حمل و نقل بار تخم مرغ اشاره کرد و افزود: با شیوع بیماری کووید - ۱۹ و ایجاد محدودیت های جاده ای، سیستم حمل و نقل با اندکی مشکل روبرو شد، به طوری که مرغداران برای حمل بار و عرضه آن به بازار دچار مشکل جدی هستند.

ترکاشوند اضافه کرد: در حال حاضر کاهش فعالیت کامیون داران و وانت بارها شبکه توزیع را تحت تاثیر قرار داده که امید است این موضوع بزودی رفع شود.

وی به افزایش قیمت نهاده های مورد نیاز تولید به دلیل اختلال در سیستم حمل و نقل اشاره کرد و گفت: اکنون مرغداران با مشکل تامین نهاده های مورد نیاز تولید از جمله ذرت و کنجاله سویا روبرو هستند؛ به طوری که قیمت هر کیلوگرم از این محصولات در بازار افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم ذرت در بازار به بیش از دو هزار تومان و کنجاله سویا  به بیش از سه هزار تومان افزایش یافته است.

به گفته وی، این درحالی است که نرخ مصوب هر کیلوگرم ذرت یک هزار و ۳۵۰ تومان و کنجاله سویا دو هزار و ۴۵۰ تومان است.

ترکاشوند خاطرنشان کرد: البته حواله نهاده ها در بنادر توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور صادر شده، اما به دلیل محدودیت در سیستم حمل و نقل بار به موقع به دست مرغداران نمی رسد که همین امر مشکلاتی را برای این بخش تولید ایجاد کرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار کشور با اشاره به افزایش هزینه های تولید در سال جدید، از دولت خواست به منظور پایداری تولید، قیمت مصوب تخم مرغ در سال جدید متناسب با هزینه های تولید اصلاح شود.

طبق آخرین آمار معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، سالانه نزدیک به یک میلیون تخم مرغ در کشور تولید می شود که ایران قابلیت صادرات بخش مازاد آن را به کشورهای هدف دارد.