۰ نفر

مهلت سه ماهه سرپرستی «کشاورز» تمام شد

۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۴۸
کد خبر: 419180
مهلت سه ماهه سرپرستی «کشاورز» تمام شد

فرصت سه ماهه سرپرستی عباس کشاورز در وزارت جهاد کشاورزی تمام شد و از امروز باید وزیر جدید معرفی شود هر گونه تاخیر نقض قانون اساسی توسط رئیس جمهور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، امروز  طبق قانون اساسی مهلت رئیس جمهور برای معرفی وزیر جهاد کشاورزی تمام می شود اما این وزارتخانه کماکان با سرپرست اداره می شود و معلوم نیست که سکاندار این وزارتخانه بسیار مهم و تامین کننده امنیت غذایی کشور  چه کسی خواهد بود و کی رئیس جمهور وزیر را معرفی خواهد کرد.

«به موجب قانون اساسی هرگاه به هر دلیلی وزارتخانه‌ای فاقد وزیر باشد رییس جمهوری اختیار دارد تا سه ماه آن وزارتخانه را با سرپرستی اداره کند.» در تاریخ 4 آذرماه سال 98 «عباس کشاورز» از سوی رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت جهادکشاورزی معرفی شد وتا امروز سه ماه ادامه یافته است از امروز اگر وزیر جدید معرفی نشود رئیس جمهور مغایر با قانون اساسی عمل کرده است.

قانون اساسی با دوراندیشی و ژرف نگری این زمان را تعیین کرده است تا وزارتخانه مدت زمان کمتری در بلاتکلیفی باشد، زمانی که سرپرست وزارتخانه ای نداند که وزیر می شود یا نه در عملکردش قطعا تاثیر منفی خواهد گذاشت. از سویی بخش‌ها و  زیر مجموعه‌های آن وزارتخانه هم اگر تردیدی در وزیر بودن سرپرست داشته باشند با او همکاری مناسبی نخواهند داشت.

اتفاقاتی که در این سه ماه افتاد در معرفی کشاورز به عنوان وزیر تردید ایجاد کرد. افرادی در این مدت نه به صورت رسمی بلکه در شبکه های مجازی و غیر رسمی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شدند که اگرچه بسیاری از آنها در همان نگاه اول غیر منطقی به نظر می‌رسید اما برخی را به این باور رساند که رئیس جمهور در معرفی «کشاورز» به عنوان وزیر نهایی هنوز تردید دارد.

قانون مهلت سه ماه را برای معرفی وزیر تعیین کرده و رئیس جمهور هم باید قانون را اجرا کند. زمانی که این وزارتخانه کلیدی‌ترین ارگانی باشد که باید غذای 80 میلیون نفر جمعیت را به ویژه در شرایط تحریم تامین کند، مسئله بسیار حساس‌تر می‌شود. هر غذایی که در داخل تولید نشود باید وارد شود و سوال این است که چرا باید تولید سهل در داخل را با شرایط سخت وبسیار پیچیده واردات در شرایط تحریم طاق بزنیم!

عباس کشاورز پس از آنکه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی سابق استعفا کرد، به عنوان سرپرست معرفی شد، در این مدت عزل و نصب هایی کرد و برنامه هایی را پیشنهاد داد که به اذعان کارشناسان قابل قبول و در راستای برنامه های افزایش ضریب امنیت غذایی و کاهش وابستگی بوده است. برنامه‌های وی به ویژه آنجایی که به اقتصاد مقاومتی و واگذاری ها به بخش خصوصی پرداخته، طرفدار بیشتری از میان کارشناسان جذب کرده است و آنها را برای ادامه این سکانداری توسط «کشاورز» دلگرم‌ کرده است.

موافقان می‌گویند: عباس کشاورز نیم قرن در بخش کشاورزی و در پست های کلیدی از حوزه آب و زراعت گرفته تا تحقیقات، درجات مختلف کار از کارمندی تا سرپرستی وزارتخانه را طی کرده و با زیروبم کار کاملا آشناست، ضمن اینکه همه کارمندان و پرسنل کشاورزی را در همه رده ها کاملا می شناسد و برنامه های بسیار خوبی هم برای دامه راه دارد که بخشی از این برنامه ها از جمله افزایش ضریب خودکفایی نهاده های دامی در حال اجراست و همه اینها تایید می کند که وی برای مدت زمان کوتاه باقی مانده تا پایان دولت کشاورز برای سکانداری وزارت جهاد کشاورزی گزینه قابل اعتنایی است.

شاید آقای رئیس جمهور روزهای داغ انتخابات مجلس یازدهم را توجیهی برای به تعویق انداختن معرفی وزیر جدید برای وزارت جهاد کشاورزی بداند اما هر چه بود این انتخابات تمام شد و از فردا مجلس کار معمولی و عادی خود را پیش می گیرد و تاخیر در معرفی وزیر جدید وزارت جهاد کشاورزی نه تنها نقض قانون بلکه ضربه به امنیت غذایی کشور است.