۰ نفر

جلسه شورای مرکزی نظام های صنفی و کشاورزی کشور برگزار شد

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۳۴
کد خبر: 417939
جلسه شورای مرکزی نظام های صنفی و کشاورزی کشور برگزار شد

جلسه شورای مرکزی نظام های صنفی و کشاورزی کشور صبح امروز در سالن وزارت جهاد کشاورزی با حضور عباس کشاورز، سرپرست جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در ابتدای این جلسه حسین شیرزاد معاون وزیر و رئیس هیات مدیره تعاون روستایی در خصوص مشکلات کشاورزان در بخش نظام حکمرانی آب گفت: برای حل  این مشکل می توان بدون چون و چرا مدیریت و مشارکت  بخش خصوصی  را با محوریت نظام صنفی کشاورزی جلب نمود و تصدی ها واگذار شود. این امر در برخی کشورها با عبور از مدیریت دولتی و تشکیل بازار آب در حال پیگیری است و معتقدیم که مشارکت نظام صنفی کشاورزی  برای کشور ما تقسیم عادلانه منابع آب  را در پی خواهد داشت. راه حل دیگر که اتفاقاً راه پیشنهاد شده در مجامع بین المللی است و حدود ۷ سال است که ادبیات جدید واگذاری منابع پایه محسوب می شود واگذاری منابع طبیعی پایه به تشکل‌های صنفی کشاورزی است؛ یعنی حکمرانی آب در حوضه های آبریز با مشارکت تعاونی ها  به تشکل‌های صنفی واگذار شود این جایگاهی رفیع برای نظام صنفی است تا بتوانند مشکلات آب را دنبال کنندو بحرانها را پشت سر گذراند.

 شیرزاد در ادامه گفت: این امر باید در کمیسیون های وزارت نیرو هم مطرح شود و حضور  نظام صنفی کشاورزی در این جلسات تصمیم سازی  واجب است. از سویی وضع تعرفه های آب بسیار مهم است.نظام صنفی باید در این زمینه اعلام نظر و مواضع کنند و دیدگاه های خود را مطرح کنندو از منافع کشاورزان و بخش کشاورزی کشور دفاع نماید.

در ادامه حسین شیرزاد در مورد مبحث  مالیات در بخش کشاورزی  صحبت کرد و گفت: بحث مالیات‌ها در حوزه کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و اگر نظام صنفی در این موضوع ورود نکند در آینده با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد و پیامدهای آن در قیمت تمام شده محصولات تاثیر گذاشته، از قدرت رقابت ما در بازارهای صادراتی کاسته  و به نفع منافع ملی کشور نیست. بحث دیگر مسئله مازاد شیر  در بهمن ماه و اسفند ماه آتی است که باید به آن رسیدگی شود . مازاد شیرخشک کشور باید حتما صادر شود و اگر این اتفاق نیفتد در شب عید وارد بحرانی در این زمینه خواهیم شد و نظام صنفی موظف است که به ستاد تنظیم بازار میزان مازاد شیر را اعلام کند، حداقل بخشی از صادرات شیر خشک کارخانه ها صورت پذیرد تا کارخانه جات نقدینگی لازم را هم برای خرید مازاد شیر و هم پرداخت بدهی بانکی شان داشته باشند.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در بخش بعدی صحبت های خود در مورد عوارض صادراتی خرما در خوزستان عنوان کرد:  از نظر تشکل ها عوارض صادراتی خرما بسیار بالاست. عوارض بالای خرمای صادراتی دامنگیر خرمای خوزستان شده است و در چند ماه دیگر دامنگیر خرمای سیستان و بلوچستان هم خواهد شد و باید با نامه نگاری به ستاد تنظیم بازار کشور این مسئله مهم پیگیری شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد مطالبات زعفران کاران گفت: وظیفه سازمان مرکزی تعاون روستایی خرید، انبارش و وضع استاندارد و دستورالعمل ها بوده و این امور را به بهترین شکل ممکن با ۷۲ تن ذخیره زعفران انجام داده است. اما فاینانس و تامین مالی این زعفران خریداری شده توسط بانک مرکزی و بانکهای عامل بوده که متاسفانه برخی از بانک ها به تعهدات خود عمل نکرده و در حال رایزنی هستیم با همه مشکلات پیش روی تاکنون ۳۲ درصد تعهدات زعفران کاران در استان ها پرداخت شده و تا 20 روز آینده به ۴۰ درصد خواهد رسید. تعهد سازمان تعاونی روستایی تا قبل از فروش زعفران و عرضه در بازارهای بورس حدود ۳۰ درصد است که با تمام تلاش های که شده ما این درصد را تا پایان سال  به ۴۰ درصد خواهیم رساند.

شیرزاد در مورد فروش رب فله ای در بورس کالا بیان کرد: این کار برای پرداخت  تتمه بدهی گوجه کاران رو به اتمام است و تاکنون ۹۳ درصد بدهی گوجه کاران را پرداخت کرده‌ایم و ۷ درصد باقیمانده تا قبل از عید پرداخت خواهد شد و به صد درصد خواهد رسید. در این شرایط اقتصادی  اخذ تسهیلات از بانک ها بسیار سخت است ولی تلاش می‌کنیم که این کار صورت بگیرد .

شیرزاد افزود: یکی از مباحث نفس گیر در کاهش حاشیه بازار و رسیدن به یک نظام عادلانه قیمت حضور نظام صنفی در میادین میوه و تره بار است که از این فرصت تاریخی باید استفاده کنید و نظام صنفی هم در شورای شهر هم در میادین میوه و تره بار و در مجموع در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری عرضه میوه و سبزی در میادین میوه و تره بار برای جمع کردن حاشیه های غیر ضرور بازار حضور پیدا کنند .