۰ نفر

بارش خوب نباید ما را از نوسازی سیستم‌های آبیاری کشاورزی بازدارد

۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۰۸
کد خبر: 411326
بارش خوب نباید ما را از نوسازی سیستم‌های آبیاری کشاورزی بازدارد

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم بر لزوم استفاده هرچه بهتر از منابع آب و استفاده از فناوری‌های نوین در این بخش تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، احمد حاجی حسینی مسگر با ذکر این مطلب که ۹۰ درصد برداشت آب ازمنابع زیرزمینی استان برای مصارف آبیاری در بخش کشاورزی استفاده می‌شود گفت: به همین دلیل است که باید روش‌های جدید را جایگزین روش‌های سنتی کرد.

وی افزود: در سالهای اخیر روش‌های جدید آبیاری مزارع و باغات مورد توجه قرار گرفته است زیرا روش‌های سنتی آب بری بسیاری داشتند و به دلیل مسایلی چون تبخیر و بازدهی پایین این سیر آبیاری و هزینه بالای مصرف آب باید مسیری جدید در پیش گرفت.

وی با اشاره به کاهش حجم آب مصرفی دربخش کشاورزی استان، تصریح کرد:‌ رعایت الگوی مصرف تعیین‌ شده و پرهیز از هرگونه اضافه برداشت آب از چاه‌ها، توسط کشاورزان است که امیدواریم با طرح‌های تشویقی درنظر گرفته‌ شده،‌ کشاورزان استان هرچه بیشتر به سمت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری گرایش پیدا کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم بیان کرد: امیدواریم که با این فعالیت‎های چند بخشی وضعیت مصرف آب در این بخش به‌زودی با کاهش محسوسی مواجه شود. امسال به دلیل بارش‌های خوب بهاری، وضعیت آب‌های سطحی و روان آب‌ها درسطح مناطق مختلف استان مناسب بود، اما این مساله نباید موجب کمرنگ شدن ضرورت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی شود.

وی بیان کرد: طی ۳۰ سال گذشته،‌ میزان برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی استان به‌اندازه‌ای زیاد بوده‌است که بارش‌های امسال به‌تنهایی نمی‌تواند جبران‌کننده آن باشد و نیاز است که همه بهره‌برداران به‌خصوص کشاورزان در مدیریت منابع آبی موجود مشارکت کنند.