۰ نفر

معلمی که پرورش دهنده برتر بز سانن کشور شد +عکس

۲۷ دی ۱۳۹۸، ۸:۱۸
کد خبر: 410274
معلمی که پرورش دهنده برتر بز سانن کشور شد +عکس

یکی از معلمان میبدی با گذراندن اوقات فراغت خود در حوزه کشاورزی و دامپروری به عنوان پرورش دهنده برتر و نمونه بز سانن امسال در کشور انتخاب شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، زلیخا حقیری میبدی به عنوان یک فعال فرهنگی زندگی خود را با  کار و فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروری پیوند زده‌ است .

او و همسرش ابتدا با خرید باغ انار و کاشت نهال‌ های تازه به جای درختان قدیمی به کار کشاورزی پرداختند و بعد از اینکه نیاز به کاشت یونجه بین درختان را مشاهده کردند، ایده نگهداری دام به ذهن آنها رسید و با خرید ۲ راس بز نژاد سانن کار خود را در حوزه دامپروری هم شروع کردند و با ادامه آن در حال حاضر پرورش دهنده ۱۰۰ راس بز سانن هستند.

17

این دامدار نمونه میبدی  به عنوان برگزیده در سی و چهارمین دوره معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی گفت: این کار را با ایده هایی که خود و همسرش داشت و علاقه‌ای که همسرش به این کار به صورت علمی داشته است دنبال کردند و در این مسیر فرزندانشان نیز از آنها حمایت کردند.

وی افزود: تلاش‌ همسرش که بیشترین وقت خود را در این ارتباط سپری می‌کند و رعایت 

مسائلی که در ارتباط با پرورش صحیح دام است و نیز ایده‌ هایی که در کنار هم داشتند باعث موفقیت این کار آنها شد.

دکتر کمال یزدی همسر خانم حقیری با ۲۸ سال سابقه دندان پزشکی که دامداری نیمه صنعتی را با علاقه ای که خود و همسرش داشتند با هدف کمک به اشتغال و رونق تولید و قطع وابستگی کشور به صادرات دامی  از سال ۹۰ راه اندازی کردند و گفت: ۶ سال به طور متفرقه فعالیت داشتیم و مدت سه سال است که بز سانن از رده دام های خارجی و اصلاح شده که ارزش شیردهی بالایی دارند پرورش می‌دهیم که تا به حال بازدهی خوبی داشته‌ است.  

یزدی به مهیا کردن محیط بهداشتی ، واکسیناسیون مرتب و مراقبت برای درگیر نشدن دام به بیماری ، رکورد گیری شیر با استفاده از تغذیه مناسب و استفاده از شیر دوشی و شیرخوری تمام اتوماتیک و ... را از عوامل موفقیت در افزایش تولید و شیر برشمرد و از حمایت‌های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در این مسیر تشکر کرد.

وی تصریح کرد: به عنوان یک دندان پزشک و همسرش به عنوان یک فرهنگی این کار را با موافقت دختر و پسرش که در مدارج بالای علمی تحصیل می‌کنند ، نه به خاطر نیاز مالی بلکه برای اینکه این کار به عنوان الگویی برای جوانان جویای کار قرار گیرد و نیز کمک به اقتصاد جامعه در این شرایط سخت ، شروع کردند.

این پرورش دهنده دام و پزشک میبدی گفت: اشتغال حتما نباید در حوزه تحصیلی فرد ایجاد شود ، می‌توان در کنار پرداختن به کارهای علمی به فعالیت در حوزه‌های دیگر که ابتدا نیاز به سرمایه زیادی هم ندارد بر اساس اصول علمی مشغول شد.

وی که به عنوان پزشک نمونه در حوزه سلامت نیز معرفی شده‌ است ادامه داد : این کار را می‌توان با ۲ راس بز نر و ماده در یک فضای کوچک فیزیکی که می‌تواند یک زمین در بافت روستایی و یا نیمه روستایی باشد و با بهایی ارزان تهیه  و در یک محیط بهداشتی شروع کرد و توسعه داد.

یزدی ادامه داد : کار را با خرید ۲ راس بز در قطعه‌ای از زمین کشاورزی شروع کردند و به مرور زمان توسعه دادند و در حال حاضر سه سال است که با اشتغالزایی مستقیم برای سه نفر و برای ۶ نفر به صورت غیر مستقیم این فعالیت را به صورت نیمه صنعتی ادامه می دهند.

وی در توصیه به جوانان جویای کار هم گفت : در کشور فرصت و موقعیت‌های زیادی برای اشتغالزایی وجود دارد و به یقین با فکر و تلاش و با همراهی مسوولان می توان آینده ای خوب و زیبا را رقم زد.

رییس جهاد کشاورزی میبد نیز گفت : پرورش دام به خصوص دام سبک  از جمله اولویت‌های مجموعه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان است و به همین جهت از واحدهای تولید کننده در این حوزه حمایت می‌شود.

صدر پورکوثری به وجود چهار مرکز پرورش بز سانن در میبد اشاره کرد و افزود : تا به حال ۲ مرکز از این مراکز نمونه کشوری برگزیده شدند.

وی همچنین وجود بیش از یک هزار و ۵۰۰ راس بز سانن را در میبد یادآور شد.

همچنین کارشناس مدیریت جهاد کشاورزی میبد گفت: سال گذشته حسین ملاصادقی رکن آبادی از این شهرستان به عنوان نمونه برتر در این حوزه انتخاب گردیده و برای دومین سال متوالی این شهرستان حائز رتبه برتر در بخش دام سبک (پرورش بز سانن) در کشور شد  و این موضوع نشان دهنده عملکرد خوب دامداران و کارشناسان جهاد کشاورزی در زمینه دام سبک در این شهرستان است.

سمیه اسماعیلی کیا گفت : اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان به طور متوسط حدود ۲ هزار نفر روز ، آموزش در زمینه پرورش دام سبک در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی، کارگاه‌های آموزشی، کانون یادگیری، آموزش‌های چهره به چهره، تکثیر فیلم و سی دی های آموزشی و بازدیدهای آموزشی از واحدهای نمونه دام سبک به صورت رایگان در طول سال داشته و این یکی از دلایل موفقیت دامداران در زمینه پرورش بز سانن است.

وی ادامه داد : میبد از لحاظ اقلیم ، داشتن کارشناسان خبره، برگزاری دوره ها و بازدیدهای آموزشی رایگان،  داشتن واحدهای ترویجی آموزشی الگو و علاقه خاص پرورش دهندگان به ویژه روستاییان و سازگاری بسیار خوب این نژاد با منطقه و فراهم بودن جایگاه بهداشتی و تغذیه کافی با توجه به قناعت این نژاد و ضریب تبدیل غذایی جهت تولید هر چه بیشتر و فراورده های آن مناسب است.

کارشناس جهاد کشاورزی میبد یادآور شد : چند قلو زا بودن این نژاد و دوره شیردهی مناسب و تولید بیش از یک هزار و ۱۰۰ کیلو گرم شیر به ازای هر راس با درصد چربی ۲.۳ تا ۴.۳ 

درصد پروتئین و تولید راحت فراورده ها و بازار مناسب فروش و کسب سود اقتصادی باعث دلگرمی و اشتغال زایی تعدادی در این شهرستان شده‌ است.

وی انتخاب جایگاه مناسب ، بهداشتی از لحاظ زیست محیطی و تراکم دام در واحد سطح و ایجاد اتاق شیر دوشی و محل جمع آوری شیر و بهداشتی بودن جایگاه زایمان دام های آبستن و نیز محل مناسب بزغاله‌ها و جداسازی دام ها بر اساس نیاز غذایی را یکی از اصول و ضوابط فنی و کارشناسی جایگاه پرورش بز سانن برشمرد.

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.