۰ نفر

تولید گوجه فرنگی به شکل انگور! +عکس

۵ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۰۸
کد خبر: 404911
تولید گوجه فرنگی به شکل انگور! +عکس

گروهی از محققان لابراتوار تحقیقاتی کلد اسپرینگ هاربر درآمریکا با استفاده از مهندسی ژنتیک، نوعی گیاه گوجه فرنگی تولید کردند که به شکل بوته بوده و گوجه‌ها درون آن با تراکم بالایی مانند یک خوشه انگور رشد می‌کنند.

به گزارش ساینس دیلی، این گوجه‌های جدید بر خلاف نمونه‌های عادی که در باغ‌ها کشت می‌شوند، علاوه بر تراکم زیاد، دوره رشد کوتاهی دارند و در کمتر از ۴۰ روز میوه آن‌ها کاملا رشد می‌کند. دو مزیت تراکم بالا و دوره رشد کوتاه، گوجه فرنگی جدید را به یک گزینه بسیار مناسب برای پرورش در محیط‌های شهری بدل کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، برای تولید این گوجه فرنگی‌ها دو ژن کنترل‌کننده سرعت رشد و اندازه گیاه و یک ژن کنترل‌کننده طول ساقه آن دست‌ورزی شده است. به این ترتیب سرعت رشد گیاه و محصول آن بدون هرگونه تغییری در طعم و کیفیت، افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

گوجه انگوری

به گفته محققان می‌توان این فناوری را برای تولید انواع میوه‌ها مورد استفاده قرار داد. همچنین ناسا به منظور پرورش گیاهان در فضا برای تامین مواد غذایی فضانوردان، نسبت به این فناوری اظهار علاقه کرده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد می‌توان میزان محصولات کشاورزی را بدون افزایش مساحت زمین زیر کشت یا افزایش مصرف آفت‌کش‌ها و آلوده‌سازی محیط زیست، به میزان قابل توجهی افزایش داد.