۰ نفر

دخل و خرج کشاورزان نمی‌خواند

۳ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۳۳
کد خبر: 404353
دخل و خرج کشاورزان نمی‌خواند

هزینه تولید محصولات کشاورزی در مناطق روستایی ایران در حال افزایش است. با وجود رشد قیمت فروش محصولات کشاورزی تولید شده در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال، کشاورزان روستایی ایران همچنان با مشکلات معیشتی مواجه‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، نخستین نشانه این وضع را می‌توان در سبقت نرخ تورم روستایی نسبت به تورم مناطق شهری در ماه‌های اخیر جست‌وجو کرد. افزون بر این شکاف قیمت فروش محصولات و خدمات هزینه‌های کشاورزی بین استان‌های مختلف کشور نشان از متوازن نبودن منطقه‌ای دارد؛ به‌نحوی که قیمت فروش یک محصول کشاورزی بین یک استان با استان همجوار دارای شکاف زیاد است. نبود زیرساخت‌های توزیع مناسب برای عرضه محصولات کشاورزی و پراکندگی نیروهای شاغل در مناطق روستایی هم باعث شده تا سود نهایی ناشی از فروش محصولات کشاورزی از یک سو نصیب دلال‌ها شود و از سوی دیگر هزینه تولید یک محصول کشاورزی در استانی نسبت به استان دیگر تفاوت معناداری داشته باشد.

بازارگندم 

مرکز آمار ایران تازه‌ترین گزارش از وضعیت فروش و هزینه خدمات کشاورزی در مناطق روستایی ایران  را در تابستان امسال و مقایسه آن با تابستان پارسال منتشر کرد.

 براساس این گزارش در فصل تابستان ١٣٩٨ قیمت فروش آزاد یک کیلوگرم گندم در کل کشور17هزار و 161ریال بوده که استان یزد با 22هزار و 778ریال بیشترین و استان اردبیل با 16هزار و 41ریال کمترین قیمت فروش آزاد گندم را در کل کشور داشته‌اند؛ این در حالی است که قیمت فروش هرکیلوگرم گندم به دولت در کل کشور17هزار و 220ریال بوده است که در نتیجه متوسط قیمت‌های فروش به دولت و آزاد آن به رقم 17هزار و 205ریال رسیده که نشان می‌دهد قیمت فروش این محصول نسبت به تابستان ٩٧ افزایشی معادل ٣٢,٥ درصد داشته است.

اقتصاد سیب زمینی و پیاز

تابستان امسال قیمت فروش یک کیلوگرم سیب‌زمینی در کل کشور 31هزار و 294ریال برآورد شده که استان زنجان با 49هزار و 23ریال بیشترین و استان آذربایجان شرقی با 27هزار و 810ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور به‌خود اختصاص داده‌اند و قیمت فروش این محصول در تابستان ٩٨ نسبت به تابستان ٩٧ معادل١٧٧,٥ درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران می‌گوید: در تابستان ١٣٩٨ قیمت فروش یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی در کل کشور9هزار و 155ریال بوده و بالاترین قیمت فروش در استان گیلان با 25هزار و 610ریال و پایین‌ترین قیمت فروش در استان همدان با7هزار و 520به ثبت رسیده که قیمت فروش این محصول نسبت به تابستان ٩٧ معادل ٣٩,٩ درصد کاهش داشته است.

همچنین در فصل مورد بررسی قیمت فروش یک کیلوگرم پیاز در کل کشور 11هزار و 296ریال بوده است که استان گیلان با 48هزار و 888ریال بالاترین قیمت فروش و استان اصفهان با 7هزار و 643ریال پایین‌ترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند و قیمت فروش این محصول در فصل تابستان ٩٨ نسبت به تابستان ٩٧ معادل ١٦,٢ درصد افزایش داشته است.

بازار دام و گوشت

براساس این گزارش در تابستان امسال قیمت فروش یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده در کل کشور425هزار و 17ریال برآورد شده که استان سیستان و بلوچستان با 505هزار و 164ریال بالاترین و استان هرمزگان با 360هزار و 878ریال پایین‌ترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند که به این ترتیب قیمت فروش این محصول نسبت به تابستان ٩٧ معادل ٨٦,٥ درصد افزایش داشته است. همچنین در فصل تابستان ١٣٩٨ قیمت فروش یک کیلوگرم گاو کمتر از 2 سال پرواری زنده در کل کشور برابر 319هزار و 108ریال بوده که استان کرمان با 453هزار و 414ریال بیشترین و استان‌ تهران با 218هزار و 986ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند و قیمت فروش این محصول نسبت به تابستان ٩٧ معادل ٦٢,١ درصد افزایش یافته است. جدول زیر قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در مناطق روستایی ایران در تابستان امسال و مقایسه درصد تغییر قیمت کالاها و خدمات یادشده را نسبت به تابستان پارسال نشان می‌دهد.