۰ نفر

وضعیت سفید برای گوشت قرمز

۲۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۸:۰۰
کد خبر: 401625
وضعیت سفید برای گوشت قرمز

رئیس شورای تامین دام کشور با تاکید بر اینکه وضعیت بازار گوشت قرمز در کشور سفید است،‌ گفت: قیمت گوشت قرمز برای مصرف‌کنندگان متعادل شده است، اما بازار برای دامداران داخلی خوب نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به هشدار سازمان دامپزشکی درباره  انفجار بیماری در تراکم بالا در دامداری‌های کشور، گفت در تراکم بالای دام در دامداری‌ها احتمال انفجار بیماری و رخداد مشکل بهداشتی بسیار بالا می‌رود و این موضوع یک امر طبیعی است.

وی ادامه داد: انباشت بیش از حد دام در دامداری‌ها به صلاح نیست، اما سازمان دامپزشکی به جز صدور دستورالعمل برای کنترل کار دیگری نمی‌کند در حالی که به عنوان متولی سلامت یک جامعه باید پیگر اقدامات جدی برای کاهش انباشت دام در کشور باشد.

به گفته پوریان؛ سازمان دامپزشکی به عنوان متولی سلامت جامعه می‌تواند با ارائه گزارش‌های کارشناسی دستگاه‌های متولی را در صدور اجازه صادرات متقاعد کند.

وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی پذیرفته است که از نگاه آن‌ها به عنوان یک سازمان تخصصی صادرات راه‌حلی برای جلوگیری از احتمال انفجار بیماری ناشی از تراکم دام است، اما باید برای آن اقدامات عملی صورت دهد.

پوریان معتقد است؛ در حال حاضر مسئولان از یک سو درهای واردات به کشور را باز کرده‌اند و از سوی دیگر شرایط را برای عرضه دام داخلی به روش‌ها مناسب فراهم نمی‌کنند و این موضوع دامداران داخلی را در شرایط سخت اقتصادی قرار داده است.

وی نحوی برخورد با تولیدکنندگان در شرایط فعلی را پادگانی توصیف کرد.

پوریان با تاکید بر اینکه اکنون وضعیت بازار گوشت قرمز، سفید است، گفت: هر چند وضعیت بازار گوشت متعادل و قیمت‌ها کاهشی شده است، اما دامداران هر روز به وضعیت مرز بی‌بازگشت ورشکستگی اقتصادی نزدیک‌تر می‌شوند.

پوریان گفت: اقدام به واردات و اجبار به عدم صادرات؛ در معرض خطر قرار دادن سرمایه دامداران و ایجاد تنگا برای تولید است که نتیجه‌ای جز به خطر انداختن بقای تولید داخلی ندارد.

رئیس شورای تامین دام کشور هشدار داد: دامداران در نهایت تا یک فصل دیگر با شرایط کنونی دوام خواهند آورند و پس از آن باید شاهد تکرار دوباره کاهش تولید و افزایش وابستگی به واردات باشیم.

پوریان قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده سنگین از دامداران را 22 تا 23 هزار تومان عنوان کرد و افزود: قیمت گوشت قرمز از ماه گذشته تا کنون برای مصرف کننده کاهش 10 تا 15 هزار تومانی داشته است.