۰ نفر

هر کیلو زعفران ۱۱۰هزار دلار درآمد ارزی برای کشور دارد

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۵۷
کد خبر: 401232
هر کیلو زعفران ۱۱۰هزار دلار درآمد ارزی برای کشور دارد

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه هر کیلو زعفران ۱۱۰ هزار دلار درآمد ارزی برای کشور به همراه دارد، اعلام کرد: این طلای سرخ ایران به ۵۶ کشور صادر می‌شود و می‌توان گفت در جایگاه اول صادر کننده این محصول در جهان هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید علی حسینی، چهارشنبه در جشنواره برداشت زعفران در شهرستان کازرون از توابع استان فارس اظهار داشت: سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن زعفران در کشور تولید و از این میزان بین ۱۰تا ۲۰ درصد در بازارهای داخلی مصرف می‌شود و مابقی آن در چرخه صادرات قرار می‌گیرد.

وی افزود: استان فارس یکی از مناطقی است که از پیشینه دیرینه‌ای در تولید زعفران برخوردار است و پس از استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در جایگاه سوم کشور قرار دارد که امیدواریم با استقبالی که کشاورزان فارس برای تولید این محصول از خود نشان داده‌اند، این استان در رتبه دوم کشور قرار گیرد.

افزایش ۵۰ درصدی کشت زعفران در کازرون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون هم در این جشنواره گفت: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و با هدف صرفه جویی در مصرف آب، این نهاد مبادرت به ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان دارویی کرده و با راهنمایی کارشناسان جهاد کشاورزی بیش از ۸۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته که یکی از این گیاهان زعفران است.

حمید رضا رشیدی بیان کرد: امسال کشت زعفران در شهرستان کازرون به چهار هکتار افزایش یافت که در مقایسه با سال ۹۷ بیانگر ۵۰ درصد افزایش است و پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار این محصول، ۲۰ کیلو طلای سرخ برداشت شود.

زعفران کار نمونه کشوری اهل کازرون نیز در این جشنواره گفت: با در نظر گرفتن شرایط کم آبی این شهرستان، در سه سال گذشته اقدام به ترویج کاشت زعفران با سطح زیر کشت کمتر در بین کشاورزان این منطقه کردم.   

طیبه صداقتی افزود: کشت زعفران، افزون بر صرفه جویی در مصرف آب، نقش موثری در ایجاد اشتغال به ویژه برای بانوان خانه‌دار دارد به گونه‌ای که هم اینک برای ۳۷ نفر از این بانوان در شهرستان کازرون اشتغال ایجاد کرده است.

به گفته این کار آفرین نمونه، هم اکنون کشت زعفران در بیشتر مناطق شهرستان کازرون با استقبال خوب کشاورزان مواجه شده است.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.