۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزى در جمع فعالان بخش خصوصى؛

افزایش تولید زعفران به ٥٠٠تن/ ضرورت رونق صادرات سیب و مرکبات به دلیل مازاد تولید

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۲
کد خبر: 389343
افزایش تولید زعفران به ٥٠٠تن/ ضرورت رونق صادرات سیب و مرکبات به دلیل مازاد تولید

وزیر جهادکشاورزى از افزایش تولید زعفران در سال جارى خبر داد و گفت: امسال تولید زعفران از ٣٥٠ تن در سال گذشته، به ٥٠٠ تن افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، محمود حجتى امروز در هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانى تهران با بیان اینکه بیش از دو میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش آبیاری مکانیزه قرار گرفته است اظهار کرد: از این میزان ۱.۱ میلیون هکتار آن در دولت تدبیر و امید بوده است، به طوریکه در هیچ دوره ای در حوزه آب و خاک به اندازه دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه گذاری نشده است.

 

وى با بیان اینکه ٢٢٠ هزار هکتار از آب هاى مرزى را تحویل دادیم، گفت: در حوزه بهره‌وری آب در سال ۹۲ به ازای هر متر مکعب ۱.۰۲ بهره‌وری صورت می‌گرفت که در سال ۹۷ این میزان به ۱.۳۴ رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزى گفت: علیرغم تحریم ها تعاملات ما با فرانسه و چین در حال توسعه است و در حال حاضر بخش عمده واردات بخش کشاورزی ما از اروپا و آمریکاست.

نگرانی از بابت موجودی ذخایر نداریم

وى درخصوص ذخیر کالاهاى استراتژیک تاکید کرد: هیچ نگرانی از بابت موجودی ذخایر نداریم و وضعیت ما در حوزه کود و بذر و سم عالی است فقط در ذرت کمی مشکل داریم که ذخایر دولتی ۲ میلیارد تن است که رقم مناسبی است.

حجتى اظهار کرد: امسال تولید زعفران از ٣٥٠ تن در سال گذشته، به ٥٠٠ تن افزایش یافته، همچنین تولید سیب ایران از ٤ میلیون تن فراتر رفته و مرکبات نیز به ٤.٥ میلیون تن رسیده است که نگرانی برای آنها وجود دارد و باید صادرات را رونق داد.

خرید ٣٦٠هزار تن گوجه فرنگى طرف هفته گذشته

وى از افزایش ٤٢درصدى تولید پنبه در سال جارى نیز خبر داد و افزود: همچنین وزارت جهاد کشاورزی ٣٥٠ تا ٣٦٠ هزار تن گوجه فرنگى ظرف هفته های گذشته خرید انجام داده و علاوه بر این در چند روز اخیر نیز بیش از یک میلیون تن افزون بر مدت مشابه سال قبل در بازار، گوجه عرضه شده است.

حجتى ادامه داد: هنوز برخی نمی‌دانند که محصول را باید با توجه به عرضه تولید کرد چون پارسال فلان قیمت گوجه فرنگی خریدند پس حتما امسال هم همین قیمت می‌خرند در حال حاضر من برای دو سه محصول مانند سیب و زعفران و مرکبات شمال که جهش رشد داشته اند نگران هستم هر چند تمهیدات لازم براى آن ها اندیشیده شده است؛ کار گروه‌هایی نیز به این منظور تشکیل شده تا بتوان مازاد تولید را ساماندهی و صادر کرد.

وی با بیان اینکه ارزش محصولات تولیدی زراعی و کشاورزی ایران ٨٠ میلیارد دلار است، اظهار داشت: در شرایط ارزی سال قبل، اگرچه مشکلاتی به وجود آمد؛ اما فرصتی برای رشد تولیدات به وجود آمد؛ این در حالی است که بخشی از افزایش تولید به دلیل افزایش بهره وری سطح بوده و بخشی نیز به سیگنال های افزایش نرخ ارز برگشته است.

افزایش تولید شیلات از ٨٨٠ هزار تن به یک میلیون و ٢٤٥ هزار تن

به گفته این عضو کابینه دوازدهم، عمده واردات بخش کشاورزی در حوزه دانه های روغنی، کنجاله سویا، روغن خام و ذرت است که به این بخش باید نهاده های سم و بذر هم اضافه کرد؛ این در حالی است که نگرانی از تامین هیچ یک از این کالاها وجود ندارد و ذخایر هم کافی است؛ این در حالی است که در مورد کنجاله و ذرت و سویا وضعیت خوب است؛ البته در ذرت دو میلیون تن ذخیره دولتی داریم و نگرانی از واردات از سمت بخش خصوصی وجود دارد.

حجتی همچنین به افزایش تولید شیلات از ٨٨٠ هزار تن به یک میلیون و ٢٤٥ هزار تن اشاره کرد.

ارز ٤٢٠٠تومانى به دست مردم مى رسد

حجتى خاطرنشان کرد: الان دیگر ارز ٤٢٠٠تومانى به دست مردم مى رسد زیرا اگر مرغ با ارز نیمایى عرضه مى شد قیمت فعلى آن کیلویى ٢٦هزار تومان بود.

گوشت کیلویی ٢دلار کجاست؟

وزیر جهادکشاورزى با بیان اینکه من مسئول تامین نیستم بلکه مسئول تولید هستم، درباره شایعات گوشت ٢دلارى اظهار کرد:  قیمت گوشت در استرالیا ٧دلار و مغولستان ٥دلار است، برخى حرف ها در مملکت ما مطرح و مورد به قضاوت  عامه واقع مى شود اما اگر کسى مى داند گوشت ٢دلارى کجاست بیاورد و بفروشد.