۰ نفر

سازمان اموال تملیکی از متروکه‌شدن ذرت‌های آلوده خبر داد؛

ضرب‌الاجل احیای ارزهای سوخت‌شده/ سوزاندن 125هزار تن ذرت‌ آلوده 3سال طول می‌کشد

۱۳ مهر ۱۳۹۸، ۸:۴۵
کد خبر: 385398
ضرب‌الاجل احیای ارزهای سوخت‌شده/ سوزاندن 125هزار تن ذرت‌ آلوده 3سال طول می‌کشد

125 هزار تن ذرت آلوده که بخش عمده آن متعلق به شرکت دولتی فجر اعتبار است، در انبارهای خوزستان روی دست دولت مانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، این ذرت‌ها که با ارز چهارهزار‌و‌200تومانی وارد شده است، با درنظر‌گرفتن میانگین قیمت هزار‌و 425 تومان برای هر کیلو ذرت، حدود 42 میلیون دلار ارزبری داشته است. این ذرت‌ها بیش از حد مجاز آفلاتوکسین دارند و به همین خاطر با مقاومت سازمان استاندارد، از ترخیص آنها جلوگیری شده است. آن‌طور که سیدحسن میرمعینی، عضو هیئت‌مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی  اعلام می‌کند، در ابتدا تلاش شده است این ذرت‌ها به کشورهایی که استاندارد متفاوت با ایران دارند، فروخته شود؛ زیرا انهدام ذرت‌های آلوده بیش از سه سال طول می‌کشد و در جریان امحای این محموله، حقوق بیت‌المال هم تضییع می‌شود. میرمعینی معتقد است که می‌توان ذرت‌های آلوده را به کشورهایی که محموله با میزان آفلاتوکسین بالا خریداری می‌کنند، فروخت و درآمد آن را به خزانه بازگرداند. به گفته او پس از برگزاری جلسات متعدد، تصمیم گرفته شده است ذرت‌های آلوده در فرجه‌ای 15روزه که گمرک برای واردکنندگان در نظر گرفته است، به کشورهای مبدأ اعاده شود. با توجه به اینکه ذرت‌ها متروکه اعلام شده است، اگر واردکننده در این رابطه وارد عمل نشود، سازمان تملیک راهکار دیگری را برای تعیین تکلیف این ذرت‌ها که یکی از آنها امحا و دیگری بحث فروش ذرت‌هاست، پیگیری خواهد کرد. مشروح گفت‌وگو با سیدحسن میرمعینی، عضو هیئت‌مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی، در ادامه می‌آید. 

‌در ارتباط با ذرت‌های آلوده (که سازمان استاندارد مخالف با ورود آن به کشور بود)، خبر رسیده که این محموله به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شده است. وزن این محموله چقدر است؟ 

این مسئله فرایند و چرخه بسیار گسترده‌ای است. این ذرت‌های دامی به صورت آلوده وارد نشده؛ ذرت‌ها از طریق کشتی‌های 70 تا 80 هزار تنی وارد شده است و بخشی از این ذرت‌ها که متعلق به شرکت‌های مختلفی بوده، در انبار مانده و کپک زده است. برخی‌ها می‌گویند ذرت‌ها آلوده به سم آفلاتوکسین است. این یک کپک است. آفلاتوکسین سمی است که از کپک ایجاد می‌شود. یک Pbb (میزان مجاز آفلاتوکسین) برای این محصول تعریف شده است که این عدد هم یک‌ درصد جهانی است و باید رعایت شود. بر اساس استاندارد ایران، میزان آفلاتوکسین در محموله‌‎های ذرت باید pbb 2.‌5 باشد البته تا پنج هم بلامانع است؛ در‌صورتی‌که میزان آفلاتوکسین محموله‌هایی که در‌حال‌حاضر در انبار مانده، تا pbb 7 بود. آنچه ما دیدیم این است که در جهان تا pbb 300 هم برای خوراک، پرواربندی و غذای دام و... استفاده می‌شود. اینکه به این ذرت‌ها آلوده می‌گویند، یعنی همه جمع شده‌اند که ذرت‌های آلوده را وارد سفره مردم کنند، این‌گونه نیست. این محموله‌ها 12 کوتاژ بوده است. تتمه انبارهایی است که محموله وارداتی شرکت‌های بزرگ در آن قرار داشت و حدود 125 هزار تن شده است. 

‌فکر می‌کنید افزایش آفلاتوکسین ذرت‌ها ناشی از ماندن در انبار بوده است؟ 

بیشتر می‌توان همین را گفت؛ هیچ عقل سلیمی نمی‌رود ذرت آلوده وارد کشور کند. این محموله‌ها بخشی از محموله‌هایی بوده است که ترخیص شده است. این قسمت از محموله چون در انبار مانده است، رطوبت بندر امام هم قدری بالا است، گرما مزید بر علت شده است و مقداری درصد آفلاتوکسین این محموله بالا رفته است. 

‌حال که این ذرت‌ها تحویل سازمان اموال تملیکی شده است، سرنوشت آنها چه می‌شود؟ 

به سازمان اموال تملیکی تحویل داده نشده‌اند. این کالا متروکه شده است. پرونده برای تعیین تکلیف برابر قانون فروش اموال تملیکی پیش ما آمده است. ما ابتدا بحث تعیین تکلیف این محموله‌ها را به نحوی که به بیت‌المال خسارت وارد نشود، پیگیری می‌کنیم. باید کاری کنیم و بالاخره جوری عمل کنیم که به بیت‌المال خسارت وارد نشود و اینها را از حیز انتفاع خارج نکنیم. در کمترین مدت زمان ممکن باید این محموله‌ها را تعیین تکلیف کنیم. 

‌تعیین تکلیف چگونه انجام می‌شود که به بیت‌المال هم خسارت وارد نشود؟ 

سازمان اموال تملیکی دو نوع می‌‎تواند این ذرت‌ها را تعیین تکلیف کند؛ یا می‌تواند کالا را بفروشد و ماحصل فروش را به خزانه بیت‌المال واریز کند یا اینکه باید کالا را منهدم کند. این ذرت‌ها اصلا وارد مرز جغرافیایی ایران نشده است و در منطقه آزاد در اختیار بندر و اداره بنادر است؛ بنابراین اصلا وارد کشور نشده است. اگر بخواهیم بحث معدوم‌سازی را پیگیری کنیم، امحای این محموله حدود 70 هزار ماشین می‌خواهد تا محصولات را به کوره‌ای در داخل اهواز ببرند. ظرفیت این کوره صد تن امحا در روز است. اگر کارخانه و کوره مدنظر هر روز فعالیت کند و پنجشنبه و جمعه نداشته باشد، چیزی بیش از سه سال معدوم‌سازی این محموله طول می‌کشد. این انبارها باید تخلیه می‌شد، به همین دلیل سازمان تصمیم گرفت محموله را به کشورهایی که محصولات را با pbb بالا استفاده می‌کنند، صادر کند. استاندارد ایران می‌گوید میزان آفلاتوکسین در محصولات تحویلی باید پنج باشد؛ اما این کشورها تا میزان آفلاتوکسین 150 هم استفاده می‌کنند؛ بنابراین بهترین راه این بود که اینها را به شرط خروج از کشور بفروشیم. 

‌این کار نوعی ری‌اکسپورت (صادرات مجدد) است؟ 

نمی‌شود گفت  این کار ری‌اکسپورت است زیرا این محموله‌ها اصلا وارد نشده است که صادر کنیم. این محموله‌ها اصلا وارد منطقه جغرافیایی ما نشده‌اند. ما می‌خواهیم از همان‌جا مجدد به شرط صادرات به دیگر کشورها بفروشیم و این کار صورت می‌گیرد. 

‌چه میزان ذرت با این روش واگذار شده است؟ 

متأسفانه وقتی ما این ذرت‌ها را فروختیم و شورای تأمین استان هم جواب داد و غیره ذالک، باز هم گفتند که یک کشور دیگر را می‌خواهید آلوده کنید. جلسات مختلفی در سطح  وزارت کشور برگزار کردند و کاظم پالیزدار، مشاور معاون اول رئیس‌جمهور، هم در جریان این موارد بود. روز سه‌شنبه خدمت آقای پالیزدار جلسه داشتیم، مقرر شد یک‌سری تمهیدات در نظر گرفته شود. اگر خود صاحب کالا توانست این محموله‌ها را اعاده کند اگر نشد بحث معدوم‌سازی را پیگیری کنیم. در غیر این صورت بحث فروشش را پیگیری خواهیم کرد تا این انبارهای استان خوزستان خالی شود. 

‌ نتوانستید هیچ بخشی از محموله را بفروشید؟ 

ما بخشی از محموله را فروخته‌ایم اما تاکنون نتوانسته‌اند حتی یک کیلوگرم ذرت را از کشور خارج کنند. 

‌علت اینکه نتوانستند از کشور خارج کنند، چیست؟ 

دستگاه‌های متعددی تصمیم‌گیر هستند و باید همه نظر دهند. بحث جهاد کشاورزی، استاندارد، خود وزارت کشور و حتی بحث‌هایی هم برای وزارت امور خارجه مطرح است که کشور مقصد هم باید به ما تأییدیه دهد که ما این محموله‌ها را صادر کنیم. 

‌با توجه به تحریم‌ها فکر می‌کنید این‌قدر تعاملات وجود دارد که کشور مقصد تأییدیه دهد و ما بتوانیم محموله برایش صادر کنیم؟ 

بله در این زمینه مشکلی وجود ندارد. ما مشکل‌مان فعلا جمع‌بندی همه تصمیماتی است که در این‌باره  گرفته می‌شود. امیدواریم با صحبتی که آقای جهانگیری داشتند و دستور صریحی که مقام ریاست‌جمهوری دادند، این مسئله عملیاتی  و کار به نحو احسن انجام شود. 

‌ذرت‌ها متعلق به چه شرکت‌هایی بودند؟ دولتی بودند یا غیردولتی؟ 

شرکت‌های مختلفی بودند. دولتی‌ها و خصوصی‌ها بودند. مثلا شرکت فجر اعتبار، پشتیبانی امور دام، سرآمد صنایع بهشهر، روغن‌کشی خرمشهر و شرکت‌های مختلفی بوده‌اند که محموله دارند. این شرکت‌ها مقصر نیستند. 

‌درباره تقصیر آنها سؤال نکردم. بیشتر این شرکت‌ها دولتی هستند یا متعلق به بخش خصوصی بودند؟ 

بیشتر محموله متعلق به شرکت فجر اعتبار است که شرکتی دولتی است. 

‌فکر می‌کنید چه زمانی به نتیجه نهایی می‌رسید و تکلیف ذرت‌ها مشخص می‌شود؟ 

جلسه‌ای در روز سه‌شنبه داشتیم و تلاش کردیم به صورت اضطراری این ذرت‌ها را تعیین تکلیف کنیم. مقرر شد گمرک  مهلتی به صاحب کالاها بدهد تا این محموله‌ها را اعاده کنند و خود صاحب کالا برود هر کشوری که مبدأ بوده است، محموله را تحویل دهد و بیاید. اگر صاحب کالا نتوانست این کار را انجام دهد، بحث معدوم‌سازی را پیگیری کنیم. اگر این مسئله هم نشد، بحث فروش را عملیاتی کنیم. 

‌اعاده‌دادن ذرت‌ها چه مدت طول می‌کشد؟ در حال حاضر چند درصد سیلوهای خوزستان بابت این محموله‌ها پر است؟ 

من درباره سیلوهای پر اطلاعی ندارم. باید از اداره بنادر شرکت کشتی‌رانی سؤال شود. 125 هزار تن ذرت دامی است که اینها چند انبار را پوشانده است و ما باید آنها را تعیین تکلیف کنیم. امیدواریم فرجه‌ای که دادند، در 15 روز، گمرک کار اعاده را انجام دهد. اگر هم انجام ندهد، سازمان اموال تملیکی موظف است به هر نحوی که برایش ممکن است، کار تعیین تکلیف این ذرت‌ها را انجام دهد.