۰ نفر

مصرف لبنیات در کشور ۲۱درصد کاهش یافت

۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۴۱
کد خبر: 382274
مصرف لبنیات در کشور ۲۱درصد کاهش یافت

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه فروش صنایع غذایی کاهش و بازگشت محصول به کارخانه‌ها زیاد شده است گفت: فروش یک ساله لبنیات تا خرداد ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اظهار کرد: بسیاری  از  تولیدات بخش صنایع تبدیلی بخش کشاورزی مانند گذشته فروش ندارند و بازگشت محصول از فروشگاه‌ها به کارخانه‌ها زیاد شده  به طوری که فروش یک ساله لبنیات تا خرداد سال 98 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 21 درصد کاهش‌یافته است.

وی افزود: افزایش قیمت شیر خام از 1600 تومان به 2500 تومان باعث شده که قیمت تمام‌شده صنایع لبنی افزایش یابد و به‌تبع آن قدرت خرید مردم کاهش‌یافته است؛ در بخش کنسرو  تن ماهی نیز مصرف این محصول افت شدید پیداکرده  زیرا  از شمول ارز دولتی خارج‌شده است.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران  ادامه داد: مردم مانند گذشته نمی توانند مواد غذایی خرید کنند و تقاضا برای خرید مواد غذایی افت زیادی در سال جاری داشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام بانک مرکزی (قبل از تورم امسال)  26 درصد درآمد خانوار  هزینه خرید مواد غذایی و آشامیدنی  می‌شد  که  این رقم در آمریکا 6.5 درصد و در قطر 13 درصد است.

زرگران گفت: وقتی نرخ ارز برای تامین کالا  یا واردات مواد اولیه تولید تغییر میکند و جایگزینی نیز برای آن در نظر گرفته نمیشود قدرت خرید مردم به شدت ضربه میخورد و افراد نمیتوانند خود را با آن سازگار کنند.

وی اظهار داشت: درست است برداشته شدن نرخ ارز باعث چابک شدن اقتصاد کشور می‌شود و از برخی فساد های موجود جلوگیری میکند  اما در عوض قیمت محصولات مصرفی مردم را افزایش میدهد به طوری که برنج خارجی از 7 هزار تومان به 15 هزار تومان و به تبع آن قیمت برنج ایرانی افزایش مییابد؛ قیمت مرغ  نیز به محدوده 20 هزار تومان می رسد، قیمت  گوشت قرمز، تخم مرغ و شیر خام با آزاد سازی نرخ ارز افزایش می یابد.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: در این شرایط رقم 26 درصد بانک مرکزی برای  هزینه کرد درآمد خانوار برای تامین مواد غذایی و آشامیدنی به 50 درصد افزایش می یابد و سفره مردم دوباره کوچک می شود.

وی با بیان اینکه آخرین آمار اشتغال در بخش صنایع غذایی 400 هزار نفر است افزود:کاهش قدرت خرید مردم برای خرید موادغذایی و کاهش فروش باعث تعدیل نیرو در صنایع غذایی می شود که سهم بالایی در اشتغال کشور دارند.