۰ نفر

۵ فرصت شغلی برای یک فارغ‌التحصیل کشاورزی

۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۲۲
کد خبر: 380512
۵ فرصت شغلی برای یک فارغ‌التحصیل کشاورزی

کشاورزی یکی از عوامل توسعه در استرالیا محسوب می‌شود و به اندازه صنعت در آمریکا حائزاهمیت است. هزاران کشاورز در استرالیا مشغول فعالیت هستند که شمار زیادی از آنها تنها روی تولید محصولات کشاورزی تمرکز کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان، این صنعت بخش مهمی از اقتصاد استرالیا را تشکیل می‌دهد، به‌طوری که کشاورزان استرالیایی حدود 93 درصد غذای روزانه مردم این کشور را تامین می‌کنند. این صنعت درواقع، 60 درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده‌ است. تا سال 2050 جمعیت جهان به 7/9 میلیارد خواهد رسید.

آب و هوای متغیر و کاهش بهداشت محیط‌زیست، نیاز به پایدار بودن کشاورزی را بیشتر می‌کند. بیش از 50 درصد زمین‌های استرالیا زیرکشت محصولات کشاورزی هستند و تمام این موارد، نشان از  اهمیت این صنعت دارد. با رشد صنعت و فناوری و همگام شدن این‌ دو با یکدیگر، به‌طور قطع، کشاورزی در این کشور نیز از مزایای آن بهره‌مند شده و گسترش یافته است. تا فوریه 2015، قریب به 330هزار نفر در صنایع مرتبط با کشاورزی مشغول کار بودند.

 طبق آمار به ‌دست آمده، کشاورزی و بخش‌های مرتبط با آن سالانه 155میلیارد دلار ارز وارد اقتصاد استرالیا می‌کنند که می‌توان سهم 12 درصدی از تولید ناخالص داخلی این کشور انتظار داشت. تولید ناخالص داخلی استرالیا در سال 2017 حدود یک‌تریلیون و 323 میلیارد دلار بوده است. این مقدار GDP در سه ماهه نخست سال 2019 حدود 270 میلیون دلار ارزیابی شده است. استرالیا از نظر تولید ناخالص داخلی یکی از برترین کشورهای دنیاست و بعد از نروژ، لوکزامبورگ، آمریکا، بلژیک، هلند، فرانسه، آلمان و ایرلند، در جایگاه نهم قرار گرفته و دانمارک نیز در رده دهم از نظر GDP است.

تدریس کشاورزی در دانشگاه‌ها

به دلیل اهمیت بالای کشاورزی در استرالیا، دانشگاه‌های این کشور از نظر ارائه این رشته دانشگاهی بسیار فعال هستند و مراکز متعددی برای این کار راه‌اندازی شده‌ است. تدریس علم کشاورزی در استرالیا، دانشجویان را علاوه‌بر اینکه برای پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه آماده می‌کند باعث رونق بخش کشاورزی و بالا رفتن میزان تولیدات این بخش نیز می‌شود و به واسطه آن، این کشور آینده درخشانی در زمینه کشاورزی و صنایع مرتبط با آن خواهد داشت. در استرالیا، برترین دانشگاه‌ها رشته کشاورزی را ارائه می‌دهند و برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که ‌انگیزه لازم را در دانشجویان و استادان ایجاد می‌کند تا در بخش‌های مرتبط با کشاورزی فعالیت کرده و علاوه‌بر اینکه به‌عنوان رشته تحصیلی یا حرفه دانشگاهی و تدریس به آن نگاه می‌کنند، به‌عنوان یک حرفه جدی نیز در این بخش هم روی آن حساب کنند.

در میان تعداد دانشگاه‌های استرالیایی که رشته کشاورزی را ارائه می‌کنند، دانشگاه‌های ملبورن، سیدنی ،کوئینزلند و چارلزاستوارت قرار گرفته‌اند.

دانشگاه ملبورن

دانشجویان مقطع کارشناسی علم کشاورزی در دانشگاه ملبورن درسی را درباره اطمینان از موفقیت دامداری‌ها می‌گذرانند. در درس مدیریت تولید محصولات کشاورزی، دانشجویان می‌آموزند که چگونه منابع خوب می‌توانند به برداشت محصولاتی با کیفیت عالی کمک کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد حق دارند یکی از حوزه‌های اختصاصی را از میان چهار حوزه مختلف کشاورزی انتخاب کنند. دانشکده «دوکی» دانشگاه ملبورن از سال 1886 به مرکزی برای آموزش و یادگیری کشاورزی تبدیل شده است. کلاس‌های درس در این دانشکده و کلاس‌های عملی هم در مزرعه‌ای در روستای «گولبورن» برگزار می‌شوند که دو ساعتی از دانشکده دورتر است. موضوعاتی چون کشاورزی، علوم، تجارت و محیط‌زیست در این دانشکده به دانشجویان تدریس می‌شود.

دانشجویانی که وارد رشته کشاورزی این دانشگاه می‌شوند، باید دو سال از عمر دانشجویی خود را در دانشکده «دوکی» زندگی و تحصیل کنند که به «ترم دوکی» معروف است. این ترم، این فرصت را برای آنها ایجاد می‌کند که به نوعی در مفاهیم و دروس کشاورزی غرق شوند و تمام این مباحث را با گوشت و پوست خود درک کنند.

کارشناسی کشاورزی درجه‌ای است که دانشجویان این رشته را در زمینه‌های علمی، عمومی و حل مساله توانمند می‌کند تا در زمان فارغ‌التحصیلی از مهارت بالایی برای تسلط بر مباحث کشاورزی برخوردار باشند. کشاورزی یکی از صنایع روبه رشد در استرالیاست و در سال 2017 بزرگ‌ترین نقش را در رشد اقتصادی این کشور برعهده داشته است. به ازای هر فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی پنج شغل وجود دارد و درواقع، نرخ اشتغال در این رشته حدود 90 درصد است که در مقایسه با دیگر رشته‌ها 12 تا 15 درصد بالاتر است. دانشجویان رشته کشاورزی این دانشگاه با دانش پیشرفته در زمینه تولید محصولات کشاورزی از دیدگاه‌های علمی، اقتصادی، زیست‌محیطی و اخلاقی فارغ‌التحصیل می‌شوند. این دانشجویان با فرآیند طبیعی تغذیه پایدار جمعیت رو به رشد و بهبود مدیریت منابع طبیعی آشنا می‌شوند که درنهایت منجر به رشد صنعت کشاورزی در استرالیا می‌شود. با توجه به رشد فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی این دانشگاه در رویدادهای صنعتی و سخنرانی‌های ویژه، در سال‌های اخیر، فارغ‌التحصیلان کشاورزی به‌عنوان کارفرما در مراکز و کارخانه‌ها و موسسات معتبری چون بانک ملی استرالیا، گروه بانکداری نیوزیلند و استرالیا، کمپانی مشارکتی Fonterra، بانک روستایی، بانک Rabo و... مشغول کار  شده‌اند. در مقطع کارشناسی کشاورزی دانشگاه ملبورن، درجه علوم کاربردی به‌گونه‌ای طراحی شده است که بررسی چگونگی اثربخشی فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک را به دانشجویان آموزش می‌دهد.

از مهم‌ترین موضوعاتی که در دانشکده کشاورزی دانشگاه ملبورن مطرح می‌شود، این است که مهارت‌های کاری به دانشجویان آموزش داده می‌شود. کشاورزی مدرن و مکان‌های علمی مستلزم ارتباط و همکاری بالا بین افراد با مهارت با سابقه‌های کاری متفاوت است. کارفرمایان هم طبیعتا به دنبال کارگرانی هستند که علاوه‌ بر روحیه کار گروهی بالا، از مهارت‌های ارتباطی، شبکه‌ای و رهبری برخوردار باشند. دانشجویان در مقطع کارشناسی کشاورزی، فرصت مواجهه با مسائل مختلف را پیدا می‌کنند و یاد می‌گیرند چگونه موقعیت‌های کاری دشوار را مدیریت کرده و کار خود را در صنعت نمایش دهند. در سال سوم تحصیل در این رشته، دانشجویان با مسائل مهمی چون بهره‌وری و پایداری صنایع کشاورزی به‌طور فردی یا گروهی مواجه می‌شوند و راهکارهای آن را فرا می‌گیرند.

دانشگاه سیدنی

موسسه کشاورزی سیدنی با هدف جمع‌آوری تحقیقات مربوط به کشاورزی از دانشگاه سیدنی و کمک به ورود این دانش به بخش‌های کشاورزی و تولید موادغذایی راه‌اندازی شده است. این دانشگاه از سال 1910 با بیش از یک قرن در توسعه دانش کشاورزی استرالیا فعالیت می‌کند. نقش دانش کشاورزی در صنعت این کشور بسیار حیاتی است و همین سهم باعث شده این دانشگاه در دگرگونی وضعیت کشاورزی استرالیا پیشرو باشد. تجارت کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های چند دهه اخیر در رشد اقتصادی استرالیا بوده است. دانشکده کشاورزی دانشگاه سیدنی ذخیره غنی از استادان و اعضای هیات‌علمی را در اختیار دارد، به‌طوری که بسیاری از آنها رهبران صنعت و تاثیرگذار در سیاست‌های محلی و بین‌المللی هستند. آنها با مهارت بالایی که دارند، راهکارهایی را برای چالش‌های پیش‌روی سیاره‌ ما، ازقبیل تولید موادغذایی پایدار برای افزایش جمعیت تا موضوعات مدیریت محیط‌زیستی ارائه می‌دهند.

کشاورزی زیرشاخه‌های متعددی دارد که یکی از آنها کشاورزی و موادغذایی است که به کمک آن می‌توان دنیا را تغییر داد. با بررسی چگونگی مدیریت سیستم‌های زنده، می‌توان چگونگی تعامل با محیط و چگونگی ارتباط آن با سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی را در دنیای چند‌رشته‌ای کشاورزی و موادغذایی ایجاد کرد. دانشجویانی که به این رشته وارد می‌شوند چند هدف دارند به‌طوری که یا می‌خواهند در راستای تقویت ایمنی موادغذایی و منابع طبیعی جهان حرکت کنند یا اینکه در رشته‌های موادغذایی یا تغذیه مشغول فعالیت شوند. مطالعه رشته کشاورزی، مهارت‌های لازم را در اختیار دانشجویان این رشته قرار می‌دهد تا به واسطه آن بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند وارد بازار کار شوند. فارغ‌التحصیلان مهارت‌هایی را در زمینه‌های تحقیقاتی، سیستم‌های مدیریت تولید، سیاستگذاری‌های کشاورزی، تجارت کشاورزی یا تغذیه و رژیم‌های غذایی به دست می‌آورند. آنها مدارک کارشناسی‌ارشد خود را از سوی انجمن متخصصان رژیم‌غذایی می‌گیرند. دانشجویانی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند، فرصت اشتغال در حوزه‌های مختلفی همچون مدیریت تجاری کشاورز، بیوتکنولوژیست، متخصص تغذیه، مدیریت حفاظت از محیط‌زیست، مدیر مالی، باغبان، بازاریاب محصولات کشاورزی، پرورش‌دهنده گیاهان، محقق علمی، کارشناس آمار، دانشمند حوزه خاک و مدیر تولید پایدار را به دست می‌آورند.

دانشگاه کوئینزلند

دانشجویانی که در دانشگاه کوئینزلند در رشته کشاورزی مشغول تحصیل می‌شوند، می‌توانند امیدوار باشند که بعد از فارغ‌التحصیلی با مهارتی که در این حوزه به دست می‌آورند در شغلی مرتبط مشغول کار شوند. دروسی که در دانشکده کشاورزی و برای دانشجویان این رشته ارائه می‌شوند، عملی، آموزش دنیای واقعی و ایجاد فرصت‌های مناسب شغلی برای ورود فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی به بازار کار هستند. دانشکده‌های کشاورزی این دانشگاه طی همکاری با رهبران این صنعت، برنامه‌هایی را ارائه می‌کنند که بتوانند نیازهای آینده صنعت کشاورزی کشور را برآورده کنند و در این راستا، تجربه‌ای برای دانشجویان به شمار رود. تحصیل در این دانشکده‌ها، مستلزم برقراری دوره‌ها و کارگاه‌های کوتاه‌مدت برای کسب مهارت‌های لازم در صنایع مرتبط است. تمام این دوره‌ها به فارغ‌التحصیلان و دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند چالش‌های تجارت کشاورزی مدرن را راحت‌تر مدیریت کنند. در دوره کارشناسی، دوره‌های کوتاه‌مدت و کارگاه‌های آموزشی ازقبیل کار با ماشین‌آلات کشاورزی، استفاده از موادشیمیایی در مزارع، مهار خودروهای کشاورزی و کنترل رشد علف‌های هرز برگزار می‌شود که به نوعی، مکمل دوره‌های دانشگاهی و بهبود مهارت‌های عملیاتی دانشجویان محسوب می‌شود.

سال اول تحصیل در مقطع کارشناسی کشاورزی در دانشکده‌های آموزش کشاورزی سپری می‌شود و تمرکز بیشتر دروس روی یادگیری مباحث کشاورزی در تمام ابعاد است. با توجه به پیشرفت دنیای واقعی، مهارت‌های کاربردی، پایه‌ای قدرتمند را ایجاد می‌کند که به دانشجویان امکان می‌دهد مسیر خود را با قدرت ادامه داده و از برنامه‌‌ریزی‌های مقطع کارشناسی استفاده کنند. فارغ‌التحصیلان این مقطع، دیپلم کشاورزی را براساس مهارت‌های کاربردی سپری شده در یک‌ساله نخست از دانشکده کشاورزی کوئینزلند دریافت می‌کنند. در مقطع کارشناسی‌ارشد علوم کشاورزی هم تجربه‌ای بین‌المللی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.