۰ نفر

سرنوشت تلخ میوه‌های آذربایجان

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۲۱
کد خبر: 379367
سرنوشت تلخ میوه‌های آذربایجان

ارومیه یکی از قطب‌های کشاورزی است و به همین دلیل، معیشت درصد بالایی از جمعیت این استان به کشاورزی وابسته است. طی روزهای گذشته، تصاویر و فیلم‌هایی در فضای مجازی پخش شده‌ است که حکایت از انباشت چند تن میوه هسته‌دار در کنار جاده‌ها و خراب شدنشان دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، یکی از کشاورزان ارومیه‌ای می‌گوید: در طول سال زراعی برای به بار آمدن هر یک از این میوه‌ها از جان مایه گذاشته‌ام‌ و مبلغ زیادی برای کود و نهاده و کارگر هزینه کرده‌ام. میوه‌های ما کشاورزان سرمایه زندگی‌مان و حاصل دسترنج چند ماه عرق ریختن‌ است تا بتوانیم روزی حلال به دست آوریم. جلیل پاکزاد ادامه می‌دهد: به امید به فروش رفتن میوه‌ها آنها را با زحمت و پرداخت هزینه بالای کارگر و جعبه چیدیم و کنار جاده‌ جمع کردیم، اما حالا میوه‌ها فروش‌ نرفته و گندیده‌اند و حتی نمی‌توان آن‌ها را به دام‌ها داد.

تعیین قیمت پایین‌ برای میوه‌ها

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان ارومیه می‌گوید: امسال شاهد کاهش صادرات هستیم و در 2 هفته گذشته میزان صادرات به حداقل رسیده و همین موجب خراب شدن میوه‌ها شده است.

کیامرز عبدالله‌زاده کهریز می‌افزاید: کارخانه‌ها هم میوه‌های هسته‌دار را با قیمت‌های غیرمنصفانه می‌خرند. به همین دلیل دست کشاورزان به‌کلی بسته و تنها چاره برایشان استفاده از میوه‌های نیمه‌خراب برای تغذیه دام‌هاست.وی اظهار می‌کند: امسال میزان تولید میوه‌های هسته‌دار بالا رفته است، اما این افزایش تولیدات نه‌تنها به نفع کشاورزان نیست، بلکه به ضررشان است. بازار تازه‌خوری به‌کلی اشباع شده و با توجه به این‌که صادرات کاهش یافته است، تنها راه، فروش میوه‌ها به کارخانه‌های تولید کمپوت و کنسانتره بود که این راه هم با قیمت پایین پیشنهادی کارخانه‌ها به رویشان بسته شده است.این مسئول تاکید می‌کند: کارخانه‌ها میوه‌ها را به قیمت 600 تومان خریداری می‌کنند در حالی که متوسط هزینه تولید هر یک کیلوگرم میوه بیش از 1500 تومان است.عبدالله‌زاده میزان هزینه حمل و نقل بار با وانت به کارخانه‌ها را که اغلب بیش از 30 تا 40 کیلومتر از باغ‌ها فاصله دارند حدود 150 هزار تومان و هزینه روزانه هر کارگر را 120 تا 150 هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: برای بسته‌بندی و انتقال میوه‌ها نیز از جعبه‌های 8 ‌کیلویی 4500 تومانی استفاده می‌شود، اما در صورت استفاده از میوه‌ها برای غذای دام، این هزینه‌ها حذف می‌شود.

تعرفه بالای گمرک برای صادرات

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان ارومیه درباره دلیل کاهش صادرات می‌گوید: عراق هر سال خریدار میوه‌های هسته‌دار ارومیه بود، اما امسال تعرفه گمرکی برای هر کیلوگرم میوه را 4 هزار تومان برای ایرانیان تعیین کرده است. عبدالله‌زاده با بیان این‌که این تعرفه فقط مشمول ایرانیان است و تعرفه گمرکی ترکیه پایین‌تر تعیین شده تاکید می‌کند: به نظر بنده، تنها رویدادهای سیاسی علت این امر است، زیرا کیفیت میوه‌های تولیدی ما بیشتر از ترکیه است.  وی درباره فیلم و عکس‌های منتشرشده از میوه‌های خراب‌شده کنار جاده‌ها بیان می‌کند: در 2 هفته گذشته بیش از 4 هزار تن از هلوهای تولیدی کشاورزان ارومیه‌ای خراب شده‌اند و این تنها شامل هلو نمی‌شود، بلکه امسال حدود 50 هزار تن از میوه‌های هسته‌دار دیگر هم خراب شده‌اند.

سیب ارزان؛ بلای جان باغداران

از مشگین‌شهر اردبیل هم خبر می‌رسد افزایش تعرفه گمرکی و نبود خرید تضمینی محصول سیب باغداران مشگین‌شهری را مثل هر سال با مشکلاتی مواجه کرده است. شهرستان مشگین‌شهر در اردبیل به باغ‌های سیب خود مشهور است و رتبه هفتم کشور را در تولید سیب دارد. امسال با وجود باردهی مطلوب باغ‌های سیب در این شهرستان اما قصه پرغصه هر سال در حال تکرار است و باغداران برای فروش دسترنج یک‌ساله خود نگرانی‌های زیادی دارند. مشکل فروش محصول سیب به حدی بوده است که به دلیل نبود بازار و سوددهی مناسب در سال‌های اخیر باغداران اقدام به قطع درختان سیب خود کرده‌اند. امسال هم به گفته اهالی، برداشت سیب موسوم به «شکی» در منطقه در حالی آغاز شده که نبود خرید تضمینی، بازار مصرف، صنایع تبدیلی و تعیین قیمت 2 هزار تومانی برای هر کیلوگرم سیب، باغداران را متضرر کرده است. با این وضع بیش از صدها تن سیب در باغ‌های این شهرستان در معرض فاسد شدن قرار دارد. عیسی صداقت، یکی از باغداران می‌گوید: قیمت تمام‌شده سیب کیلویی 2 هزار تومان برای باغدار است که در بازار هم نهایتا به همان قیمت به فروش می‌رود. این در حالی است که دوسوم این هزینه باید صرف کارگر و جعبه شود که ضرر باغدار را در پی دارد.

تعرفه سنگین گمرکی برای سیب

یکی از بازاریان خرید میوه اظهار می‌کند: بازار سیب شکی هر روز در نوسان است و گاهی قیمت‌ها ظرف دو روز تغییر می‌کنند. شهروز نوروزی اظهار می‌کند: افزایش تعرفه‌های گمرکی در بازار سیب تأثیر دارد و برای صادرات سیب شکی کیلویی 3300 تا 3400 تومان هزینه گمرک تعیین کرده‌اند. این تعرفه در کاهش قیمت تأثیر گذاشته است.

تعیین قیمت برای سیب مشگین‌شهر

فرماندار مشگین‌شهر درباره مشکلات موجود در این شهرستان در فصل برداشت سیب عنوان می‌کند: برای حل مشکل سیب مشگین‌شهر جلسه کمیته قیمت‌گذاری با حضور مسئولان، تعدادی از باغداران و صادرکنندگان برگزار شد و در نهایت قیمت هر کیلوگرم سیب ممتاز قرمز در سر باغ کیلویی 2400 تومان تعیین شده است. اکبر صمدی می‌افزاید: وضع تعرفه گمرکی تعیین‌شده مختص محصولات این شهرستان نیست و در سراسر کشور وجود دارد. انتظار داریم مسئولان کشوری با توجه به مشکلات به وجود آمده برای باغداران تدبیری برای حل آن بیندیشند. وی با بیان این‌که 1200 هکتار از باغ‌های شهرستان به درختان سیب اختصاص دارد، اظهار می‌کند: 60 درصد باغ‌های مشگین‌شهر به سیب اختصاص دارد و پیش‌بینی می‌شود 36 هزار تن سیب برداشت شود.

گوجه روی دست گوجه‌کاران ماند

در گلستان هم کشاورزان اوضاع خوبی ندارند. هر سال بیش از 6 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول گوجه فرنگی می‌رود تا حدود 150 تا 180 هزار تن محصول برداشت شود. اما با توجه به افزایش بارش‌ها و رشد چشمگیر قیمت رب گوجه‌فرنگی در سال گذشته امسال حدود 250 هزار تن محصول کشت و منجر به خسارت‌ دیدن گوجه‌کاران شد. یک کشاورز گلستانی در این باره می‌گوید: سیاست‌های نادرست سازمان جهاد کشاورزی استان هر چند سال یک‌بار به ما خسارت هنگفتی وارد می‌کند. حسن بای ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت گوجه در سال گذشته بسیاری از کشاورزان امسال گوجه کاشتند که متاسفانه به دلیل قیمت پایین خرید کارخانه‌ها، ترجیح دادیم زمین را همراه با گوجه شخم بزنیم. با این قیمت هزینه دستمزد کارگر برای برداشت و جعبه هم تامین نمی‌شود چه برسد به مزد کارگر و سود حاصل از زحماتی که برای برداشت محصول کشیده شده است.با وجود این‌که کشاورزان قیمت خرید گوجه را 800 تومان عنوان می‌کنند، سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان قیمت خرید کارخانه از گوجه‌کاران را 1200 تومان اعلام کرده است.

نبود نظارت بر خرید و فروش

اما دبیر خانه کشاورز استان دلیل تفاوت قیمت تصویب‌شده با قیمت واقعی فروش محصول کشاورزان را نبود نظارت نهادهای متولی در حوزه فروش محصولات کشاورزی می‌داند و می‌گوید: متاسفانه دستگاه‎های متولی بر نظارت و ساماندهی خرید محصولات از کشاورزان نظارت ندارند. علیقلی ایمانی ادامه می‌دهد: قرار  است کارخانه‌های استان، محصول را از کشاورز کیلویی 1200 تومان خریداری کنند تا 25 درصد سود به کشاورز تعلق بگیرد.

بی‌توجهی به بازار

مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گلستان دلیل خسارت گوجه‌کاران از کاشت این محصول را حجم بالای کشت گوجه بدون در نظر گرفتن بازار تقاضا عنوان می‌کند و می‌گوید: کارخانه‌‌های استان‌‌های خراسان شمالی و رضوی که هر سال بخشی از گوجه‌فرنگی کارخانه‌های رب خود را از گلستان تامین می‌کردند، امسال به دلیل تاخیر در کشت استان از استان‌های فارس و خوزستان گوجه خریدند. عید محمد فاروقی با بیان این‌که در سال‌های گذشته تولید استان 150 تا 160 هزار تن بود، ادامه می‌دهد: امسال برداشت گوجه استان به 250 هزار تن رسیده است.  وی ظرفیت کارخانه‌های استان برای دریافت گوجه‌فرنگی را بین 30 تا 35 هزار تن اعلام می‌کند و می‌گوید: فقدان تکنولوژی نوین و نوسازی دستگاه‌ها و سرمایه در گردش از دیگر دلایل ماندن گوجه روی دست کشاورزان بود.

امسال در مشگین‌شهر استان اردبیل، برداشت سیب موسوم به «شکی» در حالی آغاز شده که نبود خرید تضمینی و تعیین قیمت 2 هزار تومانی برای هر کیلوگرم سیب، باغداران را متضرر کرده است

در 2 هفته گذشته بیش از 4 هزار تن هلوی تولیدی کشاورزان ارومیه‌ خراب شده‌ و این خسارت فقط شامل هلو نمی‌شود، بلکه امسال حدود 50 هزار تن از میوه‌های هسته‌دار دیگر هم خراب شده‌ است

هر سال حدود 150 تا 180 هزار تن گوجه‌فرنگی در گلستان برداشت می‌شود، اما با افزایش بارش‌ها و رشد قیمت رب گوجه‌فرنگی در سال گذشته، امسال حدود 250 هزار تن محصول کشت شد