۰ نفر

عقب‌ماندگی شدید در تولید هسته‌های اولیه باغبانی

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبر: 371701
عقب‌ماندگی شدید در تولید هسته‌های اولیه باغبانی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه عقب‌ماندگی شدیدی در تولید هسته‌های اولیه در بخش باغبانی وجود دارد، گفت: در مقطعی به همکاران ما در این سازمان اجازه ندادند روی تولید بذر سبزی و صیفی کار کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیفات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در مراسم رونمایی از 51 بذر اصلاح‌شده جدید اعلام کرد: به رغم موفقیت‌های خوبی که در سال‌های گذشته در زمینه اصلاح ارقام زراعی داشتیم، اما عقب‌ماندگی‌های زیادی در تولید هسته‌های اولیه باغبانی داریم.

وی افزود: فعالیت روی هسته‌های اولیه و بذور اصلاح‌شده بخش باغبانی نیاز به هزینه‌های زیادی دارد، اما به این بخش ورود جدی کردیم.

به گفته خاوازی علی‌رغم تولید بذور اصلاح‌شده در حوزه زراعی باید به ضریب نفوذ آن در میان کشاورزان نیز توجه جدی شود. 34 رقم گندم آبی در کشور استفاده می‌شود که ضریب نفوذ آنها 47 درصد است؛ یعنی هنوز 53 درصد از کشاورزان از بذرهای غیررسمی استفاده می‌کنند. همچنین در زمینه گندم دیم نیز 11 رقم وجود دارد که 24 درصد بین کشاورزان ضریب نفوذ دارد و هنوز 76 درصد از کشاورزان از ارقام اصلاح‌شده استفاده نمی‌کنند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه اشاره کرد: ضریب نفوذ ارقام اصلاح‌شده بین کشاورزان یک شاخص مهم است؛ یعنی هرچقدر سهم استفاده از بذر اصلاح‌شده بیشتر و بذرهای غیررسمی کمتر باشد، نشانه افزایش تولید و توسعه بخش کشاورزی در آن کشور است.

به گفته وی در بین کشاورزان آمریکا 10 درصد، کشاورزان اروپا 20 درصد، کشاورزان آسیایی 60 درصد و آفریقایی 62 درصد از بذر غیررسمی استفاده می‌کنند.

* تاثیر قابل توجه بذر در عملکرد بخش کشاورزی

خاوازی همچنین به اهمیت بذر و نهال در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بذر تا 30 درصد در تولید و عملکرد بخش کشاورزی موثر است.

وی ادامه داد: تمام دنیا تلاش و برنامه‌های خود را در بخش کشاورزی روی بذر متمرکز کرده‌اند. دستورالعمل‌های بین‌المللی مرتب وضع می‌شود و شرکت‌های بازرگانی آرایش‌های جدیدی به خود می‌گیرند و ما باید در هر لحظه جهت‌گیری‌های آنها را متوجه شویم، ضمن اینکه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کشور نه‌تنها در بخش سازمان تحقیقات، بلکه در دانشگاه‌ها نیز آماده باشد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به آمار فدراسیون جهانی بذر اشاره کرد و گفت: ارزش بذر گواهی‌شده در دنیا 65 میلیارد دلار است که 11 میلیارد دلار آن تجارت جهانی می‌شود.

خاوازی گفت: عمده بذرهای گواهی‌شده در دنیا ذرت، سویا، برنج، سبزیجات و غلات است و برای کشورهایی که صاحبان اصلی این بذرهای اصلاح‌شده هستند، ارجحیت محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: سرعت اصلاح بذر در سال‌های گذشته رشد بیشتری پیدا کرده، به طوری که از ابتدای انقلاب تاکنون 417 رقم به بخش کشاورزی معرفی شده که 120 رقم آن از سال 92 تاکنون بوده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سرعت معرفی رقم در بخش دیم را 12 رقم در سال، در باغبانی 13 رقم در سال، در برنج یک رقم در سال و پنبه حدود یک رقم در سال اشاره کرد که نسبت به دهه‌های گذشته رشد 6 برابری داشته است.

خاوازی به برنامه‌های این سازمان اشاره کرد و گفت: استفاده از سیستم جدید اسپلیت بریدینگ دو تا سه سال زمان اصلاح بذور را کاهش می‌دهد که زمان معمولی آن حدود 13 سال است. همچنین انجام کارهای تحقیقاتی را به بخش خصوصی واگذار و همکاری با دانشگاه‌ها را بسیار جدی‌تر می‌کنیم.

وی همچنین گفت: به مسئله تولید بذر سبزی و صیف نیز ورود جدی داریم که در سال‌های گذشته غفلت شده بود و در مقطعی به همکاران ما اجازه نداده بودند تا وارد اصلاح بذرهای سبزی و صیفی بشوند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: برای تولید هسته‌های اولیه باغبانی هم ورود کردیم که البته نیاز به هزینه دارد و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.