۰ نفر

مجری طرح پنبه وزارت کشاورزی خبر داد:

بازار مناسب و تعلیق خرید تضمینی پنبه

۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۰۳
کد خبر: 368318
بازار مناسب و تعلیق خرید تضمینی پنبه

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار تن پنبه محلوج یا همان الیاف پنبه تولید شود و به دلیل بازار مناسب این محصول، امسال هم همچون سال گذشته خرید تضمینی آن تا زمانی که لازم نباشد، انجام نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پنبه یکی از محصولات اساسی بخش کشاورزی است که هر ساله از سوی دولت نرخ خرید تضمینی آن مشخص می‌شود تا زمان پایین آمدن نرخ آن در بازار و در راستای حمایت از کشاورزان، از سوی وزارت جهاد کشاورزی به صورت تضمینی خریداری شود اما امسال هم همچون پارسال دولت پنبه را از کشاورزان خریداری نمی‌کند چرا که بازار آن آنقدر مناسب است که نیازی به دخالت در آن نیست.

ابراهیم هزارجریبی - مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی - در این باره گفت: برنامه وزارت جهاد کشاورزی کشت حدود ۸۲ هزار هکتار پنبه بود که با رشد ۶ درصدی نسبت به این برنامه‌ریزی، ۸۶ هزار و ۸۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت پنبه رفت و این میزان نسبت به سال گذشته، رشد حدود ۲۰ درصدی داشت.

وی افزود: البته در تولید پنبه نیز با همین میزان رشد مواجه هستیم چرا که امسال پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰ هزار تن پنبه وش برداشت شود که از آن حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار تن پنبه محلوج (حلاجی شده یا الیاف پنبه) تولید خواهد شد که این میزان نسبت به تولید ۵۰ هزار تنی پارسال، رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

امسال هم پنبه را نمی‌خریم!

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: وضعیت بازار پنبه در سال‌های گذشته مناسب بوده و نیازی به خرید تضمینی آن نیست چرا که سال گذشته نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پنبه ۳۵۰۰ تومان و قیمت آن در بازار آزاد ۶۵۰۰ تومان بود، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی به بازار ورود نکرد.

به گفته هزارجریبی، امسال هم پیش‌بینی می‌کنیم که وضعیت بازار پنبه همچون پارسال باشد و بنابراین برای خرید تضمینی بازار اقدام نخواهیم کرد چرا که هر کیلوگرم پنبه وش از کشاورزان حداقل به قیمت سال گذشته فروخته خواهد شد.

وی همچنین درباره وضعیت تولید پنبه گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های میان و بلندمدت صورت گرفته، پیش‌بینی شده تا افق برنامه ۱۴۰۴ به خوداتکایی که تولید حدود ۱۲۰ هزار تن پنبه محلوج است، برسیم اما اگر بتوانیم شرایط و امکانات را همچون سال‌های گذشته فراهم کنیم، خوداتکایی پنبه زودتر هم می‌تواند اتفاق بیافتد.