۰ نفر

بیماری تب کریمه و کنگو تحت کنترل است

۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۱
کد خبر: 366162
بیماری تب کریمه و کنگو تحت کنترل است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو اکنون بر اساس سم پاشی که سازمان دامپزشکی و خود دامداران انجام انجام دادند، تحت کنترل است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،  علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره آخرین وضعیت بیماری تب کریمه-کنگو در کشور اظهار کرد: در حوزه بیماری تب کریمه و کنگو در خطرناک ترین فصل ابتلا به این بیماری قرار داریم زیرا عامل بیماری که کنه است در این فصل فعال تر می شود.

وی افزود: افرادی که شغل آنها با دام مرتبط است میتوانند در خطر گزش کنه و ابتلای به این بیماری قرار داشته باشند، عامل دوم مصرف گوشت دام آلوده ای است که خارج از کشتارگاه ذبح شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: تا به امروز 54 نفر مبتلای به این بیماری شده اند و چهار(پنج) نفر فوت کردند که دو نفر در سیستان بلوچستان، یک نفر در گیلان و یک نفر در اردبیل بودهاند .

وی تصریح کرد: همه افرادی که فوت کرده اند چوپان یا قصاب بوده اند یا از گوشتی استفاده کرده اند که تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور ذبح نشده است.

رفیعی پور گفت: سیل های اخیر در کشور می توانست عوامل بیماری را در کشور افزایش دهد و فاجعه ایجاد کند اما بر اساس فعالیت های پیشگیرانه ای که انجام شد آمار تلفات و مبتلایان در مقایسه با سال قبل کمتر است.

وی اظهار داشت: گرمای شدید هوا در سال جاری نیز می توانست باعث شیوع بیشتر بیماری باشد اما این بیماری اکنون بر اساس سم پاشی که سازمان دامپزشکی و خود دامداران انجام انجام دادند تحت کنترل است.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: ذبح دام در مقایسه با سال قبل در گشتارگاه های رسمی کشور افزایش یافته که این امر نیز باعث شده رنج ابتلای به این بیماری نسبت گذشته کمتر باشد.

وی تصریح کرد: در 10 سال گذشته هر سال 5 تا 10 نفر در اثر ابتلای به این بیماری فروت کرده اند که این امر در  شأن مردم ما نیست و تنها با دوری کردن از عوامل این بیماری (کنه) و کشتار دام در مکلان های غیر رسمی می توان در سال آینده اعلام کرد که این بیماری در کشورمان هیچ تلفاتی نداشته است.

رفیعی پور اظهار داشت: مردم کشورمان قانونمدار هستند و با رعایت توصیه های بهداشتی سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت   میتوان بیمار مبتلا به این بیماری نداشت.

 بنابراین گزارش اکبری معاون سازمان دامپزشکی کشور  هفته گذشته خبر شیوع دوباره تب کریمه-کنگو و قربانی شدن 5 نفر در در اثر ابتلا به این بیماری را اعلام کرده بود.