۰ نفر

تا 2روز آینده منتظر قیمت جدید مرغ باشید!

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۸
کد خبر: 364803
تا 2روز آینده منتظر قیمت جدید مرغ باشید!

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت جدید تمام شده مرغ در جلسات کارشناسی مشخص شده و تا دو روز دیگر اعلام می‌شود، گفت: برای جمع آوری مرغ مازاد از بازار توسط شرکت پشتیبانی امور دام به قیمت کیلویی ۱۳ هزار تومان تصمیم گیری شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه قیمت سبوس گندم بهانه‌ای برای افزایش دوباره قیمت شیر خواهد شد آیا برای مقابله با آن برنامه‌ای دارید؟ و چرا در کشوری که ۱۴ میلیون تن گندم تولید می شود قیمت سبوس را افزایش می دهند تا قیمت تمام شده تولید شیر بالا برود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با این تغییر قیمت به شدت مخالف است و نامه مخالفت خود را به وزارت صمت نوشته و اعلام کرد که این تغییر قیمت اصلاً منطقی نبوده است.

وی افزود: بخشی از گندمی که در اختیار کارخانه‌های آرد قرار می‌گیرد به قیمت ۱۸۰۰ تومان است؛ قسمتی از گندم  برای خبازی هایی که تحت عنوان آزاد می فروشند به قیمت ۹۰۰ تومان در اختیار آنها قرار می گیرد و بخش دیگری هم با عنوان گندم یارانه ای کیلویی ۷۵۰ تومان در اختیاز خبازان دولتی قرار می گیرد و به طور میانگین دامداران به سبوس کیلویی 820 هزار تومان راضی هستند.

از ابتدای تیرماه سبوس تولیدی حاصل از انواع گندم یارانه‌ای نیمه‌یارانه‌ای و آزاد با متوسط قیمت ۱۲۵۰ تومان در قالب سامانه عرضه و توزیع سبوس عرضه می‌شود.

وی به چگونگی افزایش قیمت سبوس اشاره کرد و گفت: انجمن آرد و نان بدون حضور نماینده جهاد کشاورزی قیمت را افزایش دادند و ما با این افزایش قیمت به شدت مخالف این و امیدواریم که به زودی قیمت برگردد.

* قیمت تمام شده مرغ مشخص شد؛ابلاغ تا دو روز دیگر 

رضایی در پاسخ به اینکه اکنون مرغداران در انتظار تصمیم جدید ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت مرغ هستند و ادعا می کنند که قیمت تمام شده آنها ۲۰۰۰ تومان از قیمت فروش فعلی بازار بالاتر است، گفت: قیمت مرغ در بحث های کارشناسی وزارت جهاد مشخص شده اما تا زمانی که ابلاغ نشده اعلام آن احتمالا تنش در بازار ایجاد کند ولی آنچه مسلم است قیمت تمام شده افزایش یافته است.

*جمع آوری مرغ مازاد از بازار به قیمت کیلویی 1300 تومان

رضایی گفت: قرار شده است که شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار، مرغ مازاد را کیلویی ۱۳۰۰ تومان خریداری کند؛ اگر ما انتظار رونق تولید را داریم باید الزامات آن را فراهم کنیم و تلاش کنیم تا تولید کنندگان با قیمت مناسب تری بفروشند؛ در بحث‌های کارشناسی قیمت تمام شده تولید به نتیجه رسیده و طی یکی دو روز آینده آن را ابلاغ خواهیم کرد. 

خبرنگار پرسید ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی از جمله مرغ وابسته به خوراک است این در حالی است که کارخانه های تولید خوراک دام و طیور با ۴۰ درصد ظرفیت کار می کنند آیا سیاست گذاری های وزارت جهاد کشاورزی نمی تواند به نحوی باشد که قیمت تمام شده تولید پایین بیاید تا اگر زمانی بنا بر اتفاقی قیمت تولیدکنندگان بالا رفت آنها دست خود را در جیب مصرف‌کننده نکنند و حاشیه سودشان حفظ شود، گفت: در تمام دنیا تولید به صورت زنجیره است و تولیدکنندگان به تنهایی عمل نمی کنند از جوجه و خوراک گرفته تا فروش بازار در یک شبکه باید ایجاد شود و همه آنها در این منافع شریک هستند این یخ ها باید بین تولیدکننده و مصرف‌کننده و کارخانه ها شکسته شود و این اطمینان حاصل شود که قیمت مناسب کارخانجات کارخانه ها می تواند به نفع تولید کننده باشد و آنها هم متوجه شوند که سود آنها در سود تولید کننده است و از آن جایی که امروز تولید ما به صورت زنجیره ای نیست باعث می‌شود شکافی بین تولید کننده ها و کارخانه ها وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این سیاست ها را شما نمی توانید عملی کنید گفت: تولیدکنندگان باید خودشان پای کار بیایند هر کدام از تولیدکنندگان یک زنجیره از این شبکه تولید هستند.