۰ نفر

رئیس سازمان دامپزشکی کشور؛

امکان انتقال تب خوکی به انسان و دام وجود دارد

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۷
کد خبر: 364798
امکان انتقال تب خوکی به انسان و دام وجود دارد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه کمیته مشترک تب خوکی برای مقابله با این بیماری تشکیل شد، گفت: امکان انتقال بیماری به انسان و دام در صورت جهش‌های ژنتیکی وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این پرسش که بیماری تب خوکی حدود نیمی از خوک‌های کشور چین را از بین برده و با توجه به ویروسی بودن این بیماری آیا نگرانی از شیوع آن در کشور ندارید و چه اقدامات و تمهیداتی را برای مقابله با آن انجام داده اید، گفت: از نظر علمی بسیاری از عوامل بیماری زای میکروبی و ویروسی می تواند از حیات وحش به حیات اهل منتقل شود و دام، طیور، آبزیان و انسان ها  می تواند به واسطه بیماری های ویروسی حیات وحش بیمار شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا تب خوکی قابلیت انتقال یافتن به دام ها و انسان ها را دارد؟ گفت: اگر در کشور  گرازها به این بیماری آلوده شوند می تواند خسارت جدی به محیط زیست وارد کند و با انتقال به به دام و حتی انسان کشور را درگیر خسارت جبران ناپذیری کند.

رفیعی پور در پاسخ به اینکه آیا این بیماری می تواند به انسان منتقل شود؟ گفت: هر بیماری ویروسی و باکتریایی می تواند با جهش های ژنی که ایجاد می کند به نوعی دیگر تبدیل شده و آن زمان شرایط بیماری را در گروه های دیگر ایجاد کند اما در حال حاضر این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست.

وی ادامه داد: نگرانی ما این است که با احتمال تبدیل شدن عامل ویروسی طی فرایند موتاسیون به نوع دیگر، در جمعیت دام و حتی انسان ایجاد بیماری کند که این احتمال را نمی توان رد کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت با توجه به گزارش هایی که درباره شیوع بیماری در منطقه آسیا وجود دارد سازمان دامپزشکی وظیفه دارد با کمک رسانه ها تولید کنندگان و مردم را از وضعیت آگاه و باخبر کند و آموزش دهد.

*کمیته مشترک مقابله با تب خوکی تشکیل شد

رفیعی پور در پاسخ به اینکه چه اقدامی در این زمینه انجام داده اید؟ گفت:نشست های تخصصی با سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت خواهیم داشت و در کمیته مشترکی این کارها را پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: انشاءالله با اقدامات کمیته مشترک از ورود این بیماری به کشور مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر که تاکنون اجازه نداده ایم وارد کشور شوند، جلوگیری خواهیم کرد.

رفیعی پور گفت: گرازهای کشور در معرض این بیماری هستند و ما تلاش می‌کنیم که این بیماری به کشور منتقل نشود چرا که در صورت مبتلا شدن گرازها احتمال انتقال این بیماری به دام های اهلی و حتی انسان‌ها به واسطه جهش و موتاسیون ژنی وجود دارد.

*امکان انتقال بیماری تب خوکی به دام و انسان وجود دارد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه در منابع علمی و رسانه های خارجی امکان انتقال این بیماری به انسان رد نشده است، گفت: بله همین طور است و هر عامل بیماری زا می تواند با تغییر ژنتیکی که ایجاد می کند برای حفظ و بقای خود به دیگر گروه های انسانی و حیوانی منتقل  شود که در این صورت می تواند خطرناک باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا اعتبار خاصی برای مقابله با این بیماری در منظور شده است، گفت: اعتبارات سازمان دامپزشکی مورد استفاده است و مبارزه ما برای بیماری های موجود نوپدید و بازپدید با اعتباراتی که اختصاص می‌یابد انجام می‌شود پس از گزارشات فائو، سازمان بهداشت جهانی و دیگر نهادهای بین المللی با توجه به اعتباراتی که وجود دارد اقدام به مقابله می کنیم.

به گفته رسانه‌های خارجی در حال حاضر حدود نیمی از کل خوک‌های موجود در چین به دلیل تب خوکی یا تلف شده‌اند یا معدوم شده‌اند که این آمار دو برابر آمار رسمی است.