۰ نفر

کاهش نگران کننده خرید تضمینی گندم

۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۹
کد خبر: 363169
کاهش نگران کننده خرید تضمینی گندم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با ابراز نگرانی از کاهش خرید تضمینی گندم به دلیل قیمت ارزان گفت: پیشنهاد مجلس مبنی بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ازای هرکیلوگرم ۲۵۰۰ تومان باید به شدت دنبال شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اسمعیل اسفندیاری پور افزود: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری 14 تا 14،5 میلیون تن گندم در کشور برداشت شود.

وی همچنین اظهارداشت: تاکنون سه میلیون و 650 هزار تن گندم به روش خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه 95 درصد بهای گندم مورد خریداری از ابتدای فصل برداشت تا به امروز از سوی دولت پرداخت شده است.

وی در ادامه افزود: بطورکلی هم براساس قیمت های جهانی و هم از نظر سابقه طولانی کشت و کار گندم در کشور همیشه بین قیمت گندم و جو تفاوت بوده است.

اسفندیاری پور اظهارداشت: هم اکنون محصول جو در بازارهای جهانی 50 دلار از گندم ارزان تر است اما در ایران جو برخلاف بازارهای جهانی گران تر از گندم است که این روند در نهایت تمام معادلات را بهم خواهد ریخت چرا که نشتی گندم در بخش سایر مصارف بویژه تعذیه دام و طیور بیشتر خواهد شد که جای نگرانی دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: پیشنهاد مجلس مبنی بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ازای هرکیلوگرم دو هزار و 500 تومان باید به شدت دنبال شود تا کشاورزان انگیزه بیشتری برای تحویل گندم به سیلو ها و مراکز خرید داشته باشند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: خرید گندم از کشاورزان در مقایسه با سال گذشته چهار تا پنج درصد کمتر است این در حالی است که با توجه به افزایش تولید در سال زراعی جاری انتظار بر این است که روند خرید و تحویل گندم دست کم 10 تا 15 درصد نسبت به سال قبل بیشتر باشد که متاسفانه به دلیل وجود نشتی ها در این مسیر شرایط به نحو دیگری رقم خورده است.