۰ نفر

قطع همکاری دو مرکز بین‌المللی کشاورزی با ایران

۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۸
کد خبر: 359957
قطع همکاری دو مرکز بین‌المللی کشاورزی با ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: دو مرکز «سیمیت» و «ایکاردا» از پاییز سال گذشته و پس از تحریم‌ها با ایران همکاری رسمی ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: دو مرکز «سیمیت» و «ایکاردا» از پاییز سال گذشته و پس از تحریم‌ها با ایران همکاری رسمی ندارند افزود: این پروژه در واقع به سیمیت و ایکاردا ربطی ندارد و پروژه جمهوری اسلامی ایران است.

«ایکاردا» مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک،‌در کشور سوریه و در شهر حلب واقع گردیده و در اکثر نقاط خشک و نیمه خشک جهان دارای فعالیت های علمی و پژوهشی می باشد که در نقشه زیر نشان داده شده است. منابع مالی ایکاردا از کمک های سازمانها و نهادهای بین المللی شامل: بانک جهانی، بانک توسعه آسیا، اتحادیه اروپا، مرکز توسعه اقتصادی-اجتماعی عرب، FAO ،IFAD، صندوق مالی اوپک و کشورهای چین، ایران، هند، ترکیه، مراکش، مصر، پاکستان، اتریش، استرالیا، بلژیک، کانادا، دانمارک، اتیوپی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، نیوزلند، نروژ، هلند، آمریکا، انگلستان، سوئد، سوئیس و ... تامین می‌شود.

مرکز بین‌المللی تحقیقاتی ذرت و گندم (سیمیت) « دفتر اصلی آن در مکزیک است و این مرکز در 14 کشور دیگر شعبه دارد و پانزدهمین شعبه این مرکز است در ایران دایر است.

قطع روابط این دو مرکز بین‌المللی کشاورزی با ایران در حالی صورت گرفته که تامین غذا و دارو نباید تحت تحریمها قرار گیرد.

عباس کشاورز در بازدید از مزرعه مقایسه ارقام روستای قزلجه حاجیلو شهرستان کبودراهنگ اظهار کرد:کشت دیم‌ در استان همدان بسیار شکننده است و اگر بارش باران مقداری تغییر کند کشاورزان تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه محصول دیم‌ محدود است ادامه داد: در کشاورزی کشور ۴۰ درصد آیش، ۵۰ درصد غله و ۸ درصد حبوبات کشت می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشت دیم در جریان فرسایش شدید است تأکید کرد: باید مراقب حاصلخیزی خاک بود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان دیم‌‌کار آسیب‌پذیرترین قشر کشور هستند ادامه داد: کشت دیم در برخی از مناطق مثل خراسان رضوی یک سال خوب و یک سال بد است.

«کشاورز» با اشاره به اینکه ۴۰ سال روی مسأله دیم فکر کردم و دو بار از سمت «ایکاردا» مأمور شدم افزود: نظریه‌ای از سمت ایران را روی میز گذاشتیم که در کشت دیم ۵ محصول مدنظر قرار گیرد و اگر شرایط فراهم نشد محصولات بعدی کمک کنند.

وی در رابطه با کاهش شکنندگی کشت دیم کشور در برابر نوسانات اقلیمی افزود: دومین گام آسیب‌شناسی و به حداقل رساندن مسائل حاصل از تغییرات اقلیمی بود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال بارندگی عالی بود و پارسال هم در مقطعی بارندگی خوب بود بیان کرد: سال گذشته و امسال جزو سال‌های استثنایی در بارندگی هستند اما با این حال از دهم اردیبهشت‌ ماه باران نباریده است.

وی با بیان اینکه بر اساس فرمول، کشاورزان باید به هر میزان رطوبت وارد خاک شده را نگه دارند، افزود: باید به هم زدن خاک را به حداقل رساند و این به معنی کم خاک‌ورزی‌ است.

کشاورز با تأکید بر اینکه باید هر چقدر می‌توانید برای سطح خاک پوشش نگهدارید تا از تماس مستقیم آفتاب به خاک جلوگیری کند تصریح کرد: با این فرمول با «ایکاردا» صحبت کردیم و این فکر از ایران سرچشمه گرفت اما مواد اولیه محدود بود.

وی با بیان‌اینکه برای اجرای این طرح همکاران هشت محصول کشت دیم را معرفی کردند افزود: در مورد کشت نخود در کشور انتظاراتی وجود داشت که نخود رقم «سعید» و رقم «آنا» وارد میدان شدند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در اراضی دیم کشور باید دانه‌های روغنی بکاریم افزود: در برخی مناطق کشور کشت برخی‌ محصولات صیفی هم جواب می‌دهد به طور مثال می‌توان نخود فرنگی دیم در برخی مناطق تولید کرد.

وی با اشاره به اینکه غیر از استان‌های حاشیه خلیج فارس و دریای خزر، بقیه مناطق در ارتفاع بالای ۱۰۰۰ متر از سطح دریا کشاورزی می‌کنند افزود: به این نوع از کشاورزی، کشاورزی کوهستانی گفته می‌شود و با دامداری عجین است.

کشاورز با اشاره به اینکه در سیستم جدید کشت دیم می‌خواهیم مقداری سایه روی اراضی دیم داشته باشیم ادامه داد: کشاورز دامدار نمی‌تواند به خاطر ما دام خود را کم کند پس باید حتماً علوفه مورد نیاز دام را وارد کنیم تا امکان نگه داشتن ۴۰ درصد در اراضی کشاورزی وجود داشته باشد، این یک زنجیره است.

وی با تأکید بر اینکه درخواست دارم این زنجیره همه با هم دیده شود افزود: این زنجیره چندین اصل دارد و از مشکلات آن نباید ترسید.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه اول کشاورز هرچه می‌کارد باید در پاییز بکارد افزود: گیاه باید از آب باران بعد از کشت بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه در کشت پاییز اگر‌ گیاه به سرما حساس است و امکان سبز شدن‌ آن وجود دارد باید دیرتر کشت شود افزود: این‌نوع کشت انتظاری نام دارد.

کشاورز بیان‌کرد: مسئله دوم به طور مثال در کشت محصولی مثل نخود ۵۰ ساعت بین زمین‌ها مزرعه معمولی است و باید خاک‌ورزی عالی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه نخود باید ریشه عالی داشته باشد یعنی باید بیشترین رطوبت را جذب کند افزود: برای داشتن ریشه عالی در کنار محصولات و بذر و ... باید دستگاه هوشمند داشت تا کشت در عمق مناسب را برای دیم انجام دهد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: همدان یک واحد تولید دستگاه‌های کشاورزی دارد که باید برای ساخت دستگاه هوشمند برای کشت دیم به این واحد کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه دو مرکز سیمیت و ایکاردا از پاییز سال گذشته و بعد از تحریم‌ها با ایران همکاری رسمی ندارند افزود: این پروژه در واقع به سیمیت و ایکاردا ربطی ندارد و پروژه جمهوری اسلامی ایران است.